"En vuit setmanes hem baixat una persiana per aixecar-ne una altra"

Francesc Font explica la venda de Nubelo com l'oportunitat per concentrar-se en la nova àrea de negoci desenvolupada l'últim any: Bandit

Hi ha trens que quan passen s'han d'agafar. És el que ha viscut Francesc Font, fundador de Nubelo, un marketplace de professionals freelance que acaba de ser adquirit per l'australiana Freelancer. Al darrere d'aquesta venda, però, no hi ha la clàssica sortida de l'emprenedor que triomfa i es retira.

En aquesta entrevista amb VIA Empresa, Font explica com l'oferta ha arribat en el moment oportú per desprendre's d'un projecte. Tot l'equip de Nubelo passa ara a concentrar els esforços a Bandit (@we_bandits), la nova marca que agafa el relleu de la divisió de recruiting, iniciada fa un any, i que s'ha convertit en el nou motor del projecte.

Quina és la història?
Nosaltres teníem dos unitats de negocis. El B2C és amb el que vam començar, el Nubelo original. Un marketplace on la gent pot contractar projectes petits per a freelance com un logo o una traducció; que funciona per tots els països de parla hispana. És aquesta la part que hem venut amb la marca original.

I el segon negoci?
Fa un any, veient que hi havia una demanda brutal de talent digital i que els portals tradicionals de feina no funcionaven, la gent venia al nostre portal a buscar talent. Programadors, dissenyadors d'usabilitat, gent de màrqueting, etc. Vam decidir crear una divisió B2B que ens ha anat com un avió, ens va molt bé. Al rebre l'oferta de Freelancer per un negoci que no era tan estratègic per nosaltres, ens va semblar perfecte. És un negoci que no perdia diners, però ens treia focus i mantenir la plataforma era costós. Hem decidit centrar-nos en el B2B, el recruiting marketplace, on hi ha tiquets molts més alts, on hi ha el talent de veritat i on ens sentíem més còmodes.

Per tant, us despreneu de la idea original per concentrar-vos en la nova.
En lloc de fer una ronda d'inversió, tots els diners que cobrem els invertirem en l'expansió a Europa de la nova marca. Muntem un nou portal, Bandit, on crearem un vertical pensat per al segment White Collar.

Nubelo havia tocat sostre?
El gran problema que tenia Nubelo és que s'havia creat una comunitat de professionals freelance dels països de parla hispana, i en el moment que fem la divisió de recruiting, el portal pensat per al talent digital, ja no tenia sentit que fos només per aquests països. Volíem saltar al continent, però el nom Nubelo sonava molt estrany per Europa. Ja feia temps que volíem canviar la marca i hem aprofitat aquest moment. El gap entre professionals i empreses és tan gran en el sector digital que havíem de donar una solució a les empreses. Ho fem amb Bandit, que és un portal que ja té una trajectòria sota la marca Nubelo. Busquem una marca fresca que sigui internacional.

Què passarà ara amb la tasca del Nubelo original?
Hem venut la base de dades i el fons de comerç de tots els projectes freelances petitets. La frontera l'hem establert en el fet que donin menys d'un mes de feina. Tot això s'integra directament a Freelancer, que al final és el marketplace més gran que hi ha.

Amb Bandit busqueu un tracte més personal?
En la part de recruiting procurem entendre molt bé i analitzar tota la informació que tenim del candidat per buscar-li la feina que li enganxi més. També són tiquets molt més alts. És un marketplace on ens quedem una comissió del salari brut anual, on passem a competir contra la indústria del recruiting, que ara mateix és altament ineficient. Això és el que volem venir a revolucionar al veure una oportunitat gegant.

I amb voluntat d'expansió...
Molts m'estan preguntant si acomiadem a molta gent i és tot el contrari, estem fitxant sense parar! Estem incrementant equip i l'any que ve encara més amb l'expansió. Ara hem obert a Madrid i tenim previst obrir el primer trimestre oficines a Colòmbia i a Mèxic. I al segon trimestre anar cap a Europa: a París i Berlín.

