La transferència de coneixement, un lligam entre universitat i empresa

Els centres educatius concentren gran part de la recerca territorial i el talent català

Sala Startup & Business Innovation del BizBarcelona | Carolina Santos Sala Startup & Business Innovation del BizBarcelona | Carolina Santos

Les universitats són els centres de recerca catalans. No hi ha dubte que on es concentra més talent i es generen més sinergies són aquests centres d’educació. És per això, que durant el congrés del BizBarcelona, organitzat per Fira de Barcelona, quatre representants de les universitats més importants de Catalunya s’asseuen a una taula rodona per debatre i reflexionar sobre el paper de les universitats dins de l’ecosistema emprenedor, sobretot centrat en la deep tech. Aquesta nova era tecnològica, demana canvis i vincles cada vegada més potents entre els investigadors -en gran part concentrats en les universitats- i l’ecosistema de les startups i el món empresarial.

“De tots els hubs europeus, Barcelona és el que concentra més investigació en deep tech, un 13%”, explica Fèlix Ortega, director general de Barcelona Activa i presentador de la conferència. En aquest sentit, les universitats i les empreses tenen molta feina al davant per aconseguir crear un ecosistema fort perquè aquesta xifra es mantingui i segueixi creixent al llarg del temps. Per aconseguir aquests objectius, segons expliquen els ponents de les universitats “cal centrar-se a ajudar i millorar les pimes”, ja que tal com diu Pere Condom, Research & Tecnology Transfer de la Universitat de Girona (UDG) i moderador del debat, “incloure la Intel·ligència Artificial i el blockchain dins de les pimes pot ajudar a augmentar aquesta productivitat del teixit empresarial”.

Un dels grans problemes de la societat catalana és la falta de vincles directes entre universitats, és a dir, recerca i les mateixes empreses. Tal com descriu Armand Sánchez, vicerector de Recerca i Transferència de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), “existeixen tots els elements, però hi ha una gran necessitat de construir un engranatge fluid”. D’aquesta manera el vicerector de la UAB, descriu l’ecosistema com un gran productor de talent, però amb la necessitat d’afrontar les noves eres de manera conjunta i útil, ja que “la recerca no s’ha de fer per entrar als rànquings sinó per ser útil davant la societat”, afegeix Sánchez. Una opinió que, també comparteix Climent Molins, vicerector de Transferència, Innovació i Emprenedoria de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) qui recorda que “lamentablement no es dona suficient importància a la recerca amb aplicació social, ja que la creació d’una patent té el mateix preu que l’elaboració d’un article”.

Sánchez: “La universitat forma i ha de seguir formant part de l’ecosistema emprenedor del territori”

Així doncs, la solució en boca de tots els ponents és la revaloració de la transferència de coneixement entre universitats i empreses: “L’objectiu és donar-nos de la mà amb les empreses”, diu Molins. A part, també comenten que s’ha de posar molta més èmfasi en la utilitat de la recerca, però també de les universitats com a centres d’investigació qualificats i grans portadors de talent: “La universitat forma i ha de seguir formant part de l’ecosistema emprenedor del territori”, remarca el vicerector de Recerca i Transferència de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). I és que si no s’aconsegueix la integració del món de la recerca i les empreses poden perillar els eixos que segons Ortega són importants per a l’ecosistema: “Fomentar talent, atraure inversions, posicionar Barcelona com a hub mundial”.

El sector Edutech

L’educació també es troba en un estat de canvi constant. Gràcies a les noves tecnologies i l’aplicació de noves normatives referents a la digitalització, l’ecosistema de l’educació segueix creixent en el sector digital. El concepte d’Edutech engloba totes aquelles noves empreses o startups que decideixen invertir el seu esforç i talent en millorar el sistema educatiu des d’un punt de vista molt més digital i tecnològic. Un dels primers exponents d’aquesta necessitat de digitalització és la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), el centre educatiu en línia de Catalunya. La vicerectora de Competitivitat i Ocupabilitat de la UOC, Àngels Fitó, fa referència als programes d’innovació que impulsen des de la universitat, iniciatives que tal com ella mateixa descriu “són oberts a tota la població, perquè el talent pot venir de qualsevol lloc”.

Fitó: “La tecnologia ha de prioritzar la millora de sectors capdavanters com són l’educació o la salut”

Encara que la UOC sigui un gran catalitzador d’aquesta nova educació digital, el territori català en general també es mostra molt proper a aquesta iniciativa i segons les dades que aporta Fitó, “el sector edutech s’ha multiplicat per tres en els últims anys i ha aconseguit multiplicar per dos el seu finançament”. És per això, que aquest sector pot arribar a concentrar gran part de l’impacte d’aquest nou sistema emprenedor, ja que tal com recorda la vicerectora de Competitivitat i Ocupabilitat de la UOC: “La tecnologia ha de prioritzar la millora de sectors capdavanters com són l’educació o la salut”.

El BizBarcelona obre les portes amb força i la tecnologia i la innovació formen part dels pilars principals d’aquesta edició. Tal com conclouen els ponents “no hi ha cap dubte de què les universitats han de convertir-se en centres de recerca qualificats”. I és que, per arribar a un canvi permanent, les sinergies entre empreses i centres educatius han d’arribar a acords transcendentals, perquè segons Climent Molins: “La transferència de coneixement s’ha de convertir en el lligam entre empreses i universitats”.

Més informació
Catalunya: recerca o innovació
Joan Guàrdia: "Sense les universitats no hi hauria ni recerca ni innovació"
Avui et destaquem
El més llegit