L'empresa catalana, protagonista al Mobile World Congress

Un centenar de companyies catalanes participaran a l'edició del 2015, on l'emprenedoria, el redisseny dels 'wearables' i les solucions B2B es presenten com a principals tendències

El mes de febrer és hora de mirar el telèfon mòbil, pendents de l'arribada imminent d'un dels esdeveniments de l'any. Del 2 al 5 de març se celebrarà una nova edició del Mobile World Congress (MWC), on el teixit empresarial català comptarà amb la important presència de 95 empreses, el 5% del total de companyies presents a la fira. Una seixantena tindran presència al Pavelló Catalonia, organitzat per Acció i Barcelona Activa, mentre que setze firmes més s'ubicaran a l'App Planet, i la resta se situaran en altres estands privats. La presència catalana, a més, també es traduirà en l'organització i lideratge de tallers; així com amb la presència de destacats ponents com un dels fundadors de Privalia, Lucas Carné.

Aleix Valls, director d'Emprenedoria i Innovació del MWC i director del Years From Now (4YFN), destaca en declaracions a VIAempresa que "des de fa 10 anys cada cop hi ha hagut més presència d'empreses catalanes, que han sabut aprofitar aquesta oportunitat". La recurrència de la fira a Barcelona ha animat el sector a Catalunya, i Valls afegeix que, a més, "en el 4YFN tenim moltes start-ups que estan llestes per aprofitar també aquesta oportunitat".

Una de les empreses catalanes que per primer cop enguany participarà al MWC és Aparca&Go. Albert Malagarriga, el seu director de desenvolupament de negoci, explica a VIAempresa que "ens interessa especialment poder participar en la xarxa de connexions que s'hi genera".

Malagarriga destaca que volen aprofitar l'ocasió "per intentar entendre quins són els avenços tecnològics en quant a mobilitat i tecnologia mòbil que es poden aplicar al nostre sector". De fet, afegeix, "esperem trobar tecnologia i infraestructures; i volem conèixer, d'entre tot el que ja sabem que existeix, què és el que explotarà durant els pròxims anys".

Una altra de les empreses catalanes que seran al MWC és Yup Charge, que es dedica a la fabricació d'estacions de càrrega per a mòbils i dispositius. María Calleja, la seva responsable de màrqueting, explica a VIAempresa que "el que busquem és amb la tecnologia que nosaltres tenim exportar a altres països".

A Yup Charge aprofitaran aquesta "finestra al món tan gran" per presentar tota la línia de productes d'energia renovable i la nova aplicació mòbil per geolocalitzar i interactuar amb l'usuari perquè conegui on pot carregar el seu dispositiu. "Esperem poder fer contactes i diferenciar-nos de la competència asiàtica", diu Calleja d'una companyia que l'any passat ja va ser present al 4YFN.

Novetats al 4YFN
Precisament aquest esdeveniment paral·lel a la fira, on l'emprenedoria i les start-ups Mobile en són les protagonistes, viurà la seva segona edició. El seu director, Aleix Valls, més enllà de l'increment "molt notable en la qualitat dels ponents", assenyala com a novetat més important la construcció d'un nou espai: l'Innovation Market.

"És una aposta perquè el 4YFN, més enllà de les conferències, els tallers o poder tancar reunions, ofereixi la possibilitat a aquestes start-ups de presentar de forma permanent els seus productes". La convocatòria ha estat un èxit i ja hi ha confirmats més de 220 expositors que podran "fer demostracions a potencials compradors i inversors durant tot el certamen", destaca Aleix Valls. I tot plegat en els més 4.000 metres quadrats que ocuparà, més del doble d'espai que el 2014.

Els wearables aposten pel disseny
Preguntat sobre les principals tendències de l'edició del 2015, Aleix Valls no dubta a afirmar que "continuarem veient una explosió dels wearables". El que va començar al voltant del quantified yourself o aparells que monitoritzaven la distància recorreguda pels runners, gaudirà d'una nova evolució, "fins i tot més enllà de ser una extensió del telèfon mòbil", apunta el director d'Emprenedoria i Innovació del certamen.