Com ha estat la història de la negociació?
Ens van venir a buscar ells. Freelancer és una empresa que està en un mercat molt més madur, que va poder sortir a borsa a Austràlia i tenir accés a un capital que els ha donat un creixement inorgànic. Han pogut anar creant barreres d'entrada i menjar-se el mercat. Quan van veure que estàvem potenciant molt l'altra unitat de negoci ens van presentar una oferta molt ràpida. Potser l'hauríem pogut lluitar més, però ens permetia focalitzar-nos en el negoci que ens està creixent i vam decidir acceptar-la. La negociació va ser molt ràpida.

I la transició?
Ha estat dura. Fer una transició d'un marketplace amb tants usuaris i operacions, tècnicament és complicat. Alhora hem hagut de crear una marca i una plataforma nova. Ho hem hagut de fer en vuit setmanes sabent que baixàvem una persiana per aixecar-ne una altra.

Com a fundador que acaba de vendre l'empresa, encara que sigui tan sols una part, com et sents en aquest moment?
No ha estat fàcil, però al final no has de tenir tant d'afecte pel projecte, sinó pel que està funcionant millor. És veritat que aquesta era la idea original, la que hem estat empenyent durant quatre anys. Però quan ho vam comunicar a l'empresa tothom va estar molt content i ho va trobar molt lògic. Nubelo està bé, però el que vam muntar fa un any està creixent tant que és un repte encara més apassionant. També és veritat que no és el final de cap etapa. Tots els socis i els treballadors continuem. Hem decidit amb els inversors que no hi haurà cash out, sinó que aquest ingrés ens servirà per créixer per Europa. Per tant, el que fem és doblar l'aposta. No hi ha un punt i final amb el qual pugui valorar les sensacions. Seguim tots en un nou projecte, en la mateixa indústria, però amb una aproximació diferent.

Pel fundador d'una startup la venda de la companyia ha de ser un objectiu?
No, en absolut! Jo sóc altament crític amb aquells que tenen per objectiu vendre l'empresa. Això és un plantejament totalment equivocat. L'objectiu ha de ser crear valor. Que després l'empresa l'acabis venent o no, és el menys important. El que espero és que les empreses siguin rendibles, entreguin dividends si és necessari, aportin valor. Quan veus empreses amb facturació zero que ja les intenten col·locar... Penso que això està fent molt de mal al mercat. Potser algú s'enfadarà amb aquesta opinió, però al final s'ha generat un cert patró de crear l'empresa per vendre-la que crec que és perjudicial. El missatge que estem donant a la comunitat dels emprenedors és que aquesta és la manera, i no és així. Les empreses han de néixer per facturar i guanyar diners. No per vendre-la i després que passi el que vulgui. Qui ha de pagar les nòmines ha de ser el client, no l'inversor. Al final, si no hi ha ningú disposat a pagar per un servei, és que no estàs entregant valor.

Com es pot saber quin és el moment oportú per vendre la companyia?
Al principi d'un mercat surten moltes empreses i tot són expectatives per veure quina tirarà més amunt. Però al final hi acaba havent concentració, és una regla empresarial perquè han de buscar les economies d'escala. Aleshores, quan el mercat està entrant en una maduresa i veus que algú està guanyant la partida, és el moment d'anar i dir-li: "té, has guanyat". Això no és estratègic per a nosaltres, però encara que no haguéssim obert aquesta nova divisió fa un any, igualment hagués estat el moment de vendre. Tant Freelancer com els americans d'Upwork són els dos que han crescut a escala global. Tenen molts més recursos i capacitats. Per ells integrar altres plataformes és generar economies d'escala i és el moment. Quan arriba aquesta gent al teu mercat és molt difícil. Jo em poso a la pell de totes les empreses que poden veure en Amazon un potencial competidor i ho tindria clar. A no ser que tinguis alguna cosa diferencial, has de vendre. En el sector tecnològic, the winner takes it all.

No deu ser fàcil negociar una operació així des del cantó del petit...
Si veus que el sector s'està concentrant i que no podràs competir per diferenciació, has d'evitar tenir un sol possible comprador. Perquè aleshores es converteix en una inversió específica i no tens alternativa, estàs molt penalitzat a l'hora de negociar. Nosaltres teníem la sort de tenir un negoci que està funcionant molt bé i no teníem pressa. Però si no, la filosofia de les empreses que creixen a través d'adquisicions és anar-te al coll. No pots esperar que l'únic comprador de la teva indústria no t'apreti. Abans que un s'ho quedi tot i sigui la teva única opció per vendre, has de ser àgil i ràpid.
Avui et destaquem
El més llegit