Bautista: "Sé que toquem el que no sona als grans operadors"

La CMO de Fibracat defensa que cal màrqueting a les carreres tecnològiques perquè siguin atractives per a les nenes

Meritxell Bautista és la CMO de Fibracat | Cedida Meritxell Bautista és la CMO de Fibracat | Cedida

Meritxell Bautista va néixer el 24 d'abril del 1978 a Montcada i Reixac. Actualment és CMO de Fibracat. Llicenciada en dret per la UB, defensa que "m'he convertit en una empresària tecnològica, esposa, mare i si ja era feminista, ara ho sóc molt més. Sóc ferma defensora del talent femení". Després de passar per Whirlpool, Newpol i LG ha passat a liderar el màrqueting de l'operador independent nascut a Manresa. S'ha endut l'experiència de les multinacionals a una empresa familiar que vol plantar cara a Telefónica, Orange i Vodafone. Parlem de fibra, tecnologia, dones i talent.

Quin és el principi de la teva vida laboral?

Vaig començar a treballar a Whirlpool com a administrativa comercial als estius a la Vila Olímpica per fer diners. Abans d'acabar dret vaig adonar-me que no m'agradava i vaig començar a estudiar Turisme a Bellaterra. Em va agradar molt i vaig fer l'Erasmus a Àustria. Mentrestant vaig acabar també dret i llavors em vaig incorporar a jornada completa a Whirlpool des de zero. Anava a visitar Miró o Bazar Regalo, feia d'ajudant de comercial.

O sigui res de dret o turisme.

Tinc dos títols perquè els meus pares val voler que estudiés, els birrets estan penjats a casa seva. Després vaig començar a fer de comercial a Whirlpool amb grups de compra i allà vaig descobrir la meva vocació. I encara que no ho sembli ara, jo era una persona molt tímida!

"He vist grans comercials d'altres empreses que LG els ofegava, depressions, estrès, l'empresa els passa per sobre. Els que eren bons a LG, eren molt bons, preparats també emocionalment"

Però de tot s'aprèn.

Allà vaig aprendre moltes coses. Primer a treballar amb homes, aquest sector -com molts d'altres-, n'està ple. I també a enfrontar-me amb la meva timidesa.

Què va venir després de Whirlpool?

En aquell moment el director de Whirlpool em va dir que marxava a Newpol i que volia un director/a de Màrqueting amb coneixements de vendes. M'hi vaig estar dos anys, al grup Merloni. Vaig desaparèixer del món de les vendes i entro al despatx i viatjo entre Itàlia, Portugal i Sant Fost de Campsentelles, on hi havia les fàbriques. Va ser horrible. Vaig aprendre molt, però no m'agradava. M'ofegava. Llavors va ser quan em van oferir treballar a LG Electronics. Hi entro a treballar l'11 de setembre del 2006, me'n recordo perquè vaig signar el contracte un dia festiu a Catalunya i que em van fer anar a Madrid.

Què hi fas a LG?

Entro com a key account manager nacional i allà he estat els darrers nou anys de la meva vida, amb càrrecs de direcció, vaig anar-me'n a Madrid portant grans comptes en l'àrea de direcció comercial d'electrodomèstics. Treballar en una multinacional coreana com aquesta a aquest nivell és molt bèstia, és molt difícil. I més en el meu nivell. Ofereixen uns sous de nivell, però t'absorbeixen la vida. Jo he vist grans comercials d'altres empreses que LG els ofegava, depressions, estrès, l'empresa els passa per sobre. Els que eren bons a LG, eren molt bons, preparats també emocionalment. En aquest context, va ser llavors quan vaig conèixer la meva parella, en Josep Olivet.

El CEO de Fibracat.

