Trens per reobrir la cultura

Renfe presenta el seu programa de col·laboracions amb 22 iniciatives culturals, d'oci i turisme per l'estiu de la nova normalitat

L'estació de rodalies de Vilanova i la Geltrú, d'on sortiran els trens especials pel festival Vida 2021 | ACN L'estació de rodalies de Vilanova i la Geltrú, d'on sortiran els trens especials pel festival Vida 2021 | ACN

La recuperació del sector de l'oci i la cultura després dels mesos de confinament necessitarà la col·laboració de molts agents del país. El retorn dels macrofestivals, la reobertura de l'oci nocturn o la recuperació de les festes i esdeveniments culturals que proliferaven a tot Catalunya durant els estius abans de la pandèmia seran un dels focus de les institucions catalanes. Rodalies de Catalunya col·laborarà amb aquesta reobertura amb el seu programa d'ofertes combinades de tren i iniciatives culturals.

"Volem incentivar l'oci, la cultura i el turisme al país, i fer del tren l'eix vertebrador", afirma Jesús Pozo, gerent comercial de Rodalies, que ha presentat el projecte a una recentment reoberta Sala Club de l'Estació de Sants. El nou programa d'ofertes de Rodalies inclou 22 iniciatives, amb descomptes i opcions de bitllets combinats amb entrades de propostes culturals, esportives i naturals per tot Catalunya.

L'oferta cultural és la més potent de cara a 2021. Nou festivals musicals, de cinema i d'arts escèniques del país comptaran amb col·laboracions i patrocinis amb Rodalies. Els més destacats són els tres macrofestivals musicals que tornen a Barcelona: el Canet Rock, el festival Cruïlla i el festival Vida, a Vilanova i la Geltrú. A més de les ofertes combinades, que inclouran l'entrada o abonament als festivals i els bitllets de rodalies per arribar-hi, Renfe facilitarà reforços nocturns per tornar a Barcelona des dels dos festivals de fora de la ciutat – des de Canet i Vilanova – en acabar les jornades de concerts.

Segons les dades de l'empresa, l'èxit del programa és especialment destacat en el cas del Canet Rock. La connectivitat de la línia R1 de Renfe amb la localitat maresmenca fa que prop del 25% dels assistents al Canet hi vagin en rodalies. Els altres festivals col·laboradors, especialment en el cas del festival garrafenc, compten amb una afluència per via ferroviària d'entre el 10 i el 15% del públic dels concerts.

Aposta per l'enoturisme

Segons Pozo, el que planteja Renfe amb els plans combinats d'oci és transcendir la combinació de viatge i producte i generar "experiències" conjuntes que incloguin el tren com una part essencial. En aquest sentit, enguany Rodalies ha invertit en noves experiències relacionades amb l'enoturisme. És el cas del Freixetren, que inclou el viatge a les instal·lacions de Freixenet, diverses activitats a l'aire lliure, un tast de caves i la possibilitat de comprar productes que l'usuari pot recollir a l'estació en tornar al tren.

Altres experiències d'aquest estil inclouen la col·laboració amb el balneari Vichy, amb què els clients tenen dret al viatge i un dia a les aigües termals de Caldes de Malavella; o els Museus del Ferrocarril de Móra la Nova i Vilanova i la Geltrú. Segons destaca el gerent comercial de Rodalies, aquests programes serveixen per "emplenar els trens sense fer un esforç extra" que incentiva l'ús del tren en les hores vall del servei, com els festius i els caps de setmana. "S'ofereix una xarxa de distribució del producte del partner i Renfe associa una sèrie de propostes al tren sense cost que genera demanda turística i de mobilitat", destaca Pozo.

Port Aventura és l'estrella

L'oferta amb més afluència de viatgers continua sent, amb diferència, el bitllet combinat amb l'entrada de Port Aventura. Segons Pozo és, de fet, l'experiència "estrella" dels plans d'oci de Renfe. Combinat amb els altres dos grans productes del programa, el tren a la Vall de Núria i l'SkiTren per anar a l'estació d'esquí de La Molina, aporten una quarta part de tots els viatgers que s'aprofiten de les ofertes de Renfe.

Durant els mesos de la pandèmia, però, els productes més demanats han estat els viatges a entorns naturals. "L'any 2020 – destaca Pozo – hem descobert que els productes amb millors resultats són els relacionats a la natura". El parc natural del Montseny ha estat, de fet, el producte combinat més venut del 2020. "Com a transport sostenible – celebra el gerent –, estem orgullosos en poder contribuir" en la recuperació de l'oci i el turisme als entorns naturals del país.

Pel 2021 esperen millorar substancialment els resultats de l'estiu passat. El potencial, comenta Pozo, està en la diferència entre servei ofert i ocupació. "Tenim l'avantatge que hem activat el 100% dels serveis de rodalies, però encara estem lluny d'haver ocupat el 100% del passatge". Així, esperen oferir viatges d'oci segur i aplicant totes les mesures sanitàries que ja inclou Renfe a les seves rutes normals. Les dades, però, no seran millors que el 2019, quan van registrar 325.000 passatgers amb combinats d'oci i uns ingressos d'1,4 milions d'euros – una xifra petita comparada amb el total del servei ferroviari, però que, com destaca Pozo, arriba a cost zero per a Renfe i el servei de Rodalies.

Més informació
Renfe dóna la benvinguda a la seva competència: "Joc de Trens"
Renfe abaixa els preus d'alguns bitllets pel seu aniversari
Avui et destaquem
El més llegit