Catalunya, capital industrial de la mobilitat del futur

La Cambra suma forces amb institucions i empreses per crear "una mena de viver d'empreses" i repensar la indústria des de la sostenibilitat i la innovació

Els agents socials i econòmics repensen la mobilitat del futur | iStock Els agents socials i econòmics repensen la mobilitat del futur | iStock

De les males notícies, fem-ne oportunitats. Aquest ha estat el lema que ha ocupat discursos en les diferents conferències que s'han pronunciat durant la crisi de la covid-19, i aquest continua sent la guia per encarar el futur amb optimisme. L'anunci de la marxa de Nissan ha deixat descol·locades administracions, agents socials, treballadors i empresaris, però, mentrestant, jugar fins l'última carta amb data de caducitat a 30 de desembre, ha estat "una gran oportunitat per obrir el debat" sobre el futur de la mobilitat. Precisament per això, la Cambra de Comerç de Barcelona i el Consell de Cambres han sumat forces per liderar una crida al teixit econòmic per rebre propostes industrials i, així, convertir Catalunya en "el hub de la mobilitat sostenible".

El president de la Cambra, Joan Canadell, té clar el potencial del territori català i, amb aquesta fermesa, vol fer de Catalunya la capital de la mobilitat del futur, que sigui referent a Europa i, "per què no, arreu del món". Així ho ha dit en una roda de premsa telemàtica, i a l'espera de fer-ne "de més properes i tornar a veure'ns les cares", on ha recordat que "Catalunya ha estat sempre una regió econòmica industrial, ha fet les revolucions industrials quan tocava i ha estat un dels líders europeus".

Canadell: "Hem de construir nou 'hub' industrial de la mobilitat del futur que situï Catalunya com a líder europeu i, per què no, mundial"

Acompanyat a l'altra banda de la pantalla del president del Racc, Josep Mateu, Canadell ha explicat que aquesta iniciativa té per objectiu "trobar, impulsar i acompanyar projectes d’empreses i emprenedors lligats a la mobilitat sostenible que permetin fer més resilient i adaptada la nostra indústria i que tingui vocació exportadora". Serà com "una mena de viver d’empresa en què les Cambres vetllarem pel seu èxit".

El projecte ha rebut el suport de grans institucions, empreses d’àmbits molt variats, cosa que, segons el també president del Consell de Cambres, "ens demostra l’ambició i vocació del projecte". Entre elles, destaquen el Racc, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), Fira de Barcelona, el Circuit de Catalunya, Moventia, Ficosa, Price Waterhouse, el Banc Sabadell, la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat Politèncica de Catalunya (UPC), l'IQS, el Barcelona Tech City, el centre tecnològic Leitat i Caixabank, que ha confirmat el seu suport mentre durava la roda de premsa.

1, 2, 3... acció!

"Si ara demostrem que som el hub del futur, no tenim cap dubte que puguin arribar inversions estrangeres que apostin per l’ecosistema". Després de recordar que "Nissan va venir a Europa fa 40 anys a través de Barcelona, que va ser el primer emplaçament a Europa perquè va trobar l’entorn industrial adequat", Canadell ha fet una crida a "apostar per desenvolupar la creativitat i l’emprenedoria que són a casa nostra" i, en aquest sentit, ha demanat a tots els emprenedors i empreses que tinguin un projecte, "que vinguin i ens els expliquin perquè els ajudarem a fer-los més grans".

A través de les cambres i d'aquestes entitats i empreses, l'objectiu és oferir suport i acompanyament als impulsors de les propostes que es presentin "perquè siguin una realitat". Des d'avui i fins el 25 de juliol, tothom qui ho vulgui podrà compartir els seus projectes a través d'una plataforma allotjada a la Llotja Virtual i, llavors, un comitè expert els avaluarà per confirmar que s'ajusten als objectius: sostenibilitat i innovació. Es tracta de "repensar la indústria des de la sostenibilitat i la innovació, dos eixos marc de les Cambres, dos punts claus que marcaran la mobilitat del futur", però, sobretot, "de passar de les idees a l'acció".

Mateu: "La mobilitat ha de ser una gran palanca per impulsar la recuperació econòmica que en aquests moments tant necessitem"

En aquest sentit, valoraran la viabilitat i la maduresa del projecte, la seva vocació internacional, el nombre de socis, les possibles sinergies amb la indústria actual de la mobilitat, la sostenibilitat i els llocs de treball que puguin generar, entre altres coses. La crisi del coronavirus ha evidenciat, com diu el president del Racc, que "la mobilitat ha de ser una gran palanca per impulsar la recuperació econòmica que en aquests moments tant necessitem", però, a més "ens ha portat canvis importants i transformacions profundes com les relacions humanes o la mobilitat".

Amb aquesta idea, el Racc s'ha volgut sumar a la iniciativa de la Cambra per "convertir aquests canvis en oportunitats" i per "repensar el model de ciutats que tenim, de territori, però també d’indústria" perquè, d'aquesta manera, "millorarem la qualitat de vida de la gent i donarem un impuls a Barcelona i al país".

La complicitat de sempre innovant com mai

Això va, doncs, d'aprofitar el potencial de Catalunya, "recuperant la innovació, la complicitat i el dinamisme econòmic que sempre ha tingut el nostre país, un país d’indústria", com assenyala Mateu, i, per tant, creant empreses. Perquè, segons apunta, "la creació d'empreses ens portarà l’ocupació de manera molt més sòlida".

Però per fer-ho, calen nous projectes, noves mirades de futur i nous actors en el terreny de joc, però, sobretot, cal tenir clara l'estratègia, saber cap a on anem i sumar la complicitat de tots els actors en una mateixa causa. Si el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ja lamentava dilluns que la nova mobilitat plantejada per l'Ajuntament de Barcelona "matarà el comerç de Barcelona i posarà en perill més de 100.000 llocs de treball", avui ho han ratificat Canadell i Mateu, que ha posat damunt la taula que, tot i que "segurament moltes de les mesures ja estaven previstes, probablement ara no és el moment perquè les mesures s’han de consensuar i la seva implementació també". I ells són un actor clau en aquest consens ja que, com ha assenyalat, "durant anys hem estat el club de l'automòbil, ara ja som el club de la mobilitat".

Més info: "La nova mobilitat de Barcelona matarà el comerç i l'automoció"

Les mesures aplicades "poden comportar greus problemes de mobilitat", segons augura Canadell, que ha aprofitat per demanar als d'Ada Colau que "estiguin molt pendents per si s'han de fer passes enrere o replantejar decisions". Tot i això, encara els queda un fil d'esperança perquè, com recorda el president del Racc, algunes mesures pot ser que siguin "provisionals", ja que els treballs no han implicat la realització d'obres sinó només pintar alguns carrers.

Sigui com sigui, cal anar cap a una mobilitat sostenible, però treballar de la mà dels agents implicats perquè aquest és un moment crucial perquè Catalunya torni a ser líder industrial marcant el camí a seguir per repensar la mobilitat, però, sobretot, un sector que, només al territori català, compta amb unes 10.000 empreses, representa el 10% del PIB i té un "ecosistema molt ric" amb constructors de components, universitats, acceleradores, centres tecnològics, startups, els clústers i desenes d'actors més implicats. I és que, com diu Canadell, això va d"aixecar el límit mental que té el sector i intentar fer un salt en el món tecnològic".

Més informació
Adéu al cafè per a tots? Benvingut ecosistema català
Pascual: "La competitivitat de Catalunya passa per la velocitat"
Avui et destaquem
El més llegit