Primer dia de rebaixes i més restriccions: el malson del comerç

Les associacions de comerciants veien les rebaixes de gener com una esperança per salvar la campanya de Nadal, però el repunt de casos de covid-19 trenca les aspiracions

Una botiga amb un cartell de rebaixes | ACN Una botiga amb un cartell de rebaixes | ACN

Ja fa anys que els descomptes continus que ofereixen moltes botigues al llarg de l'any a causa de la liberalització de les rebaixes ha fet que aquests períodes tan esperats gairebé desapareguin. Enguany, l'inici de les rebaixes de gener ha coincidit amb una nova onada de restriccions aplicades per fer front a la rapidesa amb què s'està expandint la covid-19 després de les festes nadalenques. "L'última esperança" del comerç per salvar la campanya de Nadal s'ha esvaït. 

Els comerços no essencials hauran de tancar els caps de setmana, mentre que els centres comercials i les botigues de més de 400 metres quadrats ho hauran de fer durant 10 dies seguits: del 7 al 17 de gener. Un cop més, equilibrar salut i economia és un repte. La campanya de Nadal, segons diverses associacions de comerciants, ha estat "trista i complicada; irregular i descafeïnada". Segons declaracions a l'ACN, la Fundació Barcelona Comerç i PIMEComerç reclamen més ajudes directes. 

 El president de la Fundació Barcelona Comerç, Salva Vendrell, encara té esperança en la tercera setmana de rebaixes quan, en principi, s'hauran acabat aquestes noves mesures: "Caldrà veure si els clients esperen a la tercera setmana de rebaixes per fer la despesa o si seran més compres perdudes". El president de PIMEComerç, Alex Goñi, és més pessimista: "És un desastre total". En general, els comerciants preveuen un descens d'un 18% de la facturació en el període de rebaixes. 

Més info: Crit d'auxili de comerços, gimnasos i el sector turístic tot i les ajudes

Davant el tancament de caps de setmana i també al confinament municipal, Vendrell creu que una part de la campanya s'haurà de fer online i que s'hauran de potenciar les xarxes per captar nous clients. "Les noves restriccions només generen desconfiança i tornen a estigmatitzar el comerç", considera. Segons dades de PIMEComerç, un 12% de comerços han hagut de tancar per la pandèmia. Les noves restriccions, calculen, poden fer arribar la xifra al 35% a finals de gener.    

Nadal i ajudes

L'associació de retail Comertia ha registrat una baixada d'ingressos d'un 19,4% en les empreses que en formen part durant el desembre. "La campanya de rebaixes no esmenava, ni de bon tros, bona part de les pèrdues arrossegades des del març, sinó que era un element de subsistència", segons el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené.   

Davant aquesta situació, les ajudes que ha anunciat el Govern de 10 milions d'euros no han estat ben acollides pel sector, que les considera "insuficients". En aquest sentit, el president de Comertia, David Sánchez, reclama a través de l'ACN "ajudes directes". Si no, considera, "les companyies tancaran". 

Més informació
Les rebaixes, una treva a la guerra de les promocions permanents
Prohibir rebaixes al comerç físic perjudica al consumidor
Rebaixes: de les cues a la normalitat
Avui et destaquem
El més llegit