Ell és CEO i fundador d'Altecom, la mare de Fibracat. Altecom és un gran majorista d'internet que dóna servei a grans empreses i operadors. En Josep és un geni, és un paio de Manresa sense carrera que amb 16 anys crea un projecte de telecomunicacions. Ell va crear una xarxa d'internet totalment independent de Telefónica el 1996. El 99 crea l'empresa oficialment i ha aconseguit clients com Tous o Inditex. Ell em va explicar la seva il·lusió i vaig començar a ajudar-lo, perquè ell és molt tècnic i jo li oferia la meva banda comercial i empresarial.

"Fibracat és el resultat de 15 anys de feina, infraestructura i un pulmó financer per tirar endavant"

I com vas incorporar-te a Altecom?

Quan en Josep m'explica que vol tirar endavant i anar a per Orange, Telefónica i Vodafone em demana que m'incorpori. La meva única condició va ser "deixa'm fer el que jo sé fer" i farem de Fibracat un gran operador de Catalunya. Jo deixava un gran càrrec directiu amb un gran sou per entrar en una empresa familiar, amb un projecte collonut, però on m'ho jugava tot. Li vaig demanar que ell també s'havia d'arriscar i així ho va fer el 2014.

Avui dia que és Fibracat?

Fibracat és el resultat de 15 anys de feina, infraestructura i un pulmó financer per tirar endavant. No tenim inversors externs. Fibracat neix amb la intenció de ser un operador de telecomunicacions a Catalunya disposat a competir amb els grans operadors nacionals.

I com ho feu?

Pel que fa a infraestructura de fibra òptica és pròpia a la Catalunya central, on som líders absoluts. A la resta de Catalunya hem volgut mantenir la clau del nostre èxit: la independència absoluta. Hem muntat nodes a les quatre províncies -Girona, Tarragona, Lleida i Barcelona-, després utilitzem els cables existents i finalment qui entra a casa del client és Fibracat. En la part de telefonia mòbil al principi sí que reveníem com a operador virtual, i això era terrible. Vam lluitar per convertir-nos en operador total apadrinats per Orange Espanya amb control total de les SIM. Però tenim cobertura mundialment amb acords amb més de 300 operadors. Hem creat una operadora des de zero. També hem creat una plataforma de televisió Fibracat TV.

Quina inversió ha requerit tot això?

18 milions d'euros.

Quines són les xifres de Fibracat?

Som 49 persones però amb les noves obertures fitxarem fins a 13 persones més. Tenim botigues a Girona, Reus, Manresa i Lleida. Falta Barcelona, serà l'any vinent. I obrirem a Tarragona també, tot en ubicacions prèmium.

"L'objectiu de Fibracat és arribar a un milió de clients. Volem ser l'operador líder de Catalunya, una alternativa com ho és Euskaltel al País Basc"

I clients?

En serveis convergents -fibra, fixe, mòbil i televisió- la previsió és acabar l'any al voltant dels 30.000 clients. En telefonia només mòbil tenim uns 8.000 i escaig clients.

I quin és l'objectiu?

L'objectiu de Fibracat és arribar a un milió de clients. Volem ser l'operador líder de Catalunya, una alternativa com ho és Euskaltel al País Basc. Anem a poc a poc però amb pas ferm, sobretot perquè si no fem les coses bé la patacada pot ser sonada. Jo sempre dic que em jugo el meu patrimoni cada dia de la meva vida, però per sort fa 20 anys que guanyem diners.

Quina facturació teniu?

Vam tancar el 2018 amb 4,4 milions d'euros i preveiem tancar el 2019 amb 7 milions d'euros.

Seguiu sent majoristes?

També. Altecom i Fibracat són dos negocis diferents, tot i que fiscalment és el mateix. Ara també donem servei a la resta d'Espanya, sobretot a Andalusia. Pròximament farem el salt internacional.

Què és diferent?

Bon servei, bon preu, bona atenció. Tenim una obsessió absoluta per controlar nosaltres tot el procés. Volem que si algú ens ha de tocar, ens pugui tocar, per telèfon, web o al carrer.

