Beyoncé i la revolució del màrqueting musical

L'artista de Houston ha optat per llançar els seus últims discos sense previ avís, generant reaccions imprevisibles en un mercat que semblava esgotat

Beyoncé Knowles (@Beyonce) no va néixer per ser una més. Fins i tot com a integrant de l'exitós grup d'R&B Destiny's Child, la cantant de Houston sobresortia fins al punt d'empetitir la figura de les seves companyes, com Kelly Rowland o Michelle Williams, estrelles també en les seves carreres en solitari.

El seu esclat en solitari es va produir el 2003, quan va llançar juntament amb la seva parella, Jay-Z, el single Crazy in Love, que va arribar al número 1 de les llistes a l'instant i va impulsar l'àlbum Dangerously in love fins als 11 milions de vendes que avui registra. Una mega-estrella digna d'estudi... literalment.

Els fans de Beyoncé gaudeixen de les seves cançons, i els que no estan tan interessats pels seus greus afinats ni per l'hipnòtic moviment dels seus malucs queden igualment fascinants per la seva capacitat de reinventar el màrqueting musical en cada passa que dóna, almenys des del 2013, quan va llançar el seu disc Beyoncé. La Universitat Harvard no se'n va poder estar de fer un cas d'estudi sobre un àlbum que es va llançar només a través d'iTunes Store, sense avís previ. El resultat, 430.000 descàrregues en 24 hores i 300.000 compres en la primera setmana que el disc físic va sortir a la venda. L'informe universitari concloïa que era incapaç d'endevinar "l'impacte a curt o llarg termini" que podia tenir el treball.

L'últim gir al màrqueting musical l'ha protagonitzat aquesta setmana quan ha llançat el que ja es considera el disc de l'any. Lemonade és un nou regal per als estudiosos de la promoció. Uns mesos després del llançament del single Formation i de la seva actuació a l'última Super Bowl, aquesta setmana ha arribat el moment de descobrir el seu nou treball. De nou sense avís previ i, de nou, en exclusiva per un servei de música en streaming: el fallit TIDAL, impulsat pel seu tot poderós marit.

Imatge promocional del nou disc de la cantant, 'Lemonade'. Cedida per Robin Harper

El fet d'estar ubicat en una plataforma tan minoritària dificultaria l'impacte de qualsevol artista, però no de Beyoncé. Cadenes radiofòniques massives com la BBC britànica o Los 40 Principales a Espanya han dedicat hores de la seva programació a emetre el disc sencer. La curiositat per arribar a uns discos gairebé ocults més els rumors de la relació de les lletres amb suposades infidelitats de Jay-Z han estat les claus perquè l'estrella de Houston torni a fer diana.

Creadora de tendències
La dimensió d'un personatge tan enorme va molt més enllà del seu àmbit professional principal. Tot el que fa Beyoncé és imitat per milions de persones. Des dels seus balls impossibles fins a la seva forma de vida. Entre els seus últims moviments, el seu pas cap a la dieta vegetariana, de la mà nutricionista Marco Borges, amb qui ha dissenyat el pla –i negoci- 22 Days Nutrition, un projecte que promet convertir-te en vegetarià amb només 22 dies sense tastar la carn animal.

L'altra branca del negoci de Beyoncé és, no cal dir-ho, la moda. El seu últim moviment en aquest camp ha estat la creació de la línia de roba esportiva Ivy Park, que comercialitzarà la cadena Topshop.

Beyoncé converteix en or tot el que toca. Forbes la va situar en el lloc 29 de les celebrities que més guanys van tenir el 2015, amb un total de 54,5 milions de dòlars recaptats. Un personatge per caure crazy in love.

La moda és un altre dels negocis que gestiona la cantant de Houston.
Avui et destaquem
El més llegit