La catapulta de Catalunya per jugar la Champions del comerç electrònic

Els EUA i la Xina s'erigeixen com els dos grans monstres de l"ecommerce' per Amazon i Alibaba, mentre Europa perd pistonada per les seves legislacions

El comerç electrònic és el futur de les empreses catalanes | iStock El comerç electrònic és el futur de les empreses catalanes | iStock

Creure'ns-ho, confiar, crear i mirar més enllà. Si Catalunya vol jugar a la mateixa lliga que els players internacionals, cal anar més enllà i deixar de posar com a excusa que "som un país de pimes" perquè ja s'ha vist que "des d'un poble petit es poden liderar projectes internacionals". La darrera jornada de la Setmana de la Internacionalització d'Acció ha centrat el focus en el comerç electrònic i en totes les oportunitats que aquest ja oferia molt abans de la pandèmia. Ara bé, és cert que la covid-19 ha accelerat més aquesta tendència i, segons un informe de l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa, un 13% de les empreses catalanes ha introduït l'ecommerce en el seu model de negoci entre juny i agost i es preveu que un 10% més ho facin abans de Nadal. Però els Estats Units i la Xina passen per davant de qualsevol regió europea gràcies a Amazon i Aliexpress i s'erigeixen com els dos grans monstres mundials que dominen aquest territori. I doncs, quina és la fórmula per arribar als nivells d'aquests hubs monumentals?

Donar sortida als productes catalans a l'entorn internacional és possible i, segons el soci i director general de Roca Salvatella, Marc Cortés, precisament aquesta és una de les "coses bones" del mercat web és que "té la capacitat de poder sortir a un cost raonable a explorar mercats internacionals". Aquesta és la "gran oportunitat", tal i com ha afegit el CEO d'Elogia, Rubén Ferreiro, que considera que el còctel perfecte es basa en barrejar el marketplace amb "la naturalesa de l'emprenedor català" perquè, justament aquest "és l'element diferencial" del teixit de Catalunya. De fet, com ha recordat el CCO del Barcelona Tech City, Ricard Castellet, la regió econòmica catalana és la cinquena a Europa en el sector startups gràcies al seu ecosistema "innovador" i això o ens ho creiem i aprofitem o "aquest tsunami d’innovació ens passarà per sobre i acabarà amb nosaltres".

Però la solució, tot i que de vegades sigui difícil de veure, està a les nostres mans i, com diu Castellet, "quan ens hi posem, ho sabem fer". És veritat que la mida de les empreses dels EUA o la Xina no tenen res a veure amb les d'aquí perquè Catalunya sempre s'ha distingit per ser un teixit empresarial bàsicament format per pimes, però també ho és que, "si aixequem el cap i tenim una visió més a mitjà i llarg termini", les petites i mitjanes empreses poden fer coses molt grans i més encara en un moment com el que ens ha tocat viure amb el coronavirus, que ha fet que moltes d'elles hagin posat el turbo cap a aquest camí que, sí o sí, han de seguir totes les companyies, siguin de la mida que siguin.

Castellet: "O ens creiem i aprofitem el nostre ecosistema innovador o aquest tsunami d’innovació ens passarà per sobre i acabarà amb nosaltres"

Exemple d'això és Tradeinn, l'empresa de comerç electrònic nascuda a Celrà i que ha demostrat que des d'un poble molt petit es poden liderar projectes d'abast internacional. "Potser el problema que tenim nosaltres és que no ens ho acabem de creure, que no ens acabem de creure les nostres fortaleses, la nostra creativitat i la nostra empenta", ha posat damunt la taula el CCO del Barcelona Tech City.

Justament per això, Castellet ha volgut demostrar que tenir un discurs optimista és possible, tot i que, com deia Cortés, "Catalunya, Espanya i Europa són espais on l’entorn ajuda poc" perquè "estem competint contra dos monstres" i, a més, "el context europeu té legislacions diferenciades entre comunitat i comunitat". 

