12 homes atrapats en el feminisme

Gemma Cernuda organitza un esmorzar amb VIA Empresa al Pier 01 per repensar el moviment entre directius

Gemma Cernuda organitza un esmorzar amb directius per parlar de feminisme Gemma Cernuda organitza un esmorzar amb directius per parlar de feminisme

Twelve Angry Men és un dels grans clàssics de la història del cinema. Un jurat format per 12 homes ha de decidir per unanimitat si un jove és innocent o culpable d'assassinar el seu propi pare. Inicialment pràcticament tots tenen clara la seva culpabilitat ja sigui per raça, origen o altres perjudicis, fins que un dels membres del jurat els comença a persuadir de la innocència de l'acusat. La realitat supera la ficció i tot i no tractar-se de cap mena de judici (o sí, potser una mena de judici al masclisme i al patriarcat), la consultora Gemma Cernuda ha reunit aquest dimarts un total de vuit directius (eren dotze però hi ha hagut quatre baixes) al Pier 01 de Barcelona Tech City per repensar el feminisme com a "moviment respectuós, igualitari, inclusiu, divers i transversal". El seu llibre Atrapats en el feminisme (Ediciones Urano, 2019) ha estat el preludi de tot... Perquè el feminisme també és o hauria de ser cosa dels homes. 

Més info: He vingut a parlar del meu llibre

No són ni les nou del matí i els convidats arriben puntuals a la trobada. Pugen junts a la Sala Gris de l'edifici més tecnològic i emprenedor de Barcelona i ho fan per parlar de passat, present i futur en clau de gènere. La llista de directius és la següent: Ricard Castellet (Barcelona Tech City), Oscar Sala (Mobile World Capital), Xavier Escales (Always People First), Pau Dueñas (Morillas Branding), Sergi Bulat (Ediciones Urano), Ángel Abancens (Gremi de publicitat), Eduardo Conde (Seeliger y Conde) i Juan Kratzmaier (Grand Circle). Han faltat: Víctor Bottini (Bottini), Jordi Boza (Vuzix), Marco Bressan (Satellogic) i Josep Maria Batalla (La casa de Carlota). 

Sala (Mobile World Capital): "En una societat igualitària no faria falta el feminisme com a concepte i volem humanitzar la tecnologia per donar-li un sentit de comunitat"

Al llarg de més d'una hora, flueixen opinions de tota mena. "Has notat canvis durant aquest últim any?", pregunta Sala des de bon començament. Cernuda ho té clar: "Tot i haver-se convertit en un concepte cool i sexy, parlar de feminisme és com obrir un meló i ara ja parlem de feminisme mainstream, tant a l'empresa com a peu de carrer". 

"Hem tingut una crisi de reputació en clau de gènere", alerta Castellet. Es posa sobre la taula si la paraula feminisme és o no inclusiva. Els homes se senten feministes? S'hauria de parlar d'una nova masculinitat? Sala torna a l'acció: "En una societat igualitària no faria falta el feminisme com a concepte i volem humanitzar la tecnologia per donar-li un sentit de comunitat".

Conde (Seeliger y Conde): "És implantejable que no hi hagi igualtat salarial i els equips mixtos funcionen molt millor" 

Però, tot i que avancem cap a la igualtat sembla que malauradament encara no és una realitat... Així ho demostraven les dades de l'Observatori Dona Empresa Economia de la Cambra (ODEE). "Caminem malament, però anem bé", bromeja Bulat que és l'editor de Cernuda. Conde, que és headhunter i està buscant una directora financera, fa seva la fórmula de "respecte, respecte i respecte" i defensa que "és implantejable que no hi hagi igualtat salarial" de la mateixa manera que "els equips mixtos funcionen molt millor". 

L'educació també és clau. "A les dones científiques les maten a primària", critica Kratzmaier. A VIA Empresa ho hem reivindicat per activa i per passiva. "Quan les nenes estimen la ciència i la tecnologia el món és molt millor", escrivia la directiva Guayente Sanmartín durant el Dia Internacional de les Dones i les Nenes a la Ciència. I encara apuntava: "El món no es pot permetre que només el 28% d'investigadors i el 35% d'estudiants STEM siguin dones". 

