La Generalitat limitarà per llei la venda de llicències VTC

El Govern impulsa un decret llei que fixa una moratòria de dos anys abans de traspassar aquesta llicència per tal d’intentar evitar-ne l’especulació

Un dels cotxes de Cabify a la plaça d'Espanya de Barcelona Un dels cotxes de Cabify a la plaça d'Espanya de Barcelona

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, presenta aquest dimarts en el Consell Executiu del Govern un decret llei que pretén evitar l'intrusisme en el sector del taxi, i que preveu, entre altres mesures, una moratòria de dos anys en la transmissió de llicències de vehicles de lloguer amb conductor (coneguts com VTC), així com la creació d'un règim sancionador.

En roda de premsa aquest dilluns després d'una reunió del Consell del Taxi, Rull ha explicat que les autoritzacions de VTC que s'atorguin a Catalunya no es podran vendre fins a dos anys després d'obtenir-les, la qual cosa pretén evitar l'especulació, ja que ha concretat que en aquest moment hi ha 3.000 llicències pendents de resolució judicial, de les quals 800 pertanyen a una mateixa empresa.

El conseller ha detallat que presentarà aquest dimarts el decret llei que, després de ser aprovat pel Govern, entrarà en vigor al moment en què es publiqui en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), i ha justificat aquesta via per la urgència que suposa el fet que hi hagi tal quantitat de llicències pendents d'atorgar, la qual cosa pot succeir en un període curt de temps, i davant la "lentitud i passivitat" del Govern central.

Rull ha explicat que aquest elevat nombre de llicències pendents d'aprovació suposen superar la ràtio d'un VTC per cada 30 taxis que estableix la llei, la qual cosa es deu al fet que va haver-hi un període de temps de "buit legal" en el qual no hi havia un límit establert.

A més de la moratòria en la transmissió de llicències, el Govern obligarà als vehicles de lloguer amb conductor a portar un adhesiu identificador en el parabrisa que lliurarà la Generalitat i, en cas de no portar-lo, es multarà amb 2.000 euros.

També crearà un registre electrònic -preveu que estigui plenament operatiu a final d'any- en el qual s'hauran de registrar tots els serveis de transport contractats prèviament, que és el tipus de servei que poden oferir els VTC, amb el que es pretén evitar que aquests vehicles amb conductor captin clients circulant al carrer o en zones d'alta demanda com l'aeroport, que és el tipus de servei que ofereixen els taxis. La sanció per no comunicar el servei en el registre es multarà amb fins a 1.000 euros.

El règim sancionador també preveu multes de fins a 4.000 euros a les VTC domiciliades en altres comunitats autònomes que operin a Catalunya durant més dies dels quals permet la llei, que equivalen al 20% en tres mesos (18 dies) -a excepció de quan es produeixen grans esdeveniments, com és el cas de fires com el MWC-.

Cobertura legal

"Davant la lentitud exasperant de l'Estat, hem decidit prendre la iniciativa i espremem les nostres competències fins a les últimes conseqüències", ha manifestat Rull, que ha assegurat que aquest decret llei està emparat tant per la llei del taxi com en la llei de regulació del transport de passatgers per carretera.

A més d’aquest decret llei, el Govern també està treballant en un paquet de mesures per modernitzar el sector del taxi, a partir d'un desenvolupament de la llei del taxi, i que planteja, per exemple, l'ús compartit del servei de taxi, el pagament anticipat i convingut, o un pla per incorporar noves tecnologies en el sector.

Més informació
Nova vaga de taxistes contra Uber i Cabify
El jutge dóna la raó a Cabify davant dels taxistes
El taxi no vol fer marxa enrere
Avui et destaquem
El més llegit