Aprendre a vendre en 2 cm quadrats

La imparable irrupció del fenomen mòbil obliga l'e-commerce a replantejar formats i continguts per ser capaç de convèncer el client amb el petit espai de la pantalla

"El mòbil és el principal canal d'una companyia, perquè el 75% de la gent el consulta abans d'anar a la botiga". Per Manel Jadraque, ex CEO de Desigual, no hi ha alternativa: "Hem d'aprendre a vendre en 2 cm quadrats. I pensar que si posem el nostre logo ja perdem la meitat de la botiga". Aquesta ha estat una de les reflexions sorgides de la taula rodona organitzada aquest dimarts al matí per Esade Alumni i el Grup BeRepublic & BeAgency, que ha debatut sobre l'evolució dels hàbits de consum online per aquest 2016.

El mòbil ha centrat bona part d'aquestes reflexions. Gerard Olivé, cofundador de Wallapop i president del Grup BeRepublic & BeAgency ha recordat que "el 78% de la gent a Espanya no pot estar més de dues hores sense mirar el mòbil". Per Olivé, doncs, aquesta dada demostra com els smartphones "canvien l'ús de l'oci i com ens relacionem amb l'entorn".

De fet, Jadraque pronostica que "els propers cinc anys estaran marcats per la irrupció del mòbil, que és el gran disruptor del negoci online". L'exdirigent de Desigual indica com aquesta irrupció està disparant el tràfic, però alhora reduint els ja de per si complicats percentatges de conversió.

"Fins ara hem venut per preu, i ara hem d'aprendre a vendre per continguts", ha assegurat. "Cal fer una navegació atractiva. Només el 6% de les empreses té un omnicanal ben muntat, i aquest és el gran repte", ha assenyalat Manel Jadraque.

Joan Pina, membre del consell executiu de Lets Bonus, opina que "la incorporació del mòbil ens canvia les motivacions de compra. Necessito un contingut més ampli i geolocalitzat a prop d'on sóc". Per tant, més que el preu, "cada cop importa més el valor que s'ofereix a l'usuari i la immediatesa del servei". Lets Bonus, que compta amb uns 8.500 comerços actius, ja suma prop d'un 70% de tràfic provinent del mòbil.

El creixement sostingut de l'e-commerce
Tot i que el mercat del comerç electrònic a Espanya encara és lluny del de països com el Regne Unit, França o Alemanya, el seu creixement és constant i a bon ritme. Un dels sectors que més hi ha ajudat és el de la moda, que ja només es veu superat en el camp digital pel d'oci i viatges; passant fins i tot per davant de l'electrònica.

El seu volum de negoci ja arriba als 1.000 milions d'euros i ha crescut un 25% en e-commerce. Jadraque recorda com l'any 2005 Desigual va fer el primer tracte amb Vente Privée. "Han passat 10 anys, i l'e-commerce ja és un nen a punt de ser teenager". Han estat anys "d'aprenentatge i on han triomfat els pure players, que són més de la meitat del sector online". No en va, més del 30% de la moda es ven entre portals com Amazon, Zalando, Vente Privée o Privalia.

Trencar barreres
Una de les principals traves del comerç electrònic ha estat la capacitat d'entrega del producte. Compres online que arriben tres setmanes més tard i quan no hi ha ningú a casa juguen en contra de l'e-commerce. Per corregir-ho, són diverses les propostes que s'estan consolidant en el mercat amb la premissa de l'entrega immediata. Una d'elles és Deliberry, liderada per Gemma Sorigué, un marketplace on l'usuari troba diverses botigues d'alimentació, fa la compra i la rep junta en una sola comanda.

Joan Pina, Gemma Sorigué, Gerard Olivé i Manel Jadraque. PGF


Per fer-ho compten amb les mama shoppers, dones de més de 45 anys que s'encarreguen d'anar a les botigues a fer la compra efectiva i l'entreguen al repartidor. "Les legislacions han de canviar per adaptar-se al que està passant", reclama Sorigué. "Les càrregues per contractar són molt altes, i pren força el freelance especialista en alguna cosa que cobra per ella", reivindica.

Per Sorigué, "totes les empreses que entreguem de forma immediata som operadors logístics. No tenim estoc, magatzems ni camions". Van amb moto o furgoneta perquè geolocalitzen. "Comprem a la zona on es fa la comanda i així som més eficients. L'última milla per entregar a casa del client és molt cara", explica.

La multitud de dades
"Tenim tantes dades que a vegades ens perdem. El repte del Big Data és entendre quines dades són realment rellevants", constata la dirigent de Deliberry. "Al final també va bé parlar directament amb el client, et dóna molt bon feedback", recomana.

Sigui com sigui, la recopilació de dades és un dels avantatges principals del comerç electrònic, que permet afinar la relació amb el consumidor. Una manera d'analitzar-ho és estudiant com es captant els clients, tal com fan a Lets Bonus. "Segons com sigui pots preveure el seu comportament. La funció de CRM de l'equip de màrqueting pren una gran importància", assegura Joan Pina. "Això ens permet personalitzar el seu contingut a través de compres anteriors, cerques anteriors, zona on viu... Al capdavall, augmentar la rellevància d'aquest contingut per al consumidor", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit