El futur incert de l'Aeroport del Prat

La pluja d'idees de la Cambra de Comerç de Barcelona sobre la reobertura del debat aeroportuari

Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona | ACN Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona | ACN

La Cambra de Comerç de Barcelona vol seguir apostant per millorar l’Aeroport del Prat, tot i la ja molt païda negativa de l’ampliació per part del Govern espanyol. Aquest canvi podria suposar l’oportunitat ideal per operar en bones condicions, amb més qualitat de servei i continuar desenvolupant el camí cap al tràfic intercontinental, segons afirma la Cambra. En definitiva, generar les sinergies i oportunitats adients per tal que Catalunya i el conjunt de la seva economia es connectin amb la resta del món. És per això, que l’organisme presenta un informe detallat sobre les opcions de millora de l’aeroport barceloní, respectant el medi ambient i demanant la reobertura d’una anàlisi tècnica i completa per aconseguir les millores desitjades.

“Demanem un debat informat a totes les administracions. Necessitem un debat profund sobre aquesta infraestructura estratègica que és l’Aeroport del Prat”, descriu Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona. I és que, el nou model de gestió aeroportuària que defensa la Cambra de Comerç de Barcelona es basa optimitzar les operacions en pistes, millorant la política d’impacte acústic, treballant sobre la desestacionalització, amb una apropiada gestió dels usos del sòl i llençant un projecte integral per una gestió ambiental apropiada pels espais naturals del Delta del Llobregat.

No és cap secret, però, que és “un debat complicat”, tal com afirma Alicia Casart, directora d’infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona i presentadora de l’informe. En aquest context, la Cambra no es mulla i tal com la mateixa Casart repeteix “no defensem cap postura i aplicació, sinó que recomanem la reobertura d’un debat de debò, perquè quatre mesos de debat molt esbiaixat i condicionat sense marge de temps per gestionar totes les idees no és suficient per avaluar aquesta situació”. Així doncs, totes les propostes d’aquest informe són sugeriments amb un sol objectiu: la necessitat de crear una taula de treball que inclogui totes les administracions i organismes afectats per tornar a parlar sobre l’ampliació de l’Aeroport del Prat.

L’informe de la Cambra exposa tres idees essencials sobre la necessitat d’una ampliació “sostenible i òptima per tot el territori”

Si entrem en matèria, l’informe de la Cambra exposa tres idees essencials sobre la necessitat d’una ampliació “sostenible i òptima per tot el territori”, tal com la descriuen tant Roca com Casart. Una de les primeres iniciatives comentades és la necessitat de construir un aeroport intercontinental, és a dir, que El Prat es converteixi en un punt de referència amb vols directes a altres continents, sense necessitat d’escales. Segons Casart, aquesta opció podria suposar no només una millora de l’aeroport en termes de competitivitat sinó també “un creixement de la inversió estrangera, una major dinamització del territori i la possibilitat d’aconseguir més talent estranger”.

En primera instància, Aena va parlar d’una terminal satèl·lit i un prolongament de la pista tres de l’aeroport, una solució que va ser molt criticada i finalment prohibida a causa dels forts efectes perjudicials davant l’ecosistema del Delta del Llobregat i els habitants més propers a l’aeroport. Ara, la Cambra de Comerç de Barcelona opta per tornar a posar aquest aspecte sobre la taula i demana que s’obri un altre cop el debat sobre l’allargament de les pistes de l’aeroport: “Aquesta situació genera molta saturació de pistes a l’hora punta; l’única hora en la qual els vols intercontinentals s’enlairen”, recorda la directora d’infraestructures de la Cambra.

Soroll i sostenibilitat

Els principals problemes de l’allargament de les pistes de l’Aeroport del Prat es divideixen en dos grans eixos: la contaminació acústica de les poblacions properes a l’aeroport i la conservació d’espais protegits com La Ricarda. Per a ambdós àmbits tan polèmics, la Cambra proposa continuar investigant per trobar solucions alternatives, sense la necessitat de perjudicar ni al medi ambient ni a les persones: “S’ha d’analitzar molt millor la situació per a trobar alternatives viables”, respon Casart.

Pel que fa a la contaminació acústica, l’organisme barceloní exposa com a opció una conciliació amb els veïns de l’aeroport

Pel que fa a la contaminació acústica, l’organisme barceloní exposa com a opció una conciliació amb els veïns de l’aeroport, és a dir, assegurar l’aïllament acústic dels habitatges massa propers a les pistes. D’altra banda, també proposa aplicar una taxa per a aquells avions que siguin massa sorollosos o bé una compensació monetària pels habitants de la zona. A més, Casart reflexiona sobre la posició de contaminació acústica d’El Prat a Europa i afirma que “és un aeroport sense soroll”, però que amb les mesures preventives adients aplicades “seguiria entrant dins les pautes europees de contaminació acústica”.

D’altra banda, la protecció de La Ricarda esdevé un problema de més envergadura, segons la directora d’infraestructures de l’ens, definint-lo com a “una situació complicada en un entorn complicat”. Tot i això, des de la Cambra afirmen que s’ha de reobrir el debat davant d’aquesta qüestió i analitzar l’allargament de les pistes per tal de trobar una alternativa més favorable a la conservació del medi: “No sabem del cert si es podria prolongar la pista sense arribar a tocar la zona protegida o si els avions podrien enlairar-se sense necessitat d’un gran prolongament com el que s’havia proposat”, descriu Casart.

L’efecte domino del Prat

Aquest nou model que presenta la Cambra no només afecta a l’Aeroport del Prat, sinó que busca millorar la xarxa d’aeroports i les connexions ferroviàries entre ells i el centre de la capital catalana. “Crear connexions de trens entre els aeroports de Reus i Girona i la ciutat de Barcelona és una millora imminent per a la xarxa aeroportuària catalana”, explica la directora d’infraestructures de l’organisme. D’aquesta manera, la Cambra reclama una millor comunicació entre aeroports, però també entre administracions ferroviàries i aèries per tal de donar una millor experiència d’usuari.

Més info: Un aeroport de referència en temps de descompte

En aquest sentit, des de l’organisme afirmen que es necessiten connexions directes entre el centre de Barcelona i ambdues terminals de l’aeroport. A part, també reclamen millores de Rodalies pel transport de passatgers i equipatges des d’altres punts del territori. Una altra de les grans apostes de la Cambra és la connexió amb l’Aeroport del Prat mitjançant trens d’alta velocitat: “Estem parlant d’un món ideal, però que ja és operatiu en altres territoris europeus”, esmenta Casart.

L’ampliació de l’Aeroport del Prat va ser denegada, però sembla que no serà l’última notícia que sentirem. Des de la Cambra creuen fermament en la reobertura de les negociacions i en la construcció d’aquesta esperada taula per analitzar en profunditat totes les possibilitats de millora. Aquests suggeriments podrien col·locar Barcelona en un grau competitiu molt més elevat  i des de la Cambra volen demostrar que és l’única sortida, ja que tal com recorda Mònica Roca: “Si no fem res, contribuirem a continuar amb un model d’aeroport de baix valor afegit”.

Més informació
L'ampliació de l'aeroport del Prat, suspesa fins d'aquí cinc anys
Avui et destaquem
El més llegit