Fent País, la xarxa catalana de turisme responsable

Una cooperativa de Manresa comercialitza experiències d'oci i escapades de petits empresaris d'arreu de Catalunya

Els petits restauradors i hotelers de Catalunya ja tenen les seves capses regal amb experiències úniques. L'encarregada de distribuïdor-ho és la cooperativa Fent País, un dels exemples que millor mostra com l'economia social creix de mica en mica. Tot un moviment que durant aquests dies guanya terreny a Barcelona amb el BizBarcelona.

La cooperativa va néixer el 2012 a Manresa amb l'objectiu de promoure l'oci i el turisme responsable. Va sorgir de la mà de cinc socis que van aportar 3.000 euros cadascun d'ells. Entre ells s'hi troba Nil Camprubí, qui relata a VIA Empresa que la idea originària està inspirada en les cooperatives de consum alimentari: "Allà hi ha un seguit de consumidors que s'ajunten per compra directament al productor. Directament o indirectament es crea una mena de segell de confiança entre ells, i vam pensar que seria interessant poder-lo replicar al turisme".

L'objectiu era, en aquells moments, identificar al mapa de Catalunya totes les petites empreses arrelades al territori que tinguessin una proposta de valor interessant al darrere. "Volíem identificar-los, construir una xarxa, promocionar-los i recomanar-los als consumidors, fer que confiessin en el segell de Fent País", recorda el cofundador. I la millor manera de donar visibilitat a tota aquesta comunitat de productors de serveis va ser la capsa regal.

Hi ha quatre tipus de capses en funció del preu escollit. Fent País

A simple vista, no es diferencien massa de la resta de propostes que ja hi ha al mercat. La capsa inclou una guia i un xec perquè l'usuari esculli l'experiència i la data. Ara bé, es tracta d'activitats, escapades i àpats que sempre tenen "un per què al darrere", assenyala Camprubí fent referència a la història que poden explicar els propietaris de les petites empreses que ofereixen el seu servei.

Una empresa amb ànima
El fet de constituir-se com a cooperativa respon també a la necessitat de ser coherents amb ells mateixos. "Volíem transmetre arrelament al territori, consum de productes locals, donar valor a què tenim a la vora", enumera el soci fundador, "sempre hem predicat aquest missatge i l'única opció legal que ens permetia ser coherents era la cooperativa". Les regles de joc que ofereix aquest model empresarial els permet "situar el capital humà per davant de l'econòmic" i defensar un projecte on vendre no fos el més important.

Actualment estan al capdavant quatre dels cinc socis treballadors inicials, però han incorporat a la plantilla un cinquè treballador. No obstant això, quan Camprubí pensa en les persones que integren el negoci, no pot evitar esmentar la figura del col·laborador: "És el restaurant o allotjament que forma part de la xarxa Fent País. Ara mateix en tenim uns 280".

Consum propi i impulsiu
Tot i que la capsa regal és el producte estrella, la cooperativa compta amb una segona línia de negoci. "Hi ha l'opció de ser soci consumidor. T'enviem un carnet a casa que et permet anar a qualsevol proveïdor d'oci de la xarxa Fent País gaudint de descomptes i promocions", detalla sobre el servei, el qual va néixer primer i que els va portar a agrupar-ho en l'esmenat paquet.

Per monetitzar-ho, la companyia es queda una comissió mitjançant un "sistema transparent", defensa Camprubí. Qui vulgui formar part de la xarxa no ha de pagar res, només "deixa de guanyar" un percentatge que varia en funció de la quantitat monetària dels xecs regals que validi o de la xifra de negoci que faci amb els clients que arriben de Fent País.

Pel que fa al tipus de client, no hi ha un perfil únic. Tanmateix, el soci fundador assegura que cada cop hi ha més autoconsum i que es fa per impuls: "Es regala a la parella per fer escapades curtes". Les puntes de vendes es registren al Nadal, seguit dels mesos de maig i juny.

Aquest mes de maig han arribat a les 20.000 capses venudes. Una xifra que els permet pensar que podran assolir els 650.000 euros de facturació previstos per aquest 2016, un 30% més que el 2015. I tot això ho han aconseguit estant presents a més de 300 punts de venda, on destaquen Abacus, agències de viatges, llibreries i botigues de regals; però també gràcies al boca-orella dels qui han quedat més que satisfets amb el "producte de qualitat" que ofereixen.
Avui et destaquem
El més llegit