Optimitzar allò intern per salvar allò extern: Benjamí Lorente com a paradigma d'estalvi de costos

Hi ha una generació que ha transitat dues crisis consecutives

Benjamín Lorente | Linkedin Benjamín Lorente | Linkedin

Hi ha una generació que ha transitat dues crisis consecutives. Perquè que passin 15 anys entre l'una i l'altra és en realitat com si haguessin arribat seguides. I si ets a prop de la trentena a la primera i més enllà de la quarantena a la segona, parlem de la que hauria de ser possiblement l'època més fructífera laboralment de qualsevol perfil professional.

No obstant això, ens estem trobant (al marge que una possible recessió converteixi el 2023 en la tercera pota d'aquesta saga) amb estratègies totalment diferents. Perquè si bé el 2008 la clau va raure en la contenció de la despesa, fins ara la covid-19, els fons Next Generation i fins i tot les inversions estan prenent el camí contrari. Estimulant una economia que amenaça de frenar-se, però encara no ho ha fet.

Fins al 2019 Espanya s'ubicava a la penúltima posició del rànquing europeu en ràtio d'hores treballades davant de la productivitat obtinguda

També les empreses actuen, si més no en principi, amb diferents camins. La baixada dels ingressos, la producció i les vendes van derivar en acomiadaments fa tres lustres. I també ho va fer durant la pandèmia, però per raons d'immobilisme en indústries molt concretes. Ara, amb tot, un cop trobat el talent o retingut malgrat que les grans renúncies un mira si amb el que té ho pot fer millor. Perquè, no ens oblidem, fins al 2019 Espanya s'ubicava a la penúltima posició del rànquing europeu en ràtio d'hores treballades davant de la productivitat obtinguda.

Encara que tinguis tots els vímets a la teva disposició, sol passar que el dia a dia et menja de manera que acabes sense veure com moure els engranatges. I és aquí on, si ets capaç de trobar un perfil que des de l'exterior sigui capaç de comprendre't i optimitzar-te, pots generar la salvació del teu negoci.

La figura de Benjamín Lorente

Benjamín Lorente podria ser el més semblant a un director d'innovació freelance que ara existeix al mercat. Una persona que ha treballat tant internament com externament amb grans companyies i diverses startups, a les quals ha ajudat a adonar-se d'una cosa senzilla: la gent i el coneixement ja són al teu poder. Només has de millorar com fas els teus productes.

I si hi ha una indústria que està virant, per raons de visió estratègica i fins i tot de motivació del client, és l'automobilística. On les notícies de tancaments de plantes o ERTE solen anar curiosament acompanyades d'obertura d'altres o de recalibració dels productes i serveis a oferir. Llegiu, a la mateixa Comunitat Valenciana, els casos antagònics de Ford i Volkswagen.

Més info: Els teus amics et donaran feina... I diners

Ja no queda gairebé cap firma que no ofereixi cotxes elèctrics o híbrids al mercat. Però, en contra del que podria semblar, tot allò que comporta des de la seva ideació fins a la posada al carrer del producte final continua sense estar afinada.

I sol passar aquesta circumstància perquè cada departament es dedica a realitzar la seva tasca, però en absolut connecta amb la resta per calibrar si alguna cosa es pot fer de manera més eficient. I, per tant, hi ha coses que costen 10 euros que podrien passar a costar-ne set simplement amb una col·laboració interna.

Lorente ha aconseguit, en els darrers anys, millores d'entre un 10 i un 18% en marques com Renault, Mercedes o Porsche

És a això a què es dedica Benjamín. Primer, a convèncer marques d'alt nom mundial perquè prestin durant quatre dies els seus equips. Després, a presentar-los els uns als altres, perquè podria semblar massa, obvi, però moltes d'aquestes persones ni es coneixen. I més tard a tancar-los en jornades maratonianes que en només quatre dies són capaços de definir els problemes de cada àrea, veure com es poden trobar solucions des de la resta i acabar implementant una metodologia que ofereixi resultats palpables.

Lorente ha aconseguit, els últims anys, millores d'entre un 10 i un 18% en marques com Renault, Mercedes o Porsche, cosa que traslladada a cadenes de producció planetàries suposa un estalvi de desenes i de vegades centenars de milions.

Just els diners que faltaven quan van començar els acomiadaments el 2008. I que ara, simplement amb optimitzar el que un ja té, pot permetre continuar produint al mateix nivell. Tot i que l'horitzó sembli dir el contrari.

Més informació
Teletreball: any zero
Què és la cultura de l'esforç?
Avui et destaquem
El més llegit