El túnel del Pertús, abocat a la liquidació

Els bancs rebutjaran la proposta de conveni presentada per ACS i Eiffage, companyies gestores de la infraestructura

El túnel sota els Pirineus que connecta per AVE Espanya i França està abocat a la liquidació, atès que la banca rebutjarà la proposta plantejada per ACS i Eiffage, les empreses que van construir la infraestructura i actualment la gestionen, per reestructurar el seu deute i garantir la seva viabilitat.

Els bancs manifestaran el seu rebuig a aquest pla en la junta de creditors del túnel, convocada per a aquest dijous, 15 de setembre, segons han informat fonts financeres.

La junta serà l'últim procés del concurs de creditors en el qual la connexió per AVE entre Espanya i França s'ha vist immersa des de fa just un any, al setembre de 2015, després de no aconseguir un acord per refinançar el deute de la infraestructura, la construcció de la qual va suposar una inversió d'1.000 milions d'euros.

Malgrat tot un any de negociacions, la banca no subscriurà la proposta plantejada pel grup que presideix Florentino Pérez i la constructora francesa per garantir la viabilitat de la connexió del túnel del Pertús. El pla no compleix amb el requisit posat pels bancs que les empreses i de les administracions públiques espanyola i gal·la realitzin injeccions de capital.

Davant la previsió que no pugui superar el concurs, Espanya i França ja tenen dissenyat un acord per si finalment han de fer-se càrrec conjuntament de la gestió d'aquest AVE transfronterer.

No obstant això, segons aquestes fonts, l'Estat espanyol, a través de l'Advocacia de l'Estat, treballa a buscar algun instrument o recurs legal per evitar que la liquidació de la societat gestora del túnel hagi d'escometre's de manera immediata una vegada ho dictamini el jutge del procés concursal.

Davant l'actual interinitat del Govern, i amb la confiança d'aconseguir in extremis una solució alternativa a la dissolució, l'Administració espanyola cerca dilatar el procés, igual que ha fet en el cas de les autopistes de peatge que han fet fallida que també han arribat a la seva fase de liquidació, segons detallen les mateixes fonts.

De moment, des que es va declarar en concurs, ACS i Eiffage han manifestat el seu compromís que el túnel segueixi operant i canalitzant el tràfic de trens AVE entre Espanya i França amb "les mateixes condicions de seguretat, fluïdesa i regularitat".

Connexió històrica
ACS i Eiffage, a través de la societat conjunta TP Ferro, es van adjudicar el 2003 el contracte de construcció i posterior explotació del túnel que va constituir el primer tram d'AVE transfronterer, a més d'una de les majors obres mundials d'enginyeria civil.

Es tracta d'una tram d'AVE de 44,4 quilòmetres de longitud, dels quals 8,3 quilòmetres corresponen a un túnel sota els Pirineus. El projecte va suposar una inversió d'1.000 milions d'euros dels quals 600 milions van provenir de finançament públic, d'aportacions Esapaña, França i la UE.

Amb la seva declaració de concurs al setembre de 2015, aquest túnel es va sumar al llistat d'altres grans infraestructures construïdes en els últims anys que també han resultat inviables o han fet fallida, com són vuit autopistes de peatge, el magatzem de gas Castor o els aeroports de Castelló i Ciudad Real.
Avui et destaquem
El més llegit