El pla Juncker finança amb 75 MEUR el port de Barcelona

L'acord signat entre el BEI i la ZAL permetrà a la infraestructura ampliar la seva capacitat logística

El port de Barcelona rebrà 75 milions d'euros de finançament de l'anomenat pla Juncker, de la Comissió Europea, per ampliar la seva capacitat logística fins a arribar gairebé a 1.000.000 m² de naus de primer nivell en tota la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL). A més, les obres a l'àrea portuària generaran la creació de 10.000 llocs de treball en els sectors logístic, empresarial i del transport, segons informen fonts de les institucions en un comunicat.

El vicepresident del Banc Europeu d'Inversions (BEI), Román Escolano, i el director general de la Zona d'Activitats Logístiques del port, Alfonso Martínez, han signat a Barcelona la concessió del préstec amb l'objectiu d'ampliar també, la seva activitat econòmica -actualment, la taxa d'ocupació de les seves instal·lacions ja ateny el 97% del total- i que compta amb la garantia del pla d'inversions per a Europa. Aquest acord ha estat possible gràcies al suport del Fons europeu d'inversions estratègiques (FEIE), que és el pilar central del pla d'inversions per a Europa.

El finançament que la ZAL del port de Barcelona disposarà li permetrà no només incrementar la seva capacitat, sinó també millorar la seva eficiència i sostenibilitat. El port de Barcelona és un dels més grans de l'Estat espanyol i té un rol estratègic en les rutes del Corredor Mediterrani. Així doncs, l'ampliació de la seva capacitat tindrà un impacte positiu pel port de Barcelona.

Un port menys costós i més competitiu
L'objectiu del BEI i del pla d'inversions per a Europa amb aquest finançament és impulsar el creixement econòmic i l'ocupació a Espanya. Amb el desenvolupament de noves infraestructures el port de Barcelona podrà reduir els costos de gestió de les seves connexions de transport i ser més competitiu. L'oferta de nous serveis permetrà crear uns 4.000 llocs de treball en el sector logístic del port i 6.000 més en activitats relacionades en el sector empresarial i del transport.

El projecte es durà a terme en els propers dos anys i contribuirà a lluitar contra el canvi climàtic perquè, com que afavorirà la intermodalitat, permetrà reduir el transport per carretera i, per tant, les emissions de gasos contaminants. Els edificis que es construeixin dins d'aquesta nova ampliació logística hauran de complir especificitats d'eficiència energètica com ara l'ús d'energies alternatives, la millora de la qualitat ambiental interior, l'eficiència del consum de l'aigua, el desenvolupament sostenible dels espais lliures de terreny i la selecció de materials reciclats, que permetrà obtenir una certificació LEED.

Un creixement de la infraestructura sostenible
"El finançament d'aquest projecte per part del BEI atraurà inversions al port de Barcelona i impulsarà el creixement sostenible i la creació de llocs de treball a tota la zona. Aquest projecte també tindrà un impacte positiu en el Corredor Mediterrani, que es beneficiarà tant de l'ampliació logística, com de l'augment de l'oferta de serveis i, per tant, de l'increment de clients", ha declarat Escolano.

La comissària Europea de Transports, Violeta Bulc, ha afirmat que "la modernització de la nostra infraestructura de transports al llarg de la Xarxa Transeuropea de Transports requereix inversions significatives i sostenibles per poder fer front a les necessitats econòmiques i ambientals del futur. És en aquest punt on el Pla d'Inversions per a Europa pot jugar un paper molt important. Estic encantada que la Comissió Europea doni suport, a través d'aquest acord, a les accions de millora indispensables per a un port que és estratègicament important per a la Unió Europea".

D'altra banda, el director general de CILSA, Alfonso Martínez, ha destacat que "aquesta nova aposta del BEI pel projecte ZAL Port ens permetrà emprendre el 100% del desenvolupament previst per als pròxims quatre anys i ens convertirà en la Zona Logística de referencia al Mediterrani".
Avui et destaquem
El més llegit