Un ISE deslluït promet una gran fira el 2022 a Barcelona

Uns 80 expositors i 5.000 assistents es reuneixen en el retorn a l’activitat presencial de la Fira de Barcelona

Mike Blackman, director de l'ISE | ACN Mike Blackman, director de l'ISE | ACN

La reducció de la durada de la fira i l’avís des de la mateixa organització que seria un esdeveniment “local” ja feien augurar que aquest 2021 es veuria un ISE molt més discret que el congrés internacional que s’havia celebrat a Amsterdam els darrers 16 anys, el més important del sector audiovisual a tot el món. Ha estat un any de transició, un primer contacte amb la ciutat que l’acollirà, com a mínim, tres edicions -segons el contracte final-, en què totes les esperances estan posades en l’edició del 2022, quan l’Integrated Systems Europe preveu recuperar el múscul perdut a causa de la pandèmia.

La decisió dels organitzadors -les associacions Avixa i Cedia- de traslladar la fira a Barcelona va ser motivada per un espai a la capital dels Països Baixos que havia quedat petit per la mida que havia assolit l’esdeveniment. De moment, aquest 20% de lloc extra que ofereix el recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona no haurà estat necessari. Dels 1.200 expositors que solia reunir el congrés els darrers anys s’ha passat a uns 80 que no han arribat a omplir el pavelló 2 de la Fira. Els prop de 100.000 assistents que omplien els passadissos entre estands al RAI (centre de convencions de la capital neerlandesa) seran només entre 4.000 i 5.000 aquest 2021 a Barcelona. La meitat provenen de l’Estat espanyol, mentre que la resta són, sobretot, de països com Alemanya, França, Itàlia i Rússia.  

Més info: L'ISE redueix el congrés a Barcelona a un "esdeveniment local"

De fet, el director de l’esdeveniment, Mike Blackman, ja avisava en una entrevista a Europa Press prèvia a l’inici de la fira -que se celebra l’1 i el 2 de juny- que seria una edició “simbòlica”. Però les promeses d’un gran esdeveniment internacional del nivell del MWC no han desaparegut; es guarden totes per al 2022. Si enguany l’exposició ha ocupat 4.000 metres quadrats, l’any que ve la superfície ascendirà fins als 60.000, segons les previsions del mateix Blackman. Amb aquesta edició marcada per la covid-19, l’objectiu és deixar clar que el sector continua viu i que s’està refent de la crisi econòmica.  

Cadires buides a l'escenari principal de l'ISE el primer dia de la fira

Cadires buides a l'escenari principal de l'ISE el primer dia de la fira

Amb el risc de perdre diners amb l’edició actual, els organitzadors recorden que és un esdeveniment híbrid. Tot i que fins que no s’acabi el congrés no oferiran dades dels assistents virtuals de l’ISE, l’esperança és que la xifra serveixi per omplir les cadires buides que hi ha hagut a l’escenari principal tot el matí de la primera jornada.  

Un sector audiovisual disparat

“Avui reobrim Catalunya i Barcelona al món i comencem a posar les primeres pedres per a l’obertura social”; ha assegurat el nou vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, durant la visita institucional a la fira. Ha volgut donar també un missatge d’”esperança econòmica” i ha deixat clar que l’administració vol apostar per desenvolupar el sector digital, representat a l’ISE: “Hem de continuar essent un país industrial com hem estat fins ara, però també hem de ser un país digital”. L’ha acompanyat en la visita l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que també ha situat el sector digital i audiovisual com a “estratègic” de la ciutat per sortir de la crisi. De cara a l’edició prevista per a l’any que ve, confia en què es pugui celebrar l’esdeveniment en plena esplendor.

Amb aquesta edició de l'ISE marcada per la covid-19, l’objectiu és deixar clar que el sector continua viu i que s’està refent de la crisi econòmica  

Un dels estands més destacats de l’exposició ha estat el de Catalunya, instal·lat per Acció -l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat-. La presència de 20 empreses catalanes en aquest espai és una representació de les xifres del sector audiovisual i de l’entreteniment a Catalunya. Segons dades oficials, hi ha 406 empreses que s’hi dediquen, que donen feina a 14.102 persones i que facturen un total de 3.869 milions d’euros anuals. Però aquestes companyies catalanes ja comencen a tenir cert renom a l’exterior: van rebre 93 milions d’euros en inversions estrangeres entre el 2016 i el 2020, i van fer exportacions per valor de 6,3 milions d’euros només l’any passat, tot i el coronavirus.

Entre els expositors també destaca la presència de grans empreses com Panasonic, Lang Iberia o Shure. Un centenar de ponents oferiran conferències i taules rodones, amb una primera intervenció de l'especialista en transformació digital Marc Vidal. El Clúster Audiovisual de Catalunya ha organitzat tres sessions a l'ISE 2021. El seu president, Miquel Rutllant, ha destacat la bona notícia que suposa per al sector no tant l'edició 2021 com que l'"ISE arribi a Barcelona". Sobre l'esdeveniment d'aquests dos dies, considera que és "un pas necessari per començar a trencar esquemes i mobilitzar la indústria dels esdeveniments, de la qual depèn fortament el sector audiovisual". 

Miquel Rutllant (Clúster Audiovisual de Catalunya): "Aquesta fira és un pas necessari per començar a trencar esquemes i mobilitzar la indústria dels esdeveniments, de la qual depèn fortament el sector audiovisual"

El més important de l'Integrated Systems Europe per al sector a Catalunya és la construcció de marca, així com tot allò que va associat a aquest tipus de fires: "La dinamització econòmica del sector, l'atracció d’empreses internacionals, la creació de noves empreses, els programes de caràcter social...". L'impacte de la crisi econòmica no ha estat menor, però Rutllant prefereix mirar les coses des d'un punt de vista optimista i assegura que la pandèmia haurà fet créixer el sector. "Moltes de les empreses d’esdeveniments han aprofitat per reinventar-se i apostar per plantaformes virtuals, hi han fet una inversió important que els permet tenir alternatives", ha afegit.

Segons el president del Clúster Audiovisual de Catalunya, tot això seguirà: "Recuperarem els esdeveniments presencials, però mantindrem els virtuals". La presencialitat, doncs, es veu com necessària des del sector, amb una fira d'unes dimensions que s'espera no tornar a veure. Amb mascareta o sense, amb test d'antígens previ o sense, si l'ISE recupera el febrer de l'any que ve la mida habitual, el sector audiovisual haurà recuperat la normalitat. 

Més informació
Blackman, obert a celebrar un ISE més gran
L'ISE prepara contingut digital i preveu "menys participants"
Avui et destaquem
El més llegit