Un 'software' per endollar-los a tots

El programari creat per la startup Etecnic dóna solució als problemes de recàrrega dels vehicles endollables

Etecnic desenvolupa un 'software' per poder endollar el cotxe elèctric en diverses localitats | iStock Etecnic desenvolupa un 'software' per poder endollar el cotxe elèctric en diverses localitats | iStock

Un sofware per gestionar-los a tots. Igual que l’anell de Sauron sobre la Terra Mitjana, la invenció d’Etecnic té aquest potencial. Bé, no exactament. El programari dissenyat per la startup reusenca no afecta els hobbits però permet controlar i enllaçar tots els carregadors de cotxes elèctrics, cosa que el fa bastant més pràctic, com a mínim al nostre món. De fet, gràcies a aquesta eina els catalans podem circular per tot el país sense por a quedar-nos sense bateria al nostre flamant Tesla o altres derivats més econòmics.

Més info: Sigues part del canvi elèctric

“Per accedir a la xarxa pública de carregadors necessites una targeta molt semblant a la de les habitacions d’hotel”, explica Jorge Ríos, CEO d’Etecnic, “el problema és que cada municipi en té una de pròpia”. Això implica que, quan algú de Barcelona vol anar a Lleida – el cotxe elèctric té l’autonomia justa per arribar-hi –, un cop allà no podrà carregar el seu vehicle si prèviament no s’ha preocupat d’aconseguir la targeta de la ciutat. “Et podria ensenyar un plec enorme amb totes les targetes de Catalunya, no és operatiu tenir-les totes”, afirma l’empresari.

Jorge Ríos és el CEO D'Etenic

Jorge Ríos és el CEO D'Etenic

El programari d’Etecnic té l’objectiu de cobrir aquest forat. Segons asseguren, el Mobility Smart Manager, és l'únic programari capaç de gestionar simultàniament i de manera remota diferents punts de recàrrega de cotxes elèctrics. Actualment, l’eina, que ha atret molts ajuntaments, recull 60 dominis, 130 carregadors i més d’un miler d’usuaris. A banda, ofereix informació sobre on és cadascun dels endolls, el seu preu i potència, d’entre d’altres. A més a més, la companyia de Ríos també ha llançat una aplicació, disponible tant per a Android com iOS, que incorpora un sistema de guiatge GPS per tal que els conductors puguin arribar sense problemes al seu punt de recàrrega.

De l’enginyeria elèctrica al desenvolupament programari

Amb tot, els inicis d’Etecnic no tenen res a veure amb els cotxes elèctrics. De fet, tampoc les primeres passes de Ríos en el món professional. Aquest emprenedor es va llicenciar en enginyeria tècnica amb un segon cicle d’electrònica industrial i, abans de fundar la seva pròpia empresa, va treballar per Endesa Distribució i va dirigir unes obres importants a l’aeroport de Reus durant 5 anys. És a partir d’aquesta última experiència quan s’anima a crear Etecnic.

En qualsevol dels casos, al principi, l’empresa era una enginyeria a “l’ús”, dedicada sobretot a projectes relacionats amb l’electricitat. “Des de Reus és complicat captar clients fora de Tarragona, perquè hi ha moltes empreses que es dediquen al mateix. Me’n vaig adonar que ens calia un producte, una cosa tangible i acabada que servís per atreure projectes a l’enginyeria”, explica. En paral·lel, el 2014, Etecnic va començar a desenvolupar projectes de carregadors per a altres companyies i Ríos se’n va adonar de les possibilitats del sector de la mobilitat elèctrica.

"Des de Reus era complicat captar clients de fora: ens calia un producte"

"Tenia sentit avançar cap aquí, de manera que vam anar creant petits departaments per a cada una de les àrees del sector. Així vam desenvolupar la capacitat de generar l'obra, construir-la, instal·lar-la, fer-ne el manteniment i vam crear les eines per gestionar-la a través del programari”, explica. En l’actualitat, l’empresa de mobilitat elèctrica s’ha independitzat de l'enginyeria matriu i, tot i dependre d’ella al principi, ara és la startup qui tracciona l’altre. “La branca de mobilitat va començar a funcionar el 2015 i el 2018 es tancarà l’any amb una facturació d’un milió d’euros. Si enguany la doblem estarem més que contents”, afirma Ríos.

Un dels carregadors desenvolupats per Etecnic

Un dels carregadors desenvolupats per Etecnic

Ara com ara la companyia té 15 empleats i, pel camí, Ríos ha incorporat una nova sòcia: Ramona Martínez, llicenciada en Administració i Direcció d’Empreses i Màster en Business Administration per Esade. De cara al futur volen posicionar-se clarament a Catalunya amb l’objectiu que es converteixi en un lloc privilegiat per moure's en vehicle elèctric. Pel que fa a la resta de l'Estat, Ríos vol ser molt present en el desenvolupament d'estructures com els corredors energètics o el desplegament de grans xarxes de punts de càrrega. "El 80% del gruix de negoci prové de l’administració pública, però tenim previst augmentar el nombre de clients privats en poc temps”, explica. El perfil: grans empreses que apostin per l'economia sostenible. Per exemple, el Racc, per a qui realitzen estudis de descarbonització de flotes. De cara la població general, per Ríos, encara "cal fer pedagogia sobre què pot fer i què no un cotxe elèctric".

Més informació
Catalunya tindrà 88 punts públics de recàrrega ràpida de vehicle elèctric
Arriba a Barcelona el primer cotxe elèctric d'Avancar
Les empreses es munten al 'boom' del patinet elèctric
Avui et destaquem
El més llegit