Jovent i unió patronal, els objectius de les cambres de comerç lleidatanes

Aconseguir la unitat empresarial i enfortir el teixit industrial de les Terres de Lleida són els propòsits de les cambres de Lleida i Tàrrega

La línia d'alta velocitat i la ciutat de Lleida al fons | iStock La línia d'alta velocitat i la ciutat de Lleida al fons | iStock

Una dècada després, el somni d'una gran Cambra industrial que aglutini les patronals de la demarcació de Lleida segueix pendent. L'any 2009, la Coell (confederació d'empresaris), la Femel (metall) i la Fecom (comerç) ja van signar un acord, que obria la porta a altres actors. Avui dia és una de les assignatures que té sobre la taula Jaume Saltó, el nou president de la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida. Procedent de Pimec, té el repte d'aconseguir la unitat empresarial i d'enfortir el teixit industrial de les Terres de Lleida, malmès per la manca de sòl i les polítiques expansives d'altres zones limítrofes, com Aragó, Tarragona o la comarca de l'Anoia.

Lleida defensa el paper de les entitats en el desenvolupament econòmic i reivindica l'ús dels avenços tecnològics per fomentar l'equilibri territorial

En la seva presa de possessió, on Saltó va detallar les actuacions estratègiques que té previstes pel període 2019-2013, el desenvolupament de les infraestructures, la dinamització del comerç o la internacionalització són alguns dels eixos que dibuixa. Acompanyant aquests, Saltó ressalta la necessitat de garantir la supervivència de les cambres, dotant-les de finançament. "Ens veiem obligats a lluitar contra el poder del centralisme de Madrid i Barcelona", apunta el president de la Cambra de Comerç de Lleida. Per combatre'l, recepta "impulsar el desenvolupament industrial i comercial amb el suport polític". En l'horitzó, les mesures aprovades per Aragó, on gràcies a les facilitats logístiques i administratives, moltes empreses de Lleida han canviat les seves seus a pocs quilòmetres per ser més competitives.

Més info: Lleida, la cambra de Pimec

Arribar a aquest objectiu, segons la Cambra, implica un front comú de les institucions i les patronals. A més de la indústria, un dels sectors que requereix una redefinició a Lleida és el comerç. Trobar l'encaix de les iniciatives per implantar centres o superfícies comercials amb les botigues tradicionals és un altre dels propòsits que encara no s'ha assolit.

Lleida, com a referent

Saltó es compromet a fer de "Lleida, un territori referent". Més enllà de les paraules, el president de Pimec i de la Cambra vol que a l'ens "estiguin representades totes les realitats del teixit empresarial lleidatà". La Cambra, que representa a unes 30.000 firmes, té una representació alta de Pimec. De fet, 23 dels membres de la candidatura, 16 sorgeixen de la patronal de les petites i mitjanes empreses. La candidatura de Saltó va aconseguir la majoria absoluta més àmplia de totes les cambres catalanes.

El comitè executiu de la Cambra de Lleida

El comitè executiu de la Cambra de Lleida

#Jovullser. Així es diu una de les noves propostes engegades per la Cambra de Comerç de Lleida, que té l'objectiu de fer de pont entre els joves menors 30 anys que busquen feina i les empreses que disposen de vacants. La intenció és superar la desconnexió que es produeix entre el món acadèmic i el laboral. BonÀrea, Group Saltó (companyia que dirigeix Jaume Saltó), Argal i Puleva són algunes de les quals hi participen.

Per aconseguir aquest estatus de referència, Saltó vol demanar a la Generalitat que assagi un pla pilot a l'autovia A-2, que uneix Barcelona-Lleida i Fraga, per implantar el 5G. Aquesta tecnologia "ens permetria utilitzar el cotxe autònom, però abans ens cal que es creï la infraestructura", assenyala. L'A-2 és una de les vies primordials per comunicar i connectar el transport de mercaderies terrestre que procedeix de França o del Mediterrani amb el corredor central de l'Estat espanyol.

Les primeres passes de Saltó ofereixen algunes pistes del projecte per orientar la Cambra de Comerç. El president ha creat quatre noves comissions: logística, sostenibilitat, digital i formació i talent.

El comtiè executiu de la Cambra de Terrassa

El comtiè executiu de la Cambra de Terrassa

L'oportunitat de l'AVE barat

Una de les darreres reivindicacions del teixit empresarial lleidatà, agrupat en la Cambra de Comerç, és reclamar que el nou servei d'AVE barat Barcelona-Madrid, que Renfe ha anunciat per la pròxima primavera, faci parada a Lleida. Saltó ha avançat que el tema es tractarà a la següent reunió del comitè executiu de la Cambra. "Des de Lleida, no entenem que l'AVLO, el nou tren de baix cost de Renfe, no pari a Lleida un mínim de vegades per dia". Tot i que la companyia encara no ha detallat el preu ni el recorregut d'aquest comboi, la Cambra pressionarà perquè Lleida aprofiti el tren de l'AVLO.

Tàrrega aposta per crear una borsa de treball i un 'hub' de firmes que vulguin instal·lar-se a la capital de l'Urgell

Compromís i implicació són dos dels conceptes que defensa Carles Giribet, el nou president de la Cambra de Comerç de Tàrrega. Procedent del sector del transport, Giribet també apel·la a la unió patronal per continuar endavant. Una de les primeres iniciatives que ha posat en marxa és la creació d'una borsa de treball, "on inclourem a tots els joves amb talent, que vegin Tàrrega i Lleida com una opció i tinguin ganes de quedar-se al territori". A més d'aquests joves, Giribet anuncia "la constitució d'un hub d'empreses que busquin terrenys i vulguin instal·lar-s'hi. De les 2.500 companyies que formen part de la Cambra de Tàrrega, una quinzena estan representades al seu plenari.

Avui et destaquem
El més llegit