Aquest web utilitza cookies pròpies i de tercers amb la finalitat de millorar l'experiència de navegació. L'accés i ús del web implica la seva acceptació. Per a més informació, pot accedir a la nostra Política de Cookies

"Ser global i que et comprin per molts milions és una situació que viu una de cada mil empreses"

Christian Rodríguez, fundador de ByHours
Christian Rodriguez
Accedeix

Deures pendents per ser una empresa digital

Pau Garcia Fuster Barcelona 14|02|2017
0

El 60% de les companyies ja té en marxa un procés de transformació, però encara són poques les que s’hi han adaptat plenament

The process of digital transformation is unstoppable. Getty . Getty
LES CLAUS

La comunicació interna és un dels camps més importants per recórrer en la transformació digital

Un 11% de les empreses disposa d'una plataforma de xarxa social corporativa que no està utilitzant

Alsina: "Quan la gent busca feina i veu un treballador implicat i motivat, és molt més creïble"

Si hi ha un concepte de moda en l’entorn empresarial, aquest és el de la transformació digital. Ho saben bé la consultora Íncipy i l’escola Inesdi, que aquest dimarts han presentat el segon estudi de transformació digital en recursos humans. Amb l’enquesta a un centenar de directors de recursos humans, més del 85% de companyies de més de 100 treballadors, pretenen calibrar l’estat d’un canvi inevitable però que manté un ritme segurament massa tranquil. Si bé el percentatge de companyies que asseguren estar afrontant el procés de transformació digital ha passat del 47% l’any anterior al 60% d’enguany, “el problema a Espanya és que hi estem poc avançats”, ha apuntat Mireia Ranera, encarregada de presentar l’estudi.

Ranera ha recordat que “tots som usuaris d’Internet i estem acostumats a que ens tractin d’una manera agradable i atractiva. Per què no fer-ho amb els nostres treballadors?”. Precisament la comunicació interna és un dels camps més importants per recórrer en la transformació digital. “Segueix dominant l’ús de la intranet i la newsletter”, ha explicat Ranera; tot i celebrar que “la manera de comunicar està canviant” i que “les intranets seran totalment diferents al que estàvem acostumats” gràcies a les noves possibilitats que ofereix la tecnologia.

Ara bé, l’estudi d’Íncipy i Inesdi també posa de manifest que un 11% de les empreses disposa d’una plataforma de xarxa social corporativa que no està utilitzant. Aquest és un dels grans reptes sobre la taula. Ranera ha emfasitzat que malgrat el que es pugui intuir d’entrada, “on aquestes plataformes aporten més valor és en aquelles organitzacions grans i tradicionals que necessiten ser més horitzontals per poder treballar en xarxa de forma més àgil”.

Treballadors més implicats
“Tots els treballadors han de tenir un coneixement bàsic i habilitats digitals”, ha insistit Ana Sánchez Blanco, directora acadèmica d’Inesdi. Disposar de treballadors familiaritzats amb l’entorn digital no només impacta en la productivitat de l’empresa, sinó que facilita l’efectivitat de les campanyes d’Employer Branding que les eines digitals posen a l’abast. “El que comparteix un treballador impacta vuit vegades més que el que ho fa una empresa directament”, ha assegurat Ranera per destacar la importància d’aconseguir el compromís dels treballadors amb el projecte.

En aquest sentit, Maria Alsina, Senior International HR Manager Europe d’Inditex, ha corroborat que “quan la gent busca feina i veu un treballador implicat i motivat, és molt més creïble”. Per als reclutadors de talent, doncs, aconseguir aquesta col·laboració quasi involuntària dels treballadors és molt valuós.

Sigui com sigui, l’estudi presentat aquest dimarts també revela que el 29% de les empreses ja estan incorporant nous perfils digitals. “El que em sorprèn és que més d’un 70% encara no n’hagi incorporat cap!”, hi ha donat la volta Ana Sánchez Blanco. A més, ha matisat, “si el que han contractat és només un community manager, amb ell sol no faran una transformació digital”.

La directora acadèmica d’Inesdi també ha advertit que “l’any 2020 faran falta 900.000 professionals tecnològics, però només el 17% dels estudiants cursen carreres tecnològiques”. Un avís a navegants.

Motivar els millennials
“Els millennials es mouen per projectes i prioritzen que un coetani seu els vengui una idea que no el missatge d’una empresa”, assegura Alsina des de la seva experiència a Inditex. Al gegant de la moda hi conviuen dues generacions treballant juntes. “A Recursos Humans tenim feina fent mentoring a les dues bandes”, reconeix. D’aquesta manera, procuren que els millennials ensenyin als sèniors les noves maneres de treballar; i que aquests al seu torn transmetin la cultura de l’empresa als més joves. “Les noves generacions ho volen saber tot de seguida, mantenir-los motivats sempre requereix un esforç molt més gran”, avisa.

La presidenta d'Íncipy i Inesdi, Joana Sánchez, ha moderat el debat amb Maria Alsina, Glòria Ausió i Maria Castellanos. PGF


També a Ricoh Spain conviuen amb aquest dia a dia intergeneracional, amb un 45% de millennials a la seva plantilla. “És gent que espera una altra cosa”, reconeix la seva directora de Recursos Humans, Glòria Ausió. “Fer-los protagonistes de la transformació és clau per enganxar-los. Els hem de donar veu perquè liderin moltes iniciatives on seran els millors per conduir-les”, explica.

També busquen aquesta implicació a Amplifon. “No volíem només presentar l’empresa a persones externes, sinó fomentar l’orgull de pertinença i que els empleats fossin els seus millors ambaixadors”, relata Maria Castellanos, Talent Development Manager de la companyia. Amplifon acaba d’estrenar el seu portal de Career, on tots els continguts són creats per treballadors reals de l’empresa. “Ara seleccionarem 20 treballadors a Espanya perquè ens ajudin a difondre els continguts. És com amb els restaurants, t’acabes refiant més del que et diuen amics i coneguts”, destaca Castellanos.
T'ha interessat aquest contingut?
Subscriu-te al butlletí de VIA Empresa i rebràs la informació més destacada al teu correu electrònic