El peatge pujarà un 2% el 2018 en ple rescat de les radials de Madrid

El preu d'us de les autopistes de pagament de l'Estat creix després de dos anys de descensos

Un peatge al Maresme Un peatge al Maresme

El preu mitjà del peatge de la xarxa d'autopistes depenents de l'Administració de l'Estat pujarà un 1,91% a partir del proper 1 de gener de 2018, la qual cosa suposarà el seu primer increment en tres anys, després dels descensos registrats el 2016 i aquest any 2017.

La pujada coincideix amb la recuperació dels tràfics i amb el rescat de les nou vies de pagament que han fet fallida, previst pel gener, i la seva posterior relicitació al llarg del proper any per part del Ministeri de Foment.

Precisament, el Departament que dirigeix Íñigo de la Serna va optar finalment per aquesta solució per a aquestes autopistes davant la recuperació que experimenta el seu trànsit, un dels factors que, juntament amb el sobrecost de les expropiacions, van causar la seva fallida en plena crisi.

En aquest sentit, la xarxa d'autopistes de peatge, de 2.550 quilòmetres de longitud, s'anotarà al tancament de 2017 el seu quart exercici consecutiu de creixement de trànist, atès que ja va saldar els nou primers mesos amb un augment del 4,7% i una mitjana de 19.801 vehicles al dia.

A més, es dóna la circumstància que les autopistes fallides vénen registrant augments de trànist superiors a la mitjana. Entre gener i setembre van comptabilitzar en conjunt una mitjana de 7.610 vehicles, un 9,4% més.

No obstant això, el trànist de l'autopista AP-41 Madrid-Toledo va arribar a créixer un 15,5% i el de l'autopista radial R-5 Madrid-Navalcarnero es va disparar un 34,6%.

Actualització automàtica lligàda a l'IPC

L'actualització del preu dels peatges de les autopistes és conseqüència d'aplicar la fórmula de revisió automàtica anual que el sector va pactar amb el Govern fa quinze anys, el 2002.

Es tracta d'una fórmula que té entre les seves principals variables l'IPC mitjà entre els mesos d'octubre d'un any i del següent, i l'evolució dels trànsits.

Les concessionàries d'autopistes segueixen utilitzant aquest sistema per calcular l'actualització anual del preu de les seves tarifes, atès que el sector va quedar fora de la Llei de Desindexació que el Govern va aprovar per deslligar de l'IPC l'evolució dels preus de determinats serveis i contractes.

En virtut d'aquesta fórmula, els peatges tornen així a pujar el 2018, després dels descensos del 0,4% i del 0,6% que es van anotar el 2017 i 2016, respectivament, i la congelació del preu que va tenir lloc el 2015.

Del costat de les pujades, des que el 2002 es va articular aquesta forma de revisió, els augments dels peatges han oscil·lat entre la de l'1,44% que es va calcular per 2011 i la del 4,46% de 2009.

Més informació
Deu patronals catalanes denuncien a la UE discriminació elèctrica
La 'vinyeta' suposaria un estalvi de 163 milions d'euros
Un vinyeta alemanya per a Catalunya. De moment.
Avui et destaquem
El més llegit