La Confianza, queviures modernistes

L'arquitecte Josep Puig i Cadafalch va dissenyar i realitzar l'any 1896 la botiga de Can Pinós, una de les joies de la corona del Modernisme a Mataró i un dels comerços més populars del Maresme

"Bon dia. Voldria 400 grams de macarrons". És la petició d'un client que l'encarregada Natàlia Nogués atén ràpidament obrint un dels pots de pasta a granel que omplen les boniques vitrines de vidre darrere el taulell. Avui dia ens hem acostumat a comprar pasta en paquets, però a la botiga Can Pinós de Mataró, els clients continuen demanant els macarrons, els galets o les tallarines a pes, tal com es va començar a fer el 1896 i s'ha seguit fent durant els 119 anys d'història d'aquesta petita botiga del centre històric de Mataró.

Més coneguda amb el nom de La Confianza, Can Pinós és avui un dels comerços amb més tradició de la ciutat, però també un dels seus reclams turístics més destacats, gràcies a l'empremta que hi va deixar l'arquitecte modernista Josep Puig i Cadafalch. Realitzada per encàrrec del fabricant de pasta Francesc Palomer, La Confianza destaca per la seva vistosa ornamentació modernista tant a la seva façana de ceràmica i ferro forjat, com a l'interior, amb una notable prestatgeria goticista.

Un negoci familiar
Francesc Palomer, nascut a Vallgorguina, va arribar a Mataró per treballar a la fàbrica de pastes per a sopes del carrer d'en Pujol, negoci que acabaria heretant de mans del seu propietari Joan Martí. Personatge molt actiu i plenament integrat en la vida social, política i gremial local, Palomer va aconseguir que les pastes de la seva fàbrica tinguessin renom a tot el país. Per facilitar la seva comercialització, va encarregar al jove arquitecte Puig i Cadafalch el projecte d'una botiga d'estil modernista, que va inaugurar-se l'any 1896 amb el nom de La Confianza, al carrer de Sant Cristófor de Mataró.

La botiga, des dels seus inicis, va ser regentada pel nebot de Francesc Palomer, Antoni Pinós i Palomer, arrendatari de tot l'edifici. L'any 1918, Pinós va comprar el negoci al seu oncle i va batejar la botiga amb el seu nom oficial, Can Pinós. El comerç va passar d'Antoni Pinós al seu nebot Joaquim Pinós, i d'aquest a les seves filles Roser i Montserrat. L'any 2013 les germanes es jubilen i traspassen el negoci als fillols de Montserrat Pinós, Miquel Sola i Natàlia Nogués, convertits en la cinquena generació que regenta Can Pinós.

Imatge de l'interior de la botiga. 

La Confianza va obrir com a botiga de queviures on es podia comprar pasta i oli a granel, que sortia d'una font que encara avui es conserva a la botiga. Tot i que d'oli a granel ja no se'n ven, sí que s'hi pot seguir comprant pasta a pes, així com una variada oferta de fruits secs, pasta, galetes, torrons i altres queviures.

Un reclam turístic
Avui dia, però, l'activitat comercial conviu amb les visites turístiques de la Ruta del Modernisme de Mataró. En la promoció turística de La Confianza hi ha contribuït l'Ajuntament de Mataró que, a través de l'empresa municipal Pumsa, es va convertir en propietària de l'immoble després de la gran restauració que es va realitzar l'any 2002. Una rehabilitació que va permetre recuperar l'esplendor de les rajoles i el mobiliari modernista.

Actualment és força habitual veure un grup de visitants bocabadats davant la vistosa façana de La Confianza o badant en el seu interior. Per això, a l'oferta de queviures s'hi ha afegit, els darrers anys, un altre tipus de producte: la ceràmica modernista, que va des de les rajoles de ceràmica o majòlica fins a tasses, teteres, gerros decoratius, platets i capsetes d'inspiració modernista i reproduccions de ceràmiques de Gaudí.

Rejovenir la clientela
"Seguim venent la pasta a granel per mantenir la tradició", explica Natàlia Nogués, que des de fa dos anys regenta, juntament amb el seu marit Miquel Sola, aquest comerç de llarga tradició. "El negoci es beneficia de la compra del mercat", apunta la Natàlia fent referència al proper Mercat de la Plaça Gran que, sobretot els dissabtes, omple de gent el barri antic de Mataró.

Per a aquest petit comerç de queviures, la campanya de Nadal representa la més important a escala de negoci. Durant les festes nadalenques, La Confianza pot arribar a facturar entre el 30 i el 40% dels ingressos de tot l'any, explica Miquel Sola.

El repte, per aquesta jove parella d'empresaris, és la de rejovenir una clientela que s'ha anat fent gran. Per això, en els darrers mesos han anat apareixent a Can Pinós productes que puguin ser més atractius per a les noves generacions, des de torrons i neules variats, llaminadures o, fins i tot, productes i records inspirats en Les Santes, la Festa Major de Mataró.
Avui et destaquem
El més llegit