Construir una estratègia sòlida a xarxes socials: un ultimàtum per a les empreses

Deixaràs la teva marca fora d'aquest aparador?

L'estratègia a les xarxes socials és clau per a qualsevol marca. | iStock L'estratègia a les xarxes socials és clau per a qualsevol marca. | iStock

Facebook, Twitter, Instagram o Tik Tok són algunes de les paraules que, des de fa temps, s'han inclòs en el nostre llenguatge de manera habitual. Cada vegada són més les persones que formen part del món en línia a través de l'ús de les xarxes socials, realitat que ratifica un dels últims informes realitzats per IAB Spain, on es destaca que un 85% dels internautes entre 16 i 70 anys són usuaris actius d'aquestes plataformes, la qual cosa representa prop de 27 milions d'individus.

Paral·lelament a l'augment de persones amb presència a xarxes socials a Espanya, el Govern ha fet una gran aposta per digitalitzar l'economia del país, en el que ha batejat com España Digital 2025. A grans trets, això consisteix en “una agenda actualitzada que impulsi la transformació digital del territori espanyol, com una de les palanques fonamentals per a rellançar el creixement econòmic, la reducció de la desigualtat, l'augment de la productivitat i l'aprofitament de totes les oportunitats que brinden aquestes noves tecnologies”, segons descriu el propi informe. Com és fàcilment comprensible, els interessos de la ciutadania i de l'Estat convergeixen en aquest punt perquè, tal com assenyala Revista Mercado a l'article Ser digital o desaparecer, totes les empreses i institucions hauran de tenir presència digital per a sobreviure en els pròxims anys. No obstant, això planteja la següent qüestió: De què serveix tenir presència digital si ningú visita el teu web? És aquí on entren les xarxes socials.

 De què serveix tenir presència digital si ningú visita el teu web? És aquí on entren les xarxes socials

Apropar-se al públic objectiu mitjançant l'ús de Facebook, Twitter o Instagram suposa una forma senzilla i eficaç de que la nostra marca es doni a conèixer. Tot i així, és important fer un aclariment: tenir un perfil en una xarxa social no és sinònim de tenir, automàticament, una estratègia de màrqueting. I és que, de manera assídua, acostumem a menysprear la gestió de les xarxes socials, havent estès la cultura de que “qualsevol amb un mòbil pot fer-ho”. Això és un error perquè, per a aconseguir els resultats desitjats, com en qualsevol altre àmbit empresarial, és necessari comptar amb professionals qualificats que puguin abordar el pla de desenvolupament de l'empresa a xarxes, atenent les seves complexitats particulars. Ni totes les marques tenen els mateixos problemes o necessitats, ni tots ells es resolen de la mateixa manera.

Davant aquest context, els perfils graduats en màrqueting i negocis digitals adquireixen una rellevància especial, doncs aquelles persones que s'han preparat per a fer front als reptes d'aquesta nova era disposen de les eines i els coneixements essencials per a expandir i, fins i tot, crear una estratègia de posicionament de marca des de zero.

En suma, tot el descrit pren més importància si fem un ràpid balanç del que hem viscut aquest últim any i mig i, més concretament, des de març fins a finals de maig de 2020: un confinament estricte derivat la pandèmia provocada per la Covid-19. Durant aquest període es va disparar l'ús d'internet per a tot, en el consum de continguts audiovisuals i la interacció amb persones d’arreu del món però, sobretot, en la compravenda de productes. Una acceleració digital titànica que ha beneficiat enormement als grans marketplaces, com Amazon o Aliexpress, els quals han aconseguit quotes rècord de vendes, secundades per l'impuls de les seves xarxes socials amb perfils de gran abast, com és el cas d’Aliexpress Espanya, amb més de 20 milions de seguidors. Tot suma en el món digital, cada clic compte i deixaràs a la teva marca fora d'aquest aparador?

Més informació
'Data literacy': l'era de l'alfabetització de les dades
Com combatre l’enemic dels bons resultats
Avui et destaquem
El més llegit