I per a tu què és diferent?

Fibracat és un gran projecte. Durant el primer any vaig plorar molt i Fibracat m'ha ajudat a netejar-me l'ego. Les multinacionals t'inflen, estava habituada a negociar amb milions d'euros. I ha estat una cura d'humilitat. Ara hem revolucionat, professionalitzat i preparat l'empresa. I crec que ho estem fent bé, perquè sé que toquem el que no sona als grans operadors. A més Fibracat és una empresa que té ànima, crec que això és una cultura que he portat de les multinacionals.

Ets una dona amb empenta.

A la gent li agrada la passió. Jo no sóc enginyera però estic present en taules amb experts sobre el 5G, perquè el que cal és entendre-ho i traduir-ho, amb passió. Fibracat està movent la passió dels de dins de l'empresa cap a fora.

"Si les quotes estiguessin instaurades, jo hauria de fer marxa enrere, perquè a Fibracat som el 60% dones dins de l'equip directiu"

I pel que fa a l'RSC?

Sóc defensora del talent femení i anem per aquest camí. Ajudem nenes a estudiar carreres tecnològiques; patrocinem el Baxi Manresa amb la condició de fer visible les nenes: a les mitges parts dels partits portem equips de cadets femenins. Col·laborem amb el projecte Invulnerables amb Sor Lucia Caram, posem internet als pisos d'acollida i també al Banc d'Aliments. Fibracat és tecnologia, però també és valors.

Parlem de dones al sector tecnològic.

Precisament és on pitjor estem, en canvi és el sector on he conegut les dones és bèsties, les més potents. Jo venia de sectors durs, però en aquest cas és encara pitjor. En general les dones directives són el 14% i en el cas de les tecnològiques és el 8%, la meitat. Estem en el camí de fer coses, calen referents. Jo el que voldria és que els meus fills quan obrin un llibre trobin referents dones. Les nenes decideixen molt d'hora que no volen ser tecnòlogues. L'escola i l'administració tenen molt a fer, però també les famílies. Per sort a casa meva el meu marit ha ensenyat a programar a la meva filla jugant. Això als Estats Units és més habitual, jo he vist en centres comercials una botiga de Microsoft on ensenyaven a programar. Això és una cosa que a Fibracat m'agradaria fer. Com a empresa tecnològica podem fer molt per les nenes tecnòlogues.

I les quotes?

Si estiguessin instaurades, jo hauria de fer marxa enrere, perquè a Fibracat som el 60% dones dins de l'equip directiu. I espero que quan tinguem 3.000 treballadors aquest percentatge s'aguanti. Fa poc vaig participar en una taula on el 100% érem dones parlant sobre 5G. Això no havia passat mai, vaig demanar al públic que fes fotos del moment, perquè érem les primeres! Potser cal màrqueting a les carreres tecnològiques perquè siguin atractives per a les nenes. Màrqueting i referents.

Quan titules una taula d'un acte amb "dones" és que ho estàs fent malament.

Totalment, no hi ha res que em faci bullir més la sang. Però estem aconseguint que tinguin vergonya.

La catarsi

"Amb 30 anys vaig fer una catarsi molt forta, vaig començar a treure tota la merda que tenia de la meva vida anterior, deixo de fumar, vaig engreixar-me, vaig aprimar-me, vaig tatuar-me, vaig descobrir el budisme, vaig separar-me i a partir d'aquí em trobo a mi mateixa. Jo sóc feliç a partir de trobar-me a mi mateixa. I això s'ha traduït en la feina i l'empenta en un projecte empresarial"

"Quan vaig començar anar al temple budista de Begues m'encantava perquè no hi havia cobertura, el mòbil deixava de funcionar, m'encantava. Ara els oferim nosaltres la firbra"

"A casa meva no entra res Samsung, totes les botigues de Fibracat van amb LG, m'ha quedat la cultura corporativa d'LG"

Avui et destaquem
El més llegit