El Govern espanyol aprova la reforma de l'estiba portuària

El Consell de Ministres tira endavant la liberalització del sector amb els treballadors en contra

El Consell de Ministres ha aprovat el Reial Decret Llei que reforma el sector de l'estiba portuària, el col·lectiu de treballadors que es dediquen a carregar i descarregar la mercaderia dels vaixells als ports, ha explicat el ministre portaveu del Govern espanyol, Íñigo Méndez de Vigo.

L'objectiu de la reforma és adaptar-ne la legislació a la normativa comunitària, a la qual actualment contravé, i en últim terme es vol evitar que el Tribunal de Justícia de la UE imposi una multa a Espanya.

L'Executiu espanyol aprova finalment aquesta reforma sense que de moment existeixi un acord entre la patronal i els sindicats i mentre els estibadors tenen convocat un calendari de tres setmanes d'aturades als ports a partir del proper 6 de març.

Una vegada aprovat pel Consell de Ministres, el text de la reforma passa ara al Congrés, on l'Executiu central compta amb un termini màxim d'un mes per trobar prou suports entre els grups parlamentaris perquè sigui validat.

La reforma afecta un sector bàsic per a l'economia espanyola, ja que els estibadors garanteixen la càrrega i descàrrega de la mercaderia que entra i surt del país per mar, un volum de càrrega anual valorat en uns 200.000 milions d'euros, que suposa el 86% de les exportacions i el 60% de les importacions.

Tres anys per obrir el sector
El Reial Decret Llei de reforma de l'estiba que aquest divendres aprova el Govern espanyol estableix un període de tres anys perquè desapareguin les societats de gestió d'estibadores portuàries, les Sagep.

Aquestes firmes monopolitzen actualment el sector, perquè d'elles depèn tot el col·lectiu de 6.150 estibadors que treballen als ports i en controlen la contractació per part de les empreses que operen a les instal·lacions portuàries.
Avui et destaquem
El més llegit