"Noves companyies començaran a llançar els seus wearables tant amb noves funcionalitats com tenint més cura del disseny", adverteix Valls. Així doncs, veurem "wearables bonics, on el disseny comença a tenir un pes decisiu".

La gestió de l'empresa, també al mòbil
Com que sembla difícil separar a aquestes alçades de la pel·lícula la feina de la vida personal, un dels nínxols amb més projecció en el sector Mobile és el de les solucions B2B per a la gestió en temps real de l'empresa. "Fins ara les start-ups Mobile estaven enfocades sobretot al B2C, i ara veurem solucions Mobile orientades a l'empresa", assegura Valls.

Cada cop més, doncs, es podrà controlar l'estat real de la companyia, la gestió de vendes o la dels quadres de comandament. "Les empreses hi volen accedir, i el dispositiu natural per fer-ho és el mòbil. Adaptar aquest tipus de serveis o productes al mòbil requereix repensar bastant el producte", assegura.

Un altre aspecte destacat en aquesta edició serà tot el que envolta l'Internet de les coses, però cada cop més també en el concepte de "l'objecte i el producte smart". A més a més, Valls augura que "seguirem treballant molt el tema dels continguts i l'advertising, així com les segones pantalles i l'streaming de continguts".

El MWC, un exemple de col·laboració pública i privada
Tal com recull l'ACN, el MWC també vol obrir-se als ciutadans amb exhibicions al carrer dedicades a l'aplicació de la tecnologia mòbil en la salut, així com amb exposicions de les darreres novetats del sector i de l'anomenat 'Internet de les coses' a la seu de la Mobile World Capital Barcelona de la Plaça de Catalunya.

Durant una roda de premsa aquest dijous per presentar alguna de les novetats del MWC 2015, el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha destacat que les empreses catalanes que assistiran al Pavelló Catalunya gaudiran d'un preu pel seu estand inferior al que pagarien en un expositor privat. Puig ha destacat que el MWC ha aportat creixement econòmic i generació de llocs de treball a Barcelona en les deu edicions en què s'ha celebrat a la capital catalana. El conseller ha xifrat en 75.000 llocs de treball i 3.000 milions d'euros l'impacte econòmic del MWC en aquestes deu edicions.

Puig també ha assenyalat que la col·laboració entre els sectors públic i privat del país "multiplica" els resultats del MWC i que la capitalitat mundial del mòbil a Barcelona és una prova d'això. Puig ha defensat que el MWC no és només un saló dedicat a la telefonia mòbil, sinó que és un esdeveniment que mostra la capacitat de "transformació" de la tecnologia en la vida dels ciutadans i de la societat. El conseller ha indicat que aquesta edició serà un "rècord" de participació.

Més de 40.000 professionals i 2.000 empreses del sector TIC a Barcelona
L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha celebrat que les previsions del MWC 2015 són "espectaculars" després de gairebé una dècada de certàmens a la capital catalana. Trias ha defensat que "cal seguir impulsant el llegat industrial del MWC a la ciutat", que ja compta amb més de 40.000 professionals i 2.000 empreses vinculades a les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) a Barcelona. "Volem que les empreses i els professionals visualitzin els avantatges que comporta que Barcelona sigui la capital mundial de la telefonia mòbil i el creixement d'aquest sector s'està accelerant", ha apuntat.

El director general de Fira de Barcelona i direcció general de Barcelona Mobile World Capital (BMWC), Agustín Cordón, ha assenyalat que "el pal de paller" de la capitalitat mundial del mòbil a la capital catalana és l'impacte econòmic del MWC a la ciutat, que compta amb programes com Emprenedoria i Innovació, l'mSchools (dedicat a la importància de la tecnologia mòbil en l'àmbit educatiu), així com l'mHealth (que analitza l'impacte transformador de la tecnologia en el camp sanitari).
Avui et destaquem
El més llegit