Vendre cotxes, sortir del pou

El cotxe elèctric protagonitza un Automobile amb menys marques i la crisi dels semiconductors de fons

Foto de família amb el rei Felip VI, el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, i altres autoritats a l'Automobile | Europa Press Foto de família amb el rei Felip VI, el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, i altres autoritats a l'Automobile | Europa Press

L’avinguda de la Reina Maria Cristina de Barcelona encara està deserta. Els cotxes aparcats en bateria esperen l’arribada del gran públic a l’Automobile, que obrirà les portes el dissabte. De moment, els professionals del sector i els periodistes han tingut un petit tast, acompanyat de la visita institucional del rei Felip VI, el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez; el conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat, Roger Torrent; i el primer tinent d’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, entre d'altres. Les 23 marques que participen al saló volen vendre: l’agost va ser el pitjor mes en matriculació de cotxes dels darrers 10 anys, així que l’objectiu és clar. De fet, la tendència ha estat dolenta des de l’any 2019, el primer que va registrar un descens de les matriculacions -del 4,8%- des del 2012, a la sortida de la crisi.

A partir de llavors, els mesos amb augments i els mesos amb descensos es van anar succeint fins arribar la pandèmia, que va enfonsar un mercat que encara no s’ha recuperat. L’Anfac (l’associació espanyola de fabricants d’automòbils) ha aprofitat la cita del sector per anunciar una revisió de les previsions per a aquest 2021 a la baixa: el seu president, José Vicente de los Mozos, situa les matriculacions en 900.000 al tancament de desembre, xifra que suposaria una reducció del 25% en comparació al 2019.    

Més info: "Els joves estan més pel mòbil que per l'automòbil"

L’Automobile té enguany un clar protagonista, que no ho és tant als carrers i les carreteres de l’Estat espanyol: el vehicle elèctric. L’únic estand de tot el saló sense un punt de recàrrega és el que exposa cotxes antics. A la resta no hi falten els endolls. De fet, de tots els cotxes que s’hi han presentat (un total de 15), només dos són de gasolina o dièsel -el Dacia Jogger i el Mercedes-Benz AMG GT Black Series- i dos més, híbrids -el Kia Sportage i el Nissan Qashqai Mild-. Juntament amb l’electrificació del sector, la crisi dels semiconductors plana sobre la 41a edició de l’Automobile. Aquesta arriba amb retard també a causa de la covid-19: la tradicional cita primaveral ha donat pas a una d’inici de tardor tot esperant la relaxació de les mesures sanitàries. Tot i així, no s’augura una gran entrada.

L'avinguda de la Reina Maria Cristina amb els cotxes preparats per a l'Automobile

L'avinguda de la Reina Maria Cristina amb els cotxes preparats per l'Automobile

El camí de Seat a l’electrificació

L’espai que ocupen les zones d’exposició i prova dels vehicles és més o menys el mateix que el de la darrera edició, el 2019. Però el nombre de marques que hi són presents s’ha reduït a la meitat. Sí que hi ha hagut presentacions de models inèdits, entre les quals ha destacat la de Cupra. La marca esportiva de Seat ha introduït en primícia mundial el nou Cupra Born, el primer model 100% elèctric de la companyia, que compta amb materials sostenibles a l’interior i 500 quilòmetres d’autonomia. Arribarà al mercat al novembre i porta grans esperances per a l’empresa. “Tenim l’ambició de doblar les vendes de la marca Cupra el 2022”, ha aventurat el CEO de Seat, Wayne Griffiths, durant la presentació. Aquest nou model arribarà a un mercat internacional que la marca pretén portar fins a Austràlia.

Si el 2020 Cupra va triplicar la facturació, amb 50.000 cotxes venuts a tot el món, va ser gràcies al Formentor. Seat vol que sigui la marca de models esportius la que lideri la transició de la companyia cap als vehicles elèctrics. Griffiths ha recordat que l’empresa té previst invertir 5.000 milions d’euros fins el 2025 en aquesta estratègia. “El vehicle elèctric ha de ser més accessible, entre 20.000 i 25.000 euros, i Espanya ha de tenir un paper clau en l’electrificació; de moment, seguim a la cua d’Europa”, ha indicat el CEO de Seat. El secret rau en accelerar la demanda i impulsar el desplegament de la infraestructura de recàrrega, segons Griffiths.

El model Born, que Cupra ha presentat a l'Automobile | ACN

El model Born, que Cupra ha presentat a l'Automobile | ACN

De moment, la companyia automobilística ha facturat 1.300 milions d’euros aquest 2021, de manera que ha superat l’objectiu marcat de 1.000 milions per a tot l’any: “Hem crescut en un any molt complicat per a l’automoció per la manca de semiconductors”, ha recordat Griffiths. Una altra de les novetats que Cupra ha introduït en aquest Automobile ha estat l’Urban Rebel, un model que ja es va presentar al saló de l’automòbil de Munic i que va adreçat a un públic jove, amb un disseny encara més esportiu.

Mobilitat intel·ligent, però no massa

Nissan és una altra de les marques que ha presentat novetats: a banda del Qashqai Mild híbrid, ha llançat el SUV elèctric Ariya i la furgoneta Townstar (disponible tant en combustibles fòssils com en versió electrificada). Burno Mattucci, el director general Iberia de l’empresa japonesa, ha assegurat que Nissan tindrà una oferta 100% electrificada el 2030. Però Mattucci també ha parlat de mobilitat intel·ligent. La companyia està fent passos cap a la mobilitat autònoma, però les traves que hi posen les lleis de la majoria de països és un gran entrebanc a l’hora d’innovar per aquest camí. “Al Japó, la legislació ja permet llançar el sistema d’assistència ProPilot2, que permet canviar de carril de manera autònoma; a Europa, no és possible”, ha indicat. Sí que és possible la introducció de canvis com ajudes al control de la velocitat i de la direcció.

L'agost va ser el pitjor mes en matriculació de cotxes dels darrers 10 anys, així que l'objectiu de l'Automobile és clar: vendre

La participació de Nissan a l’Automobile coincideix amb la decisió que s’anunciarà aquest mateix divendres sobre la reindustrialització de la fàbrica de la marca japonesa que quedarà buida a Barcelona. Diversos mitjans han publicat que serà la proposta de el fabricant xinès de vehicles elèctrics Great Wall Motor que guanyarà la partida. A finals d’any l’empresa abandonarà les tres plantes que té a Catalunya i la taula de reindustrialització -de la qual formen part el Govern central, la Generalitat, Nissan i els sindicats- ha d’anunciar l’1 d’octubre qui ocuparà l’espai de la Zona Franca.

La resta de marques que han participat a l’Automobile són Baltasar, BMW, Dacia, DFSK, Ford, Hispano Suiza, Honda, Hyundai, Kia, Lexus, Lotus, Mercedes, Mini, Renault, Smart, Subaru, Suzuki i Volvo. També hi ha hagut motos, sobretot elèctriques, amb la presència destacada de les barcelonines Silence o les Seat Mó. Tot i que l’organització no ha volgut donar xifres de previsió de les vendes que es tancaran durant el saló, serà complicat arribar al rècord històric de 90.000 acords del 2019.  

Més informació
Els cotxes elèctrics seran els protagonistes de l'Automobile
Automobile tornarà a l’octubre per ‘reactivar les vendes’
Avui et destaquem
El més llegit