Un tast català als menús mundials d'alimentació sostenbile

Moltes empreses d'alimentació sostenbile de Catalunya tenen gran part del seu mercat als Estats Units per la connexió del consumidor amb la vessant saludable

Catalunya mira els EUA en sostenibilitat alimentària | iStock Catalunya mira els EUA en sostenibilitat alimentària | iStock

Que el comerç exterior serà un dels motors més importants per a la recuperació econòmica no és notícia, però cada vegada més surten a la llum -o es fan més visibles- les necessitats d'un futur molt present que, cada vegada més, giren entorn el consumidor. És el mantra que ja portem per bandera fa molts anys, i que cada vegada més sectors tenen en ment i porten a la pràctica, però aquesta ja no és una qüestió d'estratègia per al dia de demà, sinó perquè les empreses sobrevisquin a tot el que està per venir. Les tendències en sostenibilitat alimentària estan a l'ordre del dia des de fa temps i, de fet, ja és un tema que molts països tenen coll avall i que molts altres, fins i tot, ja han regulat per llei. Però, com s'ha posat de manifest durant la Setmana de la Internacionalització d'Acció durant la taula rodona Sostenibilitat per omplir els menús d'arreu del món, a Catalunya i a Espanya encara queda molta feina a fer i molts camins per recórrer. Perquè, com diu el consultor d'internacionalització en el sector agroalimentari d'Acció, Marc Moreno, "els consumidors estan cada vegada més informats i compromesos amb el medi ambient". I això s'ha de tenir en compte.

Catalunya mira el món i el món mira Catalunya, però un dels problemes que patim aquí és que, mentre que el consumidor cada vegada reclama més productes sostenibles i ecològics, el mercat no va acord amb aquestes necessitats i les diferències de preus amb els productes convencionals són abismals. Però la societat i tot el que l'envolta té clara la direcció a seguir i, com ha exposat el responsable de Food Industry de l'Eurecat, Ignasi Papell, "el producte que va associat a la sostenibilitat creixerà més que els productes convencionals", cosa que dóna més pes als nous arguments de compra del consumidor per protegir el planeta. "Hi ha països en què els consumidors exigeixen als governs i empreses que facin més èmfasi en aquest tipus de productes", ha recordat Papell, al mateix temps que ha posat damunt la taula que en molts llocs "moltes empreses s’avancen a les demandes dels consumidors".

A la Xina, per exemple, com més premium siguin els productes, "més saludables i sostenibles seran". Mentrestant, als Estats Units aquests tipus de productes es poden trobar tant a botigues especialitzades com a grans cadenes d'alimentació. És el cas de Delicious and Sons, que té gran part del seu mercat al continent americà i que, com explica la seva cofundadora, Monica Navarro, els seus productes són compatibles amb els dos tipus d'establiments. "Ens agrada dir que som un producte de la compra setmanal de les cistelles familiars", relata. I és que, assenyala, "el consumidor internacional està molt més interconnectat" i això passa perquè les empreses creïn un impacte positiu tant en les persones com en el planeta.

Papell: "El producte que porta associat a la sostenibilitat creixerà més que els productes convencionals"

De fet, als supermercats dels Estats Units no diferencien entre els productes sense gluten, els ecològics o els vegans com passa aquí perquè, sosté Navarro, "el consumidor ja està molt més connectat amb aquesta vessant de salut". És precisament per això que moltes empreses no tenen la sostenbilitat com a objectiu, sinó que forma part del seu ADN. És el cas d'Aigua de Sant Aniol que, com recorda la seva responsable d'exportació, Ariadna Prats, "la indústria ja fa temps que està focalitzada a oferir solucions" i justament en el seu sector estan en el punt de mira perquè "les begudes estan en el focus dels residus plàstics i hem de ser conscients que hi ha molt plàstic a la nostra vida que no només són les begudes".

La taula organitzada per Acció sobre 'Sostenibilitat per omplir els menús d'arreu del món'

La taula organitzada per Acció sobre 'Sostenibilitat per omplir els menús d'arreu del món'

Ells han estat la primera marca a Espanya que han llançat al mercat envasos plàstics 100% reciclats, com també ho ha fet Formatges Montbrú, que, com apunta el seu gerent de vendes, Franz Engel, "estem treballant en uns pets 100% reciclables en què el conjunt de tot el producte i les seves etiquetes siguin un únic plàstic i es pugui reciclar al 100%".

Els EUA, el mirall de la sostenibilitat

El mercat principal i prioritari d'aquestes tres empreses són els Estats Units. I tenen les seves raons. La cofundandora de Delicious and Sons explica que si van triar precisament aquest mercat és "per tot el que ens aportava el consumidor". Dit d'una altra manera, tenien a la seva mà la recepta perfecta amb "la quantitat de punts de venda i d’operacions que podíem fer" i "un consumidor que està molt preparat i és més conscient". Tot i tenir aquests avantatges sota el braç i ser "un mercat que et dóna moltes oportunitats", també és cert que, justament per tot això, és un mercat "on no pots fallar".

De la seva banda, la responsable d'exportació d'Aigua de Sant Aniol afegeix un punt més a la qüestió i justifica la seva tria pels EUA perquè "és el focus de la sostenibilitat, mentre que hi ha països al món que els parles de plàstic reciclat i no saben què vols dir". Ara, però, la seva empresa vol fer un salt qualitatiu i aconseguir que el transport del seu producte també sigui sostenible, però el problema és que, de moment, "no existeix aquesta opció suficientment desenvolupada i assumible" i, per això, encara és "un gran repte".

Navarro: "Als Estats Units hi ha un consumidor que està molt més preparat i és més conscient, i això et dóna moltes oportunitats"

Així doncs, els Estats Units són un mercat en què cada empresa pot trobar el seu nínxol per introduir el seu producte sense gaires complicacions perquè, tot i la falta d'homogeneïtat entre els clients nord-americans, hi ha consumidors que són molt conscients a l'hora de consumir aquest tipus de productes. Precisament per això, les empreses catalanes tenen un gran mercat per explorar i per explotar als EUA i és que, com remarca el director de l'oficina d'Acció de Nova York i Washington, Sergi Mata, tot i que les exportacions catalanes s'han vist reduïdes per la pandèmia, però també pels aranzels imposats per l'administració Trump; la crisi de la covid-19 s'acabarà i, a més, "tot i que no hi ha res escrit", amb el canvi d'administració el més probable és que aquests aranzels s'eliminin i es recuperi l'activitat.

Sigui com sigui, la sostenibilitat, també en l'alimentació, ha vingut per quedar-se i no serà una tendència passatgera ja que ja hi ha molts governs que treballen en regulacions que obligaran a fer complir certs requisits. I els consumidors així ho exigeixen.

Més informació
Alimentació i Bioeconomia, els errors que no hem de cometre
El menú innovador de l'alimentació
Avui et destaquem
El més llegit