Brexit, una visió catalana des de Londres

El Regne Unit segueix essent un mercat atractiu per a les empreses catalanes, amb les mateixes dificultats de penetració que qualsevol altre extracomunitari

Una bandera del Regne Unit i una de la Unió Europea davant del Big Ben en referència al brexit | iStock Una bandera del Regne Unit i una de la Unió Europea davant del Big Ben en referència al brexit | iStock

La tasca de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Londres és ajudar les empreses catalanes a posicionar-se en un dels mercats més competitius, atractius i dinàmics d’Europa. Fins ara, però, sempre ho havíem fet dins del confort que suposa l’entorn de la UE. Un espai amb lliure circulació de béns, mercaderies, persones i capitals. Aquest mercat comú ha facilitat que més de 3.800 empreses catalanes, la majoria petites i mitjanes, exportin al Regne Unit; i que 2.200 d'aquestes ho facin de manera regular. Xifres que expliquen en bona part per què el Regne Unit és el cinquè soci comercial de Catalunya.

D’un temps ençà, però, gran part del nostre esforç com a oficina s’ha centrat a resoldre els dubtes lògics de les empreses catalanes arran de la decisió del Regne Unit d’abandonar la UE. Una iniciativa clau en aquest sentit fou la creació de la Finestreta Brexit per ajudar, tant des de Londres com des de Barcelona, a resoldre dubtes, qüestions i incidències; així com a preparar plans de contingència per minimitzar tot el possible els riscos per a les nostres empreses.

Finalment, el passat 1 de gener el brexit va deixar de ser una especulació per convertir-se en un fet tangible. Ho va fer amb un acord d’última hora que, si bé mai no millorarà la situació anterior, almenys ha evitat el precipici d’un brexit dur. Amb l’acord finalment disposem d’un marc més clar, evitem aranzels i es preveuen períodes de gràcia de fins a 12 mesos per a elements feixucs com les declaracions de normes d’origen. A més, podem cloure el divorci amb una encaixada de mans i un somriure que permet seguir treballant cap a una relació comercial fluida.

Més info: L'acord del Brexit, regal de Nadal

També l’empresariat britànic sembla haver rebut amb alleujament evitar les temibles conseqüències d’un brexit dur. Ara bé, això no evita dures critiques cap als elements que inevitablement dificultaran les seves operacions, com són les complicacions afegides a les empreses de transport, la manca d’acord en el sector serveis, que representa prop del 80% del PIB britànic, o que s’hagi creat una barrera invisible amb una part tan sensible del territori britànic com és Irlanda del Nord. 

Més dificultats? Sí. Però no més que en altres mercats extracomunitaris

Aquestes primeres setmanes del nou any, mentre el Regne Unit s’està mostrant flexible en els tràmits duaners a les importacions, la UE està aplicant al 100% les noves normatives amb els productes provinents del Regne Unit. Tot i així, les empreses catalanes també es comencen a trobar amb més burocràcia i entrebancs logístics.  

Per tant, més dificultats? Sí. Però no més que en altres mercats extracomunitaris. Si pensem en clau de repte positiu i visió de futur, és bo que aquelles empreses catalanes amb menys experiència d’exportació es familiaritzin amb aquesta nova situació. Guanyar experiència d’exportació en un mercat proper i organitzat com el Regne Unit els servirà per preparar-se per accedir a altres mercats més llunyans, igualment fora de la comoditat del mercat únic, però plens d’oportunitats.  

El brexit no ha de ser una excusa per desistir d'introduir-se al Regne Unit; parlem d'un mercat madur, on la competència hi serà de ben segur

Oportunitats com les que ofereix el Regne Unit, que és i seguirà sent un pol de referència mundial en àmbits tan diversos com les ciències de la vida, les tecnologies disruptives o les finances. Aquesta és una societat que abraça i lidera noves tendències globals de consum, àvida de nous productes. A dins o fora de la UE, l’empresa catalana seguirà tenint en el Regne Unit una gran plataforma per a la seva expansió internacional.

El brexit, doncs, no ha de ser una excusa per desistir d’introduir-se al Regne Unit. Parlem d’un mercat madur, on la competència hi serà present de ben segur. Però això no ha de ser un problema, al contrari, significa que el mercat i la oportunitat hi són, i que fer-s’hi un nom validarà la nostra empresa en altres entorns. Des de l’oficina d’ACCIÓ a Londres seguirem ajudant les empreses catalanes a entendre les particularitats d’aquest mercat, proporcionant-los el coneixement i les eines per treballar la seva imatge de marca i crear les bases per un creixement sòlid i sostingut.

Més informació
L'estalvi del sector agroalimentari català per l'acord pel Brexit
Avui et destaquem
El més llegit