Cortés: "Catalunya, Espanya i Europa són espais on l’entorn ajuda poc perquè estem competint contra dos monstres"

Precisament ara "és el moment de trencar barreres, pors i de tenir confiança" perquè, apunta Castellet, "per desgràcia, la humanitat necessita tenir emergències per trencar certes barreres i aquesta pandèmia ho ha fet". I en aquests moments l'usuari ja té confiança, cosa que ha de servir perquè "el teixit empresarial també la tingui" i vegi aquests processos "com a un factor estratègic".

El paper d'Europa vs. els grans monstres

És evident que l'empresariat ha de confiar, però també ho és que "Europa ha de decidir quin paper ha de jugar" per competir contra dos monstres "on la mida del mercat i de les empreses són enormes", mentre que "el context europeu està absolutament fragmentat" perquè, com assenyala el director general de Roca Salvatella, "la normativa a complir és diferent i això ho fa tot molt complex". "On està la plataforma europea?", s'ha qüestionat. De moment no existeix i, segons l'informe d'Acció, és Amazon amb un 42,8% qui domina el sector del comerç electrònic a Espanya, seguit d'Aliexpress amb un 12%, El Corte Inglés amb un 7,5%, Carrefour amb un 4,6% i Ikea amb un 4%. Però a escala mundial, Xina és el principal hub en termes de facturació seguida dels EUA i gràcies a les dues plataformes que actualment tenen major quota de mercat estan en aquests i altres països.

La taula rodona d'Acció sobre el comerç electrònic

La taula rodona d'Acció sobre el comerç electrònic

De fet, la facturació del mercat del comerç electrònic mundial van ser d’1.787.500 milions d’euros el 2019, un increment del 19,1% respecte el 2018 i el doble que el 2015. I això no és tot. Es preveu que el 2024 sigui de 3.498.833 milions d’euros, un 14,4% més. A Catalunya, les transaccions de comerç electrònic van ser de 48 milions d’euros el 2019, un 41% més i això representa que aquest sector ja compti amb 827 empreses en el territori català que facturen 3.773 milions d’euros de facturació -que equivalen a l'1,5% del PIB català- i generen 18.334 llocs de treball. Un 81% d’aquestes empreses s’han creat en els darrers 10 anys i un 61% són startups i, d'aquestes, el 20% són exportadores i el 99% són pimes. Moltes dades de cop, però dades que demostren que caminar cap a aquesta via és possible encara que es tracti de petites i mitjanes empreses, tot i que sigui evident que, com subratlla Cortés, "això té un impacte directe des del punt de vista dels recursos que puc utilitzar per fer això".

Recursos, però, que són completament necessaris si es vol continuar existint en el mercat, tot i que "sempre s'hagin vist com un cost perquè en molts casos podia existir la dificultat de trobar eines i perquè hi havia un desconeixement entorn la tecnologia". Però el món ha canviat i, si sumem la "lògica de cost a la lògica d’inversió" al fet que, com diu Cortés, "som un país amb una voluntat de sortir fora", "els resultats només poden ser bons, tot i que no és un camí fàcil". Justament en aquest sentit, el CEO d'Elogia avisa que "no hi ha lloc per als petits: o ets ambiciós i penses en gran i ets capaç d'atacar aquesta oportunitat o, sinó som capaços de pujar a aquesta onada, ho perdrem".

Ferreiro: "No hi ha lloc per als petits: o ets ambiciós i penses en gran i ets capaç d'atacar aquesta oportunitat o, sinó som capaços de pujar a aquesta onada, ho perdrem"

I és que, ara, més que mai, és el moment d'aprofitar aquesta oportunitat i pujar al tren del comerç electrònic perquè, com diu el director de VIA Empresa i moderador d'aquest debat, Víctor Costa, "Barcelona i Catalunya continuïn sent un hub a escala internacional" i les seves empreses estiguin presents en aquesta fita.

Més informació
Un tast català als menús mundials d'alimentació sostenbile
Paciència, la mare... del mercat exterior
La salut digital catalana busca oportunitats a l’exterior
Avui et destaquem
El més llegit