La joguines no es venen per Internet

El sector de la joguina intenta a augmentar el negoci online mentre competeix amb el mercat xinès i busca frenar l'estacionalitat de les seves vendes

Ni la popular nina Barbie, ni els jocs electrònics, ni els de construcció ni els peluixos. La majoria de les vendes al sector de la joguina s'efectuen en la botiga física. En aquest mercat encara predomina la compra personal a botigues especialitzades, superfícies comercials o de barri i en conjunt, les vendes al canal online representen només entre un 2% i un 5% del total. Però segons els professionals, cada cop s'està generant més negoci a Internet que complementi al punt de venda físic.

Aquesta és només alguna de les seves peculiaritats. Altres, el fet que el preu i les recomanacions personals siguin dos factors determinants en la compra de joguines. Els nens i els joves d'avui dia no s'entretenen com fa una dècada, tot i que el sector de la joguina continua tenint les mateixes característiques: pesen molt els consells dels mestres o metges i els pares miren el preu de què compren quan el nen ha fet els dos anys o quan té un altre germà. El sector ha de treballar amb aquestes característiques i d'altres pròpies del sector, com ara l'estacionalitat de les vendes (que es centren a la campanya de Nadal) o la gran competència de mercats com el xinès. 

Productes 'diferents'
Una de les alternatives és oferir productes que destaquin per la seva singularitat o per la seva qualitat, tant pedagògica com de materials. Antonio Naranjo, clúster manager de Kid's Cluster -que agrupa mig centenar d'empreses del sector- assegura que la competència d'altres mercats "fonamentalment el xinès, condiciona el preu dels productes nacionals, que s'han d'abaixar, i fa que les empreses apostin per fer propostes de qualitat elaborades amb productes naturals o amb un valor pedagògic afegit", apunta.

TocToys, amb seu a Sitges (Garraf), és un exemple d'aquestes empreses que aposten per comercialitzar un producte diferent. "L'empresa va néixer fruit de la casualitat. La meva dona i jo vam anar de viatge a Itàlia i buscant un regal per a la nostra filla vam trobar unes joguines precioses fetes amb fusta procedent de les plantacions de cautxú de Tailàndia", recorda el responsable de l'empresa, Luis Gallego.

Aquest enginyer de formació i la seva dona -que procedia del sector dels fabricants- van decidir distribuir joguines a Espanya i Portugal. L'empresa va néixer l'any 2008, en plena crisi econòmica, i actualment factura 700.000 euros l'any i té llicències de nou marques de joguines diferents, entre elles Plantoys, la marca tailandesa que fabrica cases de nines i d'altres productes a partir de fustes reciclades. "Són fustes d'arbres que abans s'arrancaven i es cremaven i que ara tenen una segona utilitat", diu Gallego, l'empresa del qual també distribueix joguines del fabricant americà Greentoys, fetes a partir d'ampolles de llet.

Ibertoy, nova fira sectorial
Una vegada dins del sector, Gallego va detectar que faltava una fira professional dedicada exclusivament a les joguines. "Hi havia seccions de joguines en el marc de fires més grans però calia una independent on els professionals poguessin compartir opinions i projectes", diu Gallego. D'aquesta manera va decidir impulsar Ibertoy, la primera mostra d'aquestes característiques que se celebra Barcelona des d'aquest divendres fins diumenge 16 i que comptarà amb la participació de més de 300 expositors.

"Espanya és un dels principals productors de joguines i calia omplir aquest buit que li mancava", diu Gallego, que recorda que la mostra "no és la clàssica fira de compra i venda de joguines, sinó que hem creat un calendari d'activitats paral·lel amb conferències i xerrades d'experts". L'objectiu és que la mostra sigui un espai de trobada dels professionals del sector de la joguina, que a Espanya mou uns 700 milions d'euros l'any.

En el marc de la mostra s'han previst jornades de networking entre professionals i workshops, entre d'altres, i els organitzadors preveuen la participació de més de 2.000 empresaris d'arreu del món, com ara França, Suïssa, Alemanya, EUA, Israel o Xina.

Un mercat dinàmic i marcat per l'estacionalitat
En el marc de la mostra, els experts podran debatre sobre el futur d'un mercat dinàmic, on gairebé el 60% del producte desenvolupat es renova any rere any, i marcat per la estacionalitat. El 70% de les vendes de tot l'any es fan durant la campanya de Nadal, fonamentalment la darrera setmana, segons dades facilitades per Kid's Cluster.

Les empreses del sector també s'han d'adaptar als nous gustos dels nens. La demanda de joguines electròniques ha crescut un 34% l'últim any. Naranjo manté que aquest tipus de joguines "són un complement de les tradicionals, per exemple, es pot jugar als escacs o al Monopoly amb el tauler tradicional i també amb una tablet", afirma. Naranjo també destaca que les joguines tecnològiques també contribueixen a incrementar l'activitat física, "per exemple amb els jocs de consola".

Jocs tradicionals
Jocs tradicionals, com ara els de construcció o els peluixos, continuen sent alguns dels que més agraden als nens. El darrer any, la demanda de jocs de construcció va créixer un 23% i la de peluixos un 11%, segons els experts, gràcies a la popularitat de personatges com Mickey & Friends o Peppa Pig. Joguines que, tot i ser de l'era Internet, encara es compren presencialment.

Avui et destaquem
El més llegit