Caos aeri europeu: demanen a empleats del Prat que treballin a Holanda i al Regne Unit

Es tracta d'una oferta "extraordinària", "temporal" i "voluntària" per ajudar els aeroports de Gatwick i Schiphol

Imatge d'un avió enlairant-se a l'aeroport del Prat | ACN Imatge d'un avió enlairant-se a l'aeroport del Prat | ACN

El caos aeri europeu de les últimes setmanes ha portat a companyies de l'aeroport del Prat a demanar als seus empleats que treballin a altres aeròdroms, com ara el de Schiphol (Holanda) o el de Gatwick (Regne Unit). Les propostes s'han donat tant en operadores com Vueling, per fer atenció als clients i en empreses de handling com Swissport. Es tracta d'una oferta "residual" i "temporal" i que a Barcelona han acceptat entre 10 i 40 empleats, segons han informat CCOO i UGT. En el cas del handling, és habitual donar suport a bases pròximes com ara les d'Eïvissa però no a aeroports tan llunyans. Aquest moviment és "extraordinari" i "molt, molt, molt poc habitual", segons el responsable del sector aeri de CCOO, Jorge Carrillo.

Aquests canvis no són gratuïts per les empreses, ja que han de "pagar l'hotel o incentius perquè si no els treballadors es quedarien a casa seva", indica Carrillo. En els últims dies, els retards s'han generalitzat a molts aeroports europeus, a conseqüència de la manca de personal a Bèlgica, Holanda, Alemanya o el Regne Unit, on les companyies del sector van fer "acomiadaments massius de personal fix", segons Carrillo. Aquestes empreses amb plantilles reduïdes ara es troben que no poden fer front a la demanda elevada que ha portat a entitats com l'Airports Council International a avançar un any la data de la recuperació dels volums precovid al 2024.

La recuperació de la demanda és similar a Catalunya -a l'abril el Prat ja havia recuperat un 94,8% dels vols prepandèmia- però la situació laboral és ben diferent per l'efecte dels Expedients de Regulació Temporals d'Ocupació (ERTO), que ha permès esmorteir el cop i protegir les feines.

Avui et destaquem
El més llegit