Singapur, la Suïssa asiàtica

Aquesta ciutat-estat encapçala el rànquing Doing Business mentre fa equilibris entre una gran competitivitat i uns importants incentius fiscals

"És molt fàcil parlar de Singapur", assegura Jaume Giné, professor associat del Departament de Dret Públic d'Esade i gran coneixedor dels mercats asiàtics. Aquesta petita ciutat-estat, d'unes dimensions una mica més grans que l'Àrea Metropolitana de Barcelona, i 5 milions i mig d'habitants, ocupa el primer lloc dels 189 països que formen el rànquing Doing Business 2014 del Banc Mundial.

Tenia tots els ingredients per poder viure com a paradís fiscal, però Singapur ha anat molt més enllà: des de fa set anys és el país on més fàcil resulta fer negocis. I ho ha fet combinant la cultura i la justícia heretades com a excolònia britànica, uns enormes incentius fiscals i una situació geoestratègica privilegiada. Tot plegat l'ha situat com el segon país més competitiu del món, per darrera de la Confederació Helvètica. Precisament, Giné no s'està de dir que "Singapur és la Suïssa asiàtica".

Giné s'expressa en aquests termes en una de les sessions sobre internacionalització de l'empresa que organitzen conjuntament Esade Alumni i ACCIÓ. Singapur n'era la protagonista, un país amb un PIB que va créixer un 3,7% el 2013, i on la taxa d'atur del 2% és purament nominal. Amb aquesta targeta de presentació, és la cara visible d'una "zona amb un potencial de creixement extraordinari: el sud-est asiàtic", assegura Giné. De fet, Singapur és un dels països més destacats dels 10 que formen l'ASEAN, juntament amb Indonèsia, Malàisia o Tailàndia.

Hub logístic i financer
El professor d'Esade apunta que aquest país, independitzat de Malàisia el 1965, compta amb una "democràcia amb característiques asiàtiques, sempre ha guanyat el mateix partit". Aquest fet, però, no impedeix que es tracti d'un país "seriós, estable i transparent". La seva oportuna ubicació geogràfica a l'Estret de Malacca, la principal via de comunicació entre l'Oceà Índic i el Pacífic, ha permès a Singapur convertir-se en "un hub de comunicacions interregional, on passen la majoria de transports marítims de mercaderies", diu Giné.

El port i un aeroport amb connexions directes amb les principals destinacions mundials permeten a Singapur tenir "grans avantatges logístics, geogràfics i d'infraestructures", assegura un Jaume Giné que, alhora, destaca el "bon clima" que permet viure-hi més còmodament que a d'altres grans ciutats del sud-est asiàtic.

A més a més, Singapur ja és el tercer hub financer mundial, després de Londres i Nova York, un cop ha superat el Japó. De fet, els serveis financers representen el 12% del PIB. Tanmateix, no tot són finances. Giné explica que també "ha apostat pel turisme d'alt nivell".

Balança entre Orient i Occident
El professor d'Esade reivindica les semblances entre Singapur i Hong Kong. "Són ex colònies britàniques, tenen l'anglès com a llengua oficial, segueix vigent la tradició del dret anglosaxó i els jutges són independents seguint la tradició britànica. Ara bé, Singapur té l'avantatge de ser un estat independent".

Hong Kong, en canvi, és una regió administrativa de la Xina, i això "genera inquietuds perquè no se sap com evolucionarà la Xina en qüestió de drets i organització". D'aquesta manera, Jaume Giné també destaca que "Singapur és un exemple més de com els països petits poden ser plenament competitius, ara que torna a estar de moda aquest debat sobre la seva viabilitat".

A aquesta competitivitat hi ajuda el fet de ser un dels països més oberts del món, amb acords de lliure comerç amb els Estats Units, el Japó, la Xina, l'Índia, Austràlia o Mèxic. A més, a finals de 2013 ha signat un acord de lliure comerç amb la Unió Europea que, si tot va bé, serà vigent a principis del 2015.

El pes de la indústria
Jordi Maluquer, director de l'oficina d'ACCIÓ a Singapur, és una de les persones que més coneix aquest país, on hi viu i treballa des de fa 18 anys. Un dels primers missatges que vol llançar és per trencar el tòpic que és només un centre financer i logístic. "Ho és, però també té indústria, que representa el 25% del PIB", remarca. Una indústria per un valor similar al que té la catalana, però a diferència de la nostra, segons Maluquer, "està molt especialitzada en determinats sectors com l'electrònica, la biomèdica, la química i l'enginyeria de transport".

Els incentius fiscals
Amb un PIB per càpita força superior a l'espanyol, un dels principals atractius de Singapur és la facilitat per crear-hi una empresa. Maluquer exposa les dues vies principals: crear una oficina de representació o una societat anònima. En el primer dels casos, "si tens els documents en anglès es pot fer en qüestió d'hores pagant 300 dòlars", explica.

L'oficina de representació no permet facturar a Singapur, una opció per la qual fa falta crear una societat anònima. "Es permet el 100% de capital estranger amb un capital mínim d'un dòlar i un accionista", exposa Jordi Maluquer. A més, "l'impost de societats és del 17%, però els primers tres anys fins a 100.000 dòlars no es paga; i de 100.000 a 300.000 es redueix al 8,5%". Aquestes dades demostren com Singapur ha jugat, i ho continua fent, la carta dels incentius fiscals. Sense anar més lluny, el tram màxim d'IRPF és d'un 20%.

La flexibilitat del mercat laboral
El responsable d'ACCIÓ a Singapur també destaca que "hi ha una molt baixa conflictivitat laboral, i amb una legislació molt favorable a l'empresa". De fet, no hi ha sou mínim ni indemnització per acomiadament. "Pot semblar abusiu, però el sistema és tan dinàmic que el que costa és retenir el personal perquè tothom canvia constantment per millorar", assegura Maluquer.

Finalment, també destaca com a factor clau "la seguretat a la inversió. Mentre els països de la zona no tinguin un sistema més fiable, seguiran captant la majoria de la inversió". I és que Singapur atreu el 50% de la inversió estrangera que es fa als països de l'ASEAN.

Del Vallès a Singapur
Tot i que pugui semblar un mercat llunyà, hi ha empreses catalanes que fa anys que operen a Singapur. És el cas d'EDV Packaging, una empresa familiar de Llinars del Vallès, amb més de 30 milions d'euros de facturació, que fa envasos de plàstic per a alimentació.

"Venem a Àsia perquè és la cuina del món, i hi arribem de la mà dels grans clients que hi treballen", explica el seu CEO i president, Jordi Pursals. "Vam escollir Singapur perquè necessitàvem un lloc on començar l'activitat comercial, i ofereix avantatges per començar a operar ràpidament i trobar-hi gent qualificada".

Singapur, doncs, s'ha convertit en el seu centre d'operacions al sud-est asiàtic, on la logística hi juga un paper fonamental. "És més barat enviar un contenidor a Xangai que un camió a La Corunya. És una oportunitat que s'ha d'aprofitar", conclou Pursals.
Avui et destaquem
El més llegit