Accelerar un negoci l’any de la pandèmia

Les 10 startups que han participat al primer programa d’acceleració d’AticcoLab presenten els seus projectes als inversors

L'acceleració de startups durant la pandèmia no ha estat fàcil | iStock L'acceleració de startups durant la pandèmia no ha estat fàcil | iStock

Hi ha poques coses que hagin avançat sense entrebancs aquest 2020 passat. Les conseqüències econòmiques de la pandèmia es noten en la majoria de sectors tradicionals i també en moltes empreses de nova creació. Si bé l’àmbit digital ha estat dels que més se n’ha salvat, les startups que tot just s’havien creat i les persones que començaven la seva aventura emprenedora quan va irrompre en escena la covid-19 no ho han tingut fàcil. Tampoc una acceleradora que acabava de néixer, AticcoLab, que va llançar el seu primer programa per a empreses emergents l’octubre passat. Hi han participat 10 startups, que ja han completat el programa i la setmana passada van presentar els seus projectes davant els inversors.

El Demo Day és el dia que totes les persones emprenedores esperaven amb nervis i il·lusió des que van ser seleccionades per participar al programa de l’acceleradora. Era el primer i el seu CEO, Quino Fernández, està molt satisfet amb el resultat: “El percentatge de startups que tancaran una ronda de finançament sense problemes és alt”. Sense temps de descansar, el segon programa d’acceleració d’AticcoLab ha començat aquesta mateixa setmana. De moment, s’han seleccionat cinc empreses emergents, però Fernández creu que se n’afegirà alguna més una vegada començat el programa. Al setembre es faran públics els projectes després de sis mesos de rebre l’assessorament i formació de l’acceleradora, en un esdeveniment com el que ha posat punt i final a la primera edició.

L’acte ha estat híbrid: els responsables dels projectes i els inversors hi han estat presents, mentre que la resta de persones interessades ho han pogut seguir en streaming. De fet, el mateix programa d’acceleració també ha estat meitat i meitat. Una de les empreses emergents que n’han format part -Svachat- és de Sevilla; fins a aquesta setmana, els responsables no han conegut en persona l’equip de consellers i mentors d’AticcoLab que els han estat guiant durant aquests sis mesos. Una altra de les iniciatives -Savetime- és d’Andorra, però la resta tenen la seu a Barcelona. Els nervis propis de les persones que presenten al món el seu negoci en què han estat treballant amb cura durant un temps han deixat pas a una presentació àgil de les startups.

Alimentació, formació, retail, immobiliari, viatges i softwares

Els sectors als quals pertanyen les companyies són diversos, però l’objectiu és comú: aconseguir finançament. Totes les startups busquen tancar rondes d’inversió d’entre 120.000 i 300.000 euros. Hi ha empreses de foodtech, de formació, de retail, de proptech, de viatges i de saas (software as a service). La primera emprenedora a presentar ha estat Meritxell Ventura, la cofundadora i CEO de Noweat. Es tracta d’una startup de delivery amb un punt diferencial: compta amb neveres intel·ligents pròpies que s’instal·len a les oficines. Els treballadors de les empreses poden comprar el seu plat a través d’una aplicació i recollir-los a la nevera. De cara al futur, preveuen dues rondes més: una el 2022 per cobrir les despeses de l’any i una altra el 2023 per a l’expansió. Noweat ha tancat acords amb empreses com Glovo i Heüra.

Més info: S’ha de ser ric per emprendre?

L’altra representant del sector alimentació ha estat Ethics Coffee, que ha presentat l’emprenedor Lucas Vidal-Ribas. És una companyia especialitzada en cafès infusionats en fred, que ja ha tancat una ronda de 150.000 euros i durant la segona meitat de l’any espera captar més finançament. De moment, ja han començat a exportar a Europa i han signat un acord amb el distribuïdor Chef Sam, especialitzat en alimentació saludable. La crisi de la covid-19 els ha obligat a reenfocar el negoci, ja que, com ha explicat Vidal-Ribas, estava molt enfocat en el sector horeca i el tancament i les limitacions successives a la restauració els han obligat a canviar d’estratègia.

Si l’hostaleria ha patit des que va arribar la pandèmia, els viatges són un altre sector altament afectat per la covid-19. Joshua Molina ha presentat després del programa d’acceleració l’empresa Oasis Hunters, un portal d’escapades rurals. Aprofitant la paràlisi dels viatges internacionals, l’empresa proposa estades a destinacions nacionals. “El sector va cap a una direcció molt clara de calma i desconnexió”, ha explicat Molina. Tot i que de moment només són presents a Catalunya, esperen començar a tenir allotjaments d’altres punts de l’Estat espanyol. Per escalar, busquen 120.000 euros de finançament.

Francesc Alsina ha destacat els avantatges de la seva startup, Groau, davant els inversors. És un marketplace de marques honestes, és a dir, que generen un impacte social o mediambiental positiu. Sobretot se centra en moda i decoració i recentment han introduït un programa de fidelització amb descomptes per a clients. Alsina ha anunciat que busquen tancar una ronda de 150.000 euros per invertir en màrqueting, publicitat, fer créixer l’equip i desenvolupar més la tecnologia. Pel que fa al retail, hi ha un segon representant, Eipril. El seu impulsor, Alex Abril, ha explicat que la startup es va incorporar tard al programa d’acceleració i que continuarà en la segona edició. L’empresa comercialitza ulleres personalitzables i ha captat 50.000 euros d’inversió.  

AticcoLab ha iniciat el segon programa d'acceleració; al setembre acaba i es donaran a conèixer els projectes dels participants

En el camp de la formació, AticcoLab ha accelerat dos projectes en el primer programa: Becadvisor i Go4Clic. Mentre que el primer ajuda a les empreses a trobar estudiants en pràctiques i busca una ronda de 150.000 euros, el segon es presenta com una xarxa social d’aprenentatge col·lectiu. Go4Clic és la que demana una major inversió, de 300.000 euros, tal com ha explicat el seu impulsor, Leo Gimenez. Una altra startup que n’ha sortit és Kasiky, una plataforma de lloguer d’habitatges per subscripció.   

Finalment, s'han presentat dues iniciatives de softwares. Alejandro Fernández ha introduït Svachat, un xatbot d’atenció al client que té l’objectiu d’arribar als 200 clients aquest 2021 i a una facturació de 150.000 euros. Per créixer més, demanden una ronda de finançament del mateix import, que volen destinar a màrqueting. D’altra banda, Savetime ha nascut per gestionar les cites prèvies als negocis. Calculen que tenen 250.000 clients potencials a l’Estat espanyol i el model és de subscripció per gestionar l’agenda de cada empleat d'un negoci.

El funcionament d'AticcoLab fa que totes les startups que participen als programes d'acceleració segueixin sota el seu paraigua un temps. I és que el model de pagament és per mitjà d'una part del capital. Com explica el CEO de l'acceleradora, en condicions normals quan tanquin una ronda de finançament, AticcoLab sortirà del capital. Així que les 10 startups del primer programa encara tenen marge abans de volar soles. 

Més informació
Quino Fernández: “Hi ha startups que no s’han ni adonat del coronavirus”
Barcelona, a mig camí de ser una capital de startups
Avui et destaquem
El més llegit