Fa falta més que un títol per trobar feina

Tant les grans empreses com les start-ups aprofiten la fira JOBarcelona per reclutar talent que sumi motivació, flexibilitat i caràcter internacional a la titulació acadèmica

Els títols acadèmics estan molt bé, queden de meravella al perfil de LinkedIn i obren la porta a què les empreses t'escoltin. Ara bé, els joves que s'incorporen al mercat laboral necessiten alguna cosa més que un expedient immaculat per convèncer les empreses que els donin una oportunitat. La fira JOBarcelona ha reunit aquest dimecres i dijous més de 100 companyies amb 2.000 oportunitats professionals sota el braç. VIA Empresa ha recorregut diversos estands per saber de primera mà què és el que busquen de tots aquests joves que piquen a la porta del mercat de treball.

Si no estàs motivat, no cal que vinguis
Si hi ha una característica que citen totes les empreses és la de la motivació i les ganes de treballar. S'han acabat les hores mortes al bar de la facultat, hi ha molta feina per fer. "Busquem gent amb ganes de créixer i fer coses, en un equip dinàmic i una empresa en expansió internacional", explica Katharina Thewanger, consultora de Selecció de Lidl.

Marta Miravent, Talent Manager de GFT, assegura que volen "persones flexibles, implicades, en qui hi puguis confiar, i amb ganes de progressar a l'empresa". Grans empreses amb un discurs que cada cop s'apropa més a la il·lusió per la feina que volen transmetre les start-ups.

Marta Miravent (segona des de la dreta), amb la resta de l'equip de GFT. PGF

De fet, companyies com Nestlé no amaguen que busquen gent amb experiència emprenedora. "Ens interessen perfils amb experiència digital, amb una mentalitat d'start-up, que hagin treballat en alguna d'elles", indica a VIA Empresa Jelena Trajkovic Karamata, cap del Global Digital Hub de Nestlé, un espai que obrirà aviat les portes a Barcelona i busca ocupar fins a 70 places. "El digital funciona de manera molt especial, hem d'accelerar aquesta àrea. I per això volem gent que hagi treballat en cultures diferents perquè ens ajudi en aquesta acceleració", insisteix.

Uns objectius potser inspirats en l'èxit de companyies com Kantox. El seu HR Manager, Mariano Ventura, explica a VIA Empresa que s'interessen per "gent amb moltes ganes i energia. És una feina on tenim una lluita de David contra Goliat, som una alternativa als bancs; i per això necessitem gent que vulgui menjar-se el món".

I menjar-se el món és el que pretén Shootr, una jove start-up que no fa ni un mes que ha llançat a 151 països l'aplicació que vol revolucionar el concepte de segona pantalla. Una simbiosi de Twitter i WhatsApp per comentar el que estem veient a la televisió. "Sobretot necessitem que el motivi el projecte", diu la seva responsable de màrqueting, Carla Carol.

L'equip de Shootr present al JOBarcelona. PGF

"Volem gent espavilada i amb iniciativa. Som pocs i necessitem que sense dir-los res sàpiguen espavilar-se, veure cap a on anem i arribar-hi. Gent resolutiva en definitiva", afegeix sense pensar-s'ho.

Com portem l'anglès?
No parem d'escoltar que vivim en un món que canvia molt de pressa. Ara bé, hi ha coses que no canvien mai. Una d'elles és l'avantatge competitiu de saber idiomes. Al Global Digital Hub de Nestlé busquen perfils tècnics a l'àrea de plataformes de comerç electrònic, desenvolupament d'aplicacions mòbils, xarxes socials, web i analítica. Però sempre amb l'apunt final: "que parlin molt bé l'anglès", diu Jelena Trajkovic.

A GFT també els interessen perfils tècnics sorgits de carreres com Matemàtiques, Enginyeria Informàtica o de Telecomunicacions, i fins i tot de Física. A part del títol i l'interès per la programació, però, exigeixen "un coneixement de l'anglès elevat. Un 60% dels projectes són internacionals", justifica Marta Miravent.

Un lloc on fer carrera
I tot i que també escoltem contínuament la cantarella que ja no existeix una feina per a tota la vida, el cert és que les empreses segueixen oferint perspectives de plans de carrera per atreure el millor talent. "A Lidl tens la possibilitat de promocionar tant verticalment com de fer canvis horitzontals", indica Katharina Thewanger. "Quan t'incorpores a Lidl no vol dir que sempre estaràs fent el mateix. Pots saltar de vendes a compres, per exemple. Els canvis que es busquen avui dia, Lidl els permet realitzar dins de l'empresa", assegura amb convicció.

A GFT també parlen de fins a 10 plans de carrera diferents dins de la companyia, amb set nivells diferents. Al JOBarcelona ofereixen fins a 100 places del primer nivell, amb la perspectiva, a base d'esforç i treball, "d'arribar a nivells de management", assegura Miravent.

Kantox treballa amb perfils sorgits d'Econòmiques, Finances o ADE. Mariano Ventura destaca que molts d'ells "no coneixen el sector fintech. Surten de la carrera amb l'objectiu de treballar en una consultora o en un banc. No és que no els interessem, és que no ens tenen com a opció perquè no acaben de veure el potencial del fintech".

Mariano Ventura, HR Manager de Kantox. PGF

Ventura, que afegeix en la seva carta als Reis les "habilitats de comunicació i de consultoria", deixa clar que volen gent amb "un perfil molt ambiciós, perquè és una carrera a llarg termini que, amb els anys, econòmicament també és molt interessant".

Aquesta empresa vol convèncer el millor talent del sector per sumar-se a la revolució fintech. "Som un sector que fusiona tecnologia i finances, ens oblidem dels bancs grisos, empreses jerarquitzades amb processos lents i estructures molt fortes", diu Ventura. Al contrari, destaca que són "flexibles i horitzontals, una empresa sense corbata i amb taules de ping pong". Tenir la certesa que els seus treballadors "s'ho passen molt bé a la feina" és la seva millor arma per plantejar carreres a llarg termini.

"Oferim els tiquets restaurant o la mútua privada, però la gent es queda perquè veu el que pot arribar a ser el fintech en 10 anys i volen ser protagonistes d'aquest canvi en la indústria", justifica Mariano Ventura sobre la baixa rotació de personal que té Kantox.

Els més buscats
"Als enginyers informàtics o de telecomunicacions els costa més acostar-se als estands perquè estan molt demandats i potser no tenen tanta necessitat de ser proactius a les fires", constata Marta Miravent, de GFT. Aquests perfils són els grans afortunats del moment, els més buscats.



Carla Carol, de Shootr, constata que són perfils difícils de captar perquè ja no només han de competir amb les grans empreses tradicionals. "Empreses amb una imatge més moderna i atractiva, com King, també lluiten per convèncer-los". Un futbolí a l'oficina, doncs, ja no és suficient.

També Mariano Ventura, de Kantox, reconeix que al seu departament informàtic "reben cada dia ofertes a LinkedIn per marxar". Per això, conclou, "és tan important ser atractius internament i cuidar els nostres treballadors".
Avui et destaquem
El més llegit