Emprendre (i sobreviure) en el 'running'

L'auge per l'esport obre un ventall d'oportunitats per als emprenedors, però només sobreviuran aquells que sapiguen adaptar el seu producte a un corredor novell al mercat

El mercat de material esportiu ha vist créixer un nínxol potent com el 'running' El mercat de material esportiu ha vist créixer un nínxol potent com el 'running'

"El running no creix per davant, creix per la cua, amb les persones que s'hi han anat sumant a poc a poc i que no corren gaire". Així és com explica l'ex atleta Andreu Ballbé l'auge que està vivint el sector de l'esport en els darrers anys. Ell, que va córrer als Jocs Olímpics de Mont-real el 1976, coneix de primera mà què és la passió per córrer, però també què suposa per a un negoci que de cop i volta està de moda.

En el seu currículum, a més de ser atleta, hi figura el càrrec de fundador i director general de ChampionChip, l'empresa que va portar a les curses un sistema digital i precís per monitoritzar l'arribada dels participants a la línia de meta.

La Marató de Barcelona del 1995 va ser la primera a usar la tecnologia per cronometrar. Avui, és un participant més de les proves físiques. Es tracta d'un xip que porten els corredors amb ells durant tota la cursa i que se sincronitza amb més dispositius que estan repartits al llarg del trajecte, de manera que es pot saber qui i quan passa per cada punt.

Ballbé: "Les curses que no tinguin res especial, moriran"

En l'acte Jornades de l'esport: el fenomen del running organitzat per la Universitat Pompeu Fabra, Ballbé afirma que malgrat el boom que viu el sector "les curses que no tinguin res especial, moriran". Per aquest motiu ells han apostat per la creació del xip groc, pensat per a les curses populars. Un exemple de com el mercat és ple d'oportunitats i on l'únic requisit és pensar en un producte adaptat a aquest corredor novell que està descobrint ara les virtuts del running.

Runnerbox, l'experiència de córrer

Jonathan Florido és un enginyer informàtic reconvertit. Fa poc més d'un any que és el CEO de Runnerbox, la startup que va fundar quan va decidir deixar la seva feina estable per dedicar-se al món de l'esport. Havia treballat com a investigador a la universitat i havia passat per diverses empreses grans, incloent-hi una temporada a CA Technologies, a Califòrnia.

El seu és un exemple d'emprenedor que va tenir un ull prou viu per veure que en la unió de l'esport, el turisme de benestar i el regal hi havia un nínxol de negoci. "Vaig deixar-ho tot i vaig començar sol el desembre del 2015 amb un web xaró. Vaig veure que hi havia negoci, em vaig buscar la vida i al final tinc un equip de tres persones i diversos inversors", relata Florido.

Fins al moment, com va explicar a VIA Empresa, el seu producte és una capsa d'experiència que ofereix una inscripció a més de 3.500 curses diferents. Un producte que en el primer mes de vida va aconseguir atraure 500 clients. Un èxit aconseguit, considera, pel fet de "comprendre quins són els clients i saber quin valor aporta la capsa a la persona que la compra i a qui la consumeix".

Amb un bon resultat entre mans, ara els objectius de la companyia són créixer en altres segments. Florido té molt clar que l'esport és un segment "antiquat" des del punt de vista de negoci –"i molt més el running"-, pel que vol ampliar la seva innovació i fer que Runnerbox sigui submarca d'una empresa més gran: "Apostem per trossejar el mercat i treure aviat packs per al cycling, gimnasos i altres".

Florido: "Ser barat implica ser poc rendible, pel que s'ha de ser diferent"

Abans d'això, però, tenen entre mans un nou llançament. Segons el CEO, es tracta d'un concepte que no existeix al mercat, perquè es presenta com una capsa que ofereix una escapada de dos o tres dies. "Pagues un preu tancat, tries la cursa i nosaltres busquem l'allotjament i tot el que puguis necessitar", especifica. Un model de negoci que segueixen altres marques com La vida es Bella o Wonderbox, però pels amants de l'esport.

Per a ell, la clau de l'èxit està en el fet de ser diferents. "Avui en dia ets barat o ets diferent. Ser barat implica ser poc rendible, pel que s'ha de ser diferent", defensa.

Runister, guanyar diners amb la teva passió

Runister, amb seu a Singapur, és el resultat de l'enginy de la reusenca Alba Vázquez i l'eslovac Matej Jahnátek. Fa només cinc mesos que l'aplicació es troba disponible per a iOS, però en aquest temps ha aplegat més de 30.000 corredors a escala mundial.

Vázquez: "Hem fet del running un negoci a través de la tecnologia"

L'origen del negoci es troba en una típica frase que tothom diu: "Córrer és barat". "Però la veritat és que no ho és", rebat Vázquez, "calen mitjons compressius, malles, una samarreta bona per a la circulació, un smartwatch, un mòbil amb música que et motivi... Abans tot això no ens calia!". Per què, doncs, ara és necessari? "Perquè hem fet del running un negoci a través de la tecnologia", respon. I així és com neix Runister, de la idea d'ajudar a pal·liar les despeses pagant als corredors per fer allò que els agrada.

Aquesta aplicació extreu la informació que els usuaris cedeixen per utilitzar-la i la monetitzen. Funciona, assenyala, "com un pont entre runners i empreses o organitzacions que volen coneixement". Ells obtenen un Big Data vital per millorar els seus productes i acostar-se als consumidors potencials, mentre que els clients ofereixen les dades a canvi de motivació en forma d'activitats pagades i el fet de formar part d'una comunitat d'esportistes que rep, entre altres, consells sobre hàbits de vida amb el blog de la startup.

Runnister neix de la lògica que ha seguit el mercat esportiu amb la inclusió de la tecnologia. Vázquez recorda que avui dia fem moltes activitats amb el telèfon a la mà, el que explica que hi hagi més telèfons que persones al món. "I dels 2.100 milions de smparthones que hi ha, uns 420 milions són de corredors", apunta, el que suposa un 20% dels mòbils.

Amb aquest context, no és d'estranyar que entre el 2005 i el 2009 naixessin moltes aplicacions per motivar la pràctica esportiva. Unes plataformes online que durant el període comprès entre el 2013 i el 2016 han adquirit grans marques de material esportiu per xifres milionàries. "Ho han fet perquè volen saber sobre la gent que utilitza els seus productes per poder vendre més i millorar en innovació", explica, i això és el que ells ofereixen amb Runister.

Més informació
Hero Bars, l'alimentació esportiva gurmet
Runnerbox, les curses que es regalen
24 hores amb el Fitbit Blaze
Avui et destaquem
El més llegit