Una persona fa una compra online a través d'un ecommerce | iStock
Una persona fa una compra online a través d'un ecommerce | iStock

Ecommerce, telemedicina i educació a distància, els negocis que impulsa la Covid-19

ACCIÓ assenyala les ciències de la vida, la maquinària i la manufactura avançada, i l’agroalimentació com els sectors amb més possibilitats per a l’expansió del teixit empresarial català

La Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ, ha realitzat un estudi que identifica 458 oportunitats de negoci per a empreses catalanes a més de 100 països. Un 20% d’aquestes noves oportunitats estan derivades de la Covid-19, vinculades a àmbits com l’e-commerce, la telemedicina o l’educació a distància. D’acord amb l’estudi, el sector que ofereix més oportunitats al món per a les empreses catalanes és el de les ciències de la vida, que engloba la salut i els equipaments mèdics; la indústria farmacèutica, i la biotecnologia. En aquest sentit, es preveuen oportunitats concretes en segments com ara els equipaments mèdics innovadors, les solucions per a la telemedicina o projectes d’R+D per al desenvolupament de productes farmacèutics, entre d’altres.

En segon lloc l’informe situa l’àmbit de la maquinària i els béns d’equip, la indústria 4.0 i la impressió 3D. Destaquen les oportunitats en maquinària relacionada amb la cadena de valor del sector alimentari (des del processament d’aliments fins al seu envasat), així com les solucions per a la transformació digital de la indústria. De fet, el tercer sector destacat a l’estudi és l’agroalimentari, que agrupa diferents segments en àmbits com els sistemes agrícoles, els productes gurmet i l’alimentació saludable.

D’altra banda, l’informe d’ACCIÓ també identifica els principals mercats prioritaris per a l’expansió dels productes catalans. Així, la majoria d’oportunitats es concentren a l’Àsia (prioritzant països com la Índia, Indonèsia i el Vietnam), Europa (Rússia, França i Alemanya) i Àfrica (Kenya, Ghana i Etiòpia).

Per tal de destriar els sectors amb més potencial l’índex d’oportunitats de negoci internacional en què es basa l’informe combina quatre agrupacions de variables: el pes del sector al país, la relació de Catalunya amb els països i sectors analitzats; la mida del mercat, i la seva facilitat per fer negocis. El resultat d’aquest índex es contrasta finalment amb la xarxa d’Oficines Exteriors de Comerç i Inversions d’ACCIÓ. Per tant, reflecteix la combinació d’una anàlisi tan qualitativa com quantitativa.

Les oportunitats, a pocs clics

Les empreses catalanes poden accedir a tota aquesta informació a través del Recomanador d’Oportunitats de Negoci Internacionals, una eina digital gratuïta que recull les 458 oportunitats de negoci al món detectades per ACCIÓ. L’usuari indica la mida de l’empresa, la seva experiència internacional i el seu sector, i amb aquesta informació, l’eina proposa les oportunitats que més s’ajusten a les seves característiques. Després, l’empresa té l’oportunitat de concertar una entrevista personalitzada amb els directors de les 40 Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ al món.

Les 40 Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ al món han donat suport a la internacionalització de 740 empreses durant el primer semestre d’enguany, xifra que suposa un increment del 13% en comparació amb el mateix període de l’any anterior. En total, durant els primers sis mesos de l’any, les oficines d’ACCIÓ han acompanyat 1.220 projectes d’innovació internacional i d’exportació de productes o serveis a nous mercats.

Més informació
Un tast català als menús mundials d'alimentació sostenbile
Paciència, la mare... del mercat exterior
La catapulta de Catalunya per jugar la Champions del comerç electrònic
Avui et destaquem
El més llegit