Favàritx, els sastres de l'òptica
Quatre joves catalans fabriquen a Viladecans ulleres de sol amb un material inesperat: tela
"Ànima d'enginyer"
El desembre del 2015 va néixer l'empresa amb Romero, Sandra Debón, Roberto Sierras i Óscar Giner com a cofundadors i accionistes de Favàritx Eyewear. En Víctor i la Sandra van estudiar Publicitat i Comunicació, no tenen formació d'Enginyeria. Però Romero té "ànima d'enginyer" i "sempre està creant". Així va pensar que fent servir teles naturals de cànem i endurint-les mitjançant resines ecològiques i un sistema de premsatge es podria aconseguir un nou material per fer muntura d'ulleres –i així tancar el cercle: la mare de Romero té una òptica-.
"Normalment la gent no s'acaba de creure que fem ulleres de tela i quan entenen que tot el gruix de la muntura és de tela se sorprenen bastant", diu Romero. "Ens costa bastant explicar-ho, perquè és un material molt innovador", afegeix Debón. Però un cop s'entén, la sorpresa passa a ser admiració.
El projecte va començar amb una inversió inicial de 30.000 euros "provinent d'amics i familiars". Les teles de la matèria primera provenen d'Índia, Perú o Guatemala. "Són materials naturals i gruixuts amb molta personalitat pròpia", explica Debón. Un cop s'obtenen les planxes de material, es tallen, poleixen i les ulleres s'acoblen manualment a la seu de l'empresa a Viladecans.
Disseny i diferenciació
Les ulleres ja han arribat a set òptiques de Catalunya, tot i que també venen per la seva pàgina web. "Ens dirigim a òptiques que tenen un producte més aviat exclusiu i de gamma alta, enfocat a un client de cert poder adquisitiu, interessat en el disseny i diferenciar-se", indica l'emprenedora. Les ulleres de la primera col·leció de Favàritx –amb nou dissenys diferents- estan fetes artesanalment i tenen un preu d'entre 130 i 160 euros. Cada mes en fabriquen unes 200 unitats, però amb la bona acceptació del producte preveuen que necessitaran fabricar-ne unes 400 per cobrir la demanda.
La marca s'ha llançat a les xarxes socials per promocionar-se, tenen presència al Palo Alto Market i desfilaran a la passarel·la White Summer a Pals. Així mateix, també aposten per aliar-se amb blocaires i famosos com Àngel Llàcer o Pablo Puyol, que ja han lluït les ulleres de tela.
La mirada a Europa
A aquest ritme, la marca calcula facturar 170.000 euros enguany, una xifra considerable per una marca tan jove. De moment se centren a consolidar el negoci a Catalunya i Espanya, però ja posen la mirada en la internacionalització. Aquests sastres de la mirada aniran a la fira de Munich el pròxim mes de gener i allà "esperem aconseguir distribuïdors per obrir mercat al nord d'Europa", diu Romero.
Si fa uns anys la fusta vivia el seu moment dolç a les muntures de les ulleres de sol, sembla que ha arribat l'hora d'un material molt més inesperat, la tela.