Un manifest de lila 

El manifest de Cernuda sobre el feminisme inclou 15 punts, i el primer és tota una declaració d'intencions: "El masclisme forma part de la desigualtat, d'avantatges i privilegis adquirits. El feminisme busca la igualtat i la llibertat, neix de la necessitat i la urgència d'acabar amb aquests privilegis adquirits." Però, l'anàlisi no acaba aquí... 

Més info: Titulars silenciats en clau de gènere

La consultora explica que el feminisme té quatre onades: intel·lectual, social, radical i liberal i transversal. I deixar anar una autèntica pluja de titulars: "Volem sentir-nos representades en el consell d'administració de les empreses", "el feminisme no es negocia, és part de la revolució. És inconformista", "El feminisme és un estil de vida, un acte de democràcia", "les dones no volen ser princeses, ni esperen homes que les salvin" o "aquesta revolució està seduint tota la humanitat i potencia la sororitat", entre d'altres. 

Cernuda: "El feminisme no es negocia, és part de la revolució. És inconformista. És un estil de vida, un acte de democràcia" 

En una conversa posterior amb VIA Empresa, Cernuda reconeix que es va sentir "atrapada" quan va començar reflexionar sobre en quin moment es trobava el feminisme i com estava evolucionant. El títol del seu llibre neix aquí.. Com també de la seva ferma voluntat d'incloure els homes i fer-los sentir identificats amb el seu discurs en clau de gènere. Així doncs: Atrapats

Tot plegat, des de la transversalitat, la diversitat i la inclusió: "Tothom s'ha de poder identificar amb el moviment: homes i dones, religiosos i no religiosos, rics i pobres, joves i grans... I dir ben fort: Jo també sóc feminista!". "No m'agrada la polarització o radicalització del feminisme, l'hem de poder abraçar totes i tots. El feminisme és en positiu i ha vingut per quedar-se", afegeix. 

Un dinar, un mapa i un veredicte 

Aquest mateix meló del feminisme ja es va obrir fa tot just un any quan Cernuda va organitzar un dinar amb aquests 12 homes anteriorment citats per parlar de feminisme. Recordem com ho va viure llavors la consultora que ho va deixar escrit en un article d'opinió a VIA Empresa:

"Ells han insistit molt en no parlar justament d'Elles i Ells, hem de parlar de nosaltres perquè no volen fer dos bàndols, no volen que ens enfrontem perquè estan cansats de l’atac i de sentir-se amenaçats. Estan en deute amb ELLES, volen formar part d’aquesta nova corrent, revolució i evolució; volen repensar el feminisme amb nosaltres. Fins i tot se’n senten de feministes, però en positiu, i amb molta cura de què és i què no és part d’aquesta revolució. Perquè tot no hi pot cabre al sac del feminisme i això ens té a tots i a totes una mica despistats".

Feminisme Cernuda

Mapa de paraules sobre el feminisme vist des dels homes | Gemma Cernuda

Encara més: "Van estar relaxats, lúcids i contents de formar part d’aquesta conversa que fins ara els ha tingut exclosos. Parafrasejant un dels comensals i contertulians, “hem de passar el tema del subconscient al conscient i de minories a la majoria”. ELLS, vosaltres, sabeu que estem en un canvi i evolució irreversible i voleu en primera persona ser protagonistes d’aquest canvi en positiu fent coses cada dia per ELLES, per nosaltres".

Cernuda: "Fem junts la revolució, anem al feminisme en positiu... Sense homes que admirin la fortalesa de la dona, això no canvia. Les masculinitats ara són moltes i ser homes té ara un nou significat"

El veredicte final és el següent: "Fem junts la revolució, anem al feminisme en positiu. -ELLS volen i estan convençuts que és un moviment irreversible, que això només pot anar endavant i que no podem parar. Amb amabilitat, sense lluita ni atac ni agressió, però si amb fermesa, amb intenció i amb direcció. Amb estratègia i objectius clars, mesurables. Sense homes que admirin la fortalesa de la dona, això no canvia. Les masculinitats ara són moltes i ser homes té ara un nou significat". 

Repensem-nos. Dones i homes. Homes i dones. Feminisme. Tots. Junts. 

Més informació
El feminisme també és cosa dels homes
Marques valentes i activistes
Avui et destaquem
El més llegit