L'oceà blau de la disrupció

En un entorn amb cada vegada més competència, les empreses han de buscar aquells mercats nous on poden innovar i tenen més marge de creixement

Les empreses han de fer el salt de l'oceà vermell a l'oceà blau | iStock Les empreses han de fer el salt de l'oceà vermell a l'oceà blau | iStock

Vivim en un entorn on cada vegada hi ha més empreses i, per tant, més competència. Innovar en alguns sectors amb una gran quantitat d'actors en el mercat pot ser una tasca difícil. És per això que les empreses han d'aconseguir traslladar-se d'aquests oceans vermells plegats de companyies competidores als oceans blaus, que obren la porta a un nou mercat on innovar i amb més marge de creixement. Aquesta és la teoria desenvolupada pels catedràtics en estratègia i codirectors de l'Institut per a l'Estratègia de l'Oceà Blau, W. Chan Kim i Renée Mauborgne i que exposen en el seu llibre La transición al océano azul. Más allá de competir (Empresa Activa, 2018). 

Participa: Sortegem el llibre La transición al océano azul

En el seu primer llibre, La estrategia del océano azul, els autors identificaven dos tipus d'oceans: oceans vermells i oceans blaus. Els vermells són tots els sectors que existeixen avui dia i en els quals lluiten la majoria d'empreses. En canvi, els blaus són els sectors que encara queden per crear, que estan per venir i d'on vénen cada vegada més el benefici i el creixement. És on realment hi ha potencial per a les companyies per innovar i ser disruptius. Però de quina manera les empreses poden fer la transició des d'un oceà vermell a un de blau? Després d'anys d'investigació, Kim i Mauborgne han trobat els tres components clau per entrar en aquest nou món innovador i en creixement. 

El camí cap a l'oceà blau

  1. Adoptar una perspectiva d'oceà blau, de manera que l'empresa expandeixi els seus horitzons i canviï la seva comprensió sobre on són les oportunitats. Les organitzacions que obren nous mercats tenen la capacitat de pensar diferent, de centrar la seva estratègia no només en competir amb els seus competidors actuals sinó de plantejar-se noves preguntes que els permetin innovar i crear nous sectors. Això és el que es necessita per tal d'entrar dins de l'oceà blau. 
  2. Comptar amb les eines per a la creació de mercat i amb l'assessorament adequat sobre com aplicar-les per tal de traduir una perspectiva d'oceà blau en una nova oferta, comercialment atractiva, que creï un nou espai de mercat. I és que un canvi de perspectiva i mentalitat no és suficient si no es disposen de les eines i de l'assessorament adequat que els permetin convertir la seva perspectiva d'oceà blau en una realitat. És necessari saber com reunir a l'equip adequat, com establir un procés i aplicar sistemàticament cada eina, i amb quina seqüència, per tal de produir resultats i evitar i superar potencials obstacles que sorgeixin en el camí 
  3. Comptar amb un procés humanista, el que els autors del llibre han anomenat "humanitat en el procés", que inspiri i reforci la confiança de la gent per a fer el procés seu i impulsar-lo de manera que s'executi eficaçment. Les eines són essencials, però també és molt important comptar amb un equip al darrere que doni suport a l'estratègia i ajudi a impulsar-la. I és que la majoria d'organitzacions s'enfronten a obstacles interns al canvi.

Els autors del llibre impulsen a les empreses a fer la transició des de l'oceà vermell a l'oceà blau

Per als autors del llibre, aquests serien els tres punts essencials per tal d'aconseguir la transició cap a l'oceà blau. No obstant això, tal com apunten Kim i Mauborgne, "fer que una organització realitzi aquest canvi d'un oceà vermell a un oceà blau no és una cosa que s'aconsegueixi de la nit al dia ni després d'un parell de reunions específiques lluny de l'oficina". Tot i que tampoc és un procés que porti anys. "A mesura que les organitzacions comencen a identificar proves tangibles d'oportunitats per a obrir noves fronteres de valor i cost, l'energia augmenta i s'allibera de forma potent l'empenta necessària per anar de l'oceà vermell al blau".

Més informació
Digitalitza la teva empresa en 10 passos
Com ser una empresa Blue?
Totes les empreses volen vendre
Avui et destaquem
El més llegit