Com convertir la creativitat en èxit empresarial

El llibre ‘Productos y servicios inteligentes y sostenibles’ dona eines per alimentar el pensament lateral i la innovació

La creativitat és bàsica per innovar i, aquesta, per tenir empreses competitives | iStock La creativitat és bàsica per innovar i, aquesta, per tenir empreses competitives | iStock

La creativitat no només és cosa d’artistes. De fet, és clau per al progrés social. En un context en què les empreses necessiten la innovació per ser competitives, la creativitat s’imposa com una obligació. Amb l’objectiu d’oferir arguments que justifiquen aquesta premissa, però també amb la vocació d’aportar metodologies i consells per desenvolupar aquest pensament lateral s’ha llançat aquest 2021 la primera edició del llibre Productos y servicios inteligentes y sostenibles: técnicas para la innovación y la creatividad. Els autors són l’enginyer industrial, director de la Fundació ESDi i col·laborador de VIA Empresa, Antoni Garrell, i el doctor en Psicologia i enginyer industrial Llorenç Guilera.

Després de més d’una dècada de feina conjunta en la docència i la recerca en els àmbits de la creativitat i la innovació, han decidit unir esforços per parlar d’estratègies mentals, disseny de productes i d’un tema molt actual, el teletreball -i l’efecte que té en la creativitat col·laborativa-. El pròleg va a càrrec de Carles Grau, el CEO de Mobile World Capital Barcelona, en forma d’al·legat sobre el paper clau de la tecnologia per construir una societat més ètica, justa i sostenible.

Participa: Sortegem 'Productos y servicios inteligentes y sostenibles'

Els autors expliquen al prefaci que van acabar d’escriure aquest llibre en plena pandèmia. Però ha estat un època interessant des del punt de vista industrial: “Avancem cap a una nova era, que alguns han anomenat societat digital i altres societat 4.0, de la mà de la rotunda i progressiva digitalització i tecnificació de totes les activitats, fet que facilita una major capacitat de transmissió i aplicació del coneixement”. El llibre comença amb un capítol dedicat a fer un repàs de les etapes que han marcat el progrés humà: la primera, la segona, la tercera i la quarta revolucions industrials.

"Avancem cap a una nova era, que alguns han anomenat societat digital i altres societat 4.0, de la mà de la rotunda i progressiva digitalització"

Entre les tecnologies que marcaran aquesta evolució, Garrell i Guilera destaquen els robots autònoms, l’internet de les coses, la ciberseguretat, el núvol, la realitat augmentada, el big data, la simulació, la integració horitzontal i vertical i la fabricació additiva. Després d’aquesta introducció, ràpidament entren en matèria. Per què és necessari innovar? Per competir. Com s’innova? Amb creativitat. Establerta la base, els autors comencen a analitzar com funciona el cervell humà, com és el procés creatiu i com es pot desenvolupar la capacitat creativa.

Estratègies mentals per innovar

Les tècniques de creativitat són moltes; n’hi ha desenes. Però aquest volum se centra, en un principi, en estratègies mentals de tres tipus: imprescindibles, evolutives i rupturistes. Però no sempre és fàcil desencadenar la creativitat. El llibre també cobreix els bloquejos mentals que es poden presentar. I el més important: el disseny de productes. De base, els autors donen per fet que actualment la major part dels productes haurien de ser sostenibles i intel·ligents i n’ofereixen les claus.

Per què és necessari innovar? Per competir. Com s'innova? Amb creativitat

La segona part de Productos y servicios inteligentes y sostenibles se centra en tècniques creatives en si. Aprofundeix en algunes àmpliament conegudes, com el brainstorming o els mapes mentals- i d’altres les descobreixen al públic en general -la biomimètica o el grup nominal-. El darrer capítol es dedica exclusivament al teletreball i als efectes que té en la creativitat. Comença destacant-ne els avantatges i acaba amb consells sobre com portar a terme una bona implantació del treball a distància en les empreses.

Amb una base clarament acadèmica, és un llibre actual i actualitzat, que inclou la covid-19 i els seus efectes en la societat i les companyies a l’equació. “S’estan produint canvis substancials que estan convertint en obsolets molts dels productes i serveis actuals, i que estan afectant a la competitivitat de la immensa majoria de les empreses”, analitzen Garrell i Guilera. La creativitat i la innovació es troben al centre d’aquesta competitivitat.        

Més informació
El camí cap a la felicitat (econòmica)
Intel·ligència artificial: la batalla que han de guanyar les persones
Avui et destaquem
El més llegit