Mick Jagger, en concert | Facebook Rollins Stones
Mick Jagger, en concert | Facebook Rollins Stones

Mick Jagger, satànica majestat empresarial

El cantant de The Rolling Stones és el cap pensant darrera l’estratègia de la banda, una visió de negoci que porta més enllà de la música

Del vuitè concert de The Rolling Stones a Barcelona les cròniques destaquen el gran estat de forma que mantenen els avis del rock i que Mick Jagger ha deixat de banda la dieta per tastar el trinxat de la Cerdanya. A cada inici de gira dels britànics, els fans corren a comprar les seves entrades a mig camí entre l’emoció de tornar a veure el grup de la seva vida i de, potser, gaudir-los per un últim cop. Però veient els hàbits alimentaris, la vitalitat i, sobretot, els guanys que genera la maquinària dels Stones, no es pot descartar una perpetuació ad eternum de la seva carrera.

Repassem algunes de les xifres del grup: segons la revista Forbes, The Rolling Stones generen uns ingressos anuals de 57,5 milions de dòlars (48,72 milions d'euros), han situat quatre de les seves gires entre les vint amb més recaptació de la història i el seu líder, Jagger, compta amb una fortuna estimada en 360 milions d’euros. El cantant és, precisament, el cervell al darrera de tota l’estratègia empresarial del grup. Un pla d’acció gens improvisat, ja que Jagger compta amb els coneixements necessaris per fer d’una grandiosa banda de rock, una màquina de diners.

Abans de convertir-se en el frontman més famós del món, Jagger va estudiar becat a la London School of Economics. Uns estudis que no va acabar, però que li van donar les pautes a seguir amb la seva banda. Ràpidament va prendre decisions com la d’acomiadar el seu primer representant per generar una estructura pròpia, amb la que el grup controlaria el copyright de totes les seves cançons, iniciaria l’era dels patrocinis al rock i mouria tot el merchandising relacionat. Una entrada constant de diners que fa que alguns dels seus promotors, com l’argentí Daniel Grinbank, assegurin que Jagger i companyia “generen més ingressos dormint que actuant”.

El concert de The Rolling Stones celebrat a Barcelona
Imatge del concert del grup celebrat a Barcelona aquest dijous. | Facebook The Rolling Stones

 

La bona visió de Jagger en els negocis no només es plasma en The Rolling Stones. Tot i la seva frustració per no haver aconseguit un èxit equiparable ni com a solista ni com a actor, el cantant centra els seus esforços en la producció cinematogràfica des de la creació, al 2001, de la productora Jagged Films.

Jagger i companyia “generen més ingressos dormint que actuant”

Els inicis de l’aventura de Jagger a la indústria del cine van ser prometedors, amb la més que correcta pel·lícula Enigma, que comptava amb actors de renom com Tom Hollander o Kate Winslet i, fins i tot, va ser premiada per The British Independent Film Awards (BIFA).

El projecte va mantenir el pols vital amb algunes produccions televisives mentre Jagger preparava la gran aposta de l’empresa: el documental Mr. Dynamite: The Rise of James Brown. Una coproducció amb HBO que homenatjava un dels artistes que més ha inspirat la carrera del cantant dels Stones i que la crítica va rebre amb entusiasme.

Una proposta per puristes del soul que va coincidir en el temps amb la preparació del que havia de ser el gran èxit de Jagged Films: Vinyl. La sèrie llançada amb HBO i amb guió de Martin Scorsese pel pilot que relatava la història de la indústria discogràfica als ’70 a Nova York. Una producció de 100 milions de dòlars (84,7 milions d'euros) ... que va quedar suspesa després de la seva primera temporada, quan va aconseguir una mitjana de 650.000 espectadors per capítol. A anys lluny de superproduccions com Game Of Thrones, amb 7,5 milions, o la més austera The Leftovers, amb 700.000.

Jagged Films no suposa una font d’ingressos equiparable als Rolling Stones, però ha permès a Jagger posar un peu a Hollywood sense perdre diners. Un objectiu que mai va aconseguir en la seva carrera com a actor. 

Més informació
Pau Gasol, un 'all-star' de la gastronomia
El mètode Nadal, a la pista i a les aules
Andreu Buenafuente: no és país per a emprenedors
Avui et destaquem
El més llegit