Heyhoods, monetitzar l'altruisme

L'aplicació creada per Juan Carlos Exposito posa en contacte persones que necessiten un cop de mà amb persones disposades a ajudar

Heyhoods permet avisar a altres persones en situacions que provoquin nervi o perill Heyhoods permet avisar a altres persones en situacions que provoquin nervi o perill

"Gat perdut, respon al nom de Mixu". Els fanals empaperats tenen els dies comptats amb Heyhoods. L'app de seguretat col·laborativa ideada per Juan Carlos Exposito té la voluntat de formar una gran comunitat de persones disposades a ajudar-se entre si, tant per buscar una mascota perduda, com per tenir companyia i poder parlar amb algú en caminar sol de nit o informar-se sobre quines són les zones més segures d'una ciutat.

La idea és simple: davant d'una situació creï certa por o nervi, qualsevol heyhooder pot generar una alerta que arriba als usuaris més pròxims a la seva posició gràcies a un sistema de geolocalització. El missatge – que pot ser de text, àudio o vídeo – explica on es troba la persona que necessita un cop de mà i què li passa. Òbviament, però, Heyhoods té limitacions, que Exposito defineix de manera molt clara: qualsevol mena de dany físic o la possibilitat de patir-ne algun. En aquests casos, és necessari alertar els cossos de seguretat, una funcionalitat que també té l'aplicació.

Juan Carlos Exposito és el CEO de Heyhoods

Juan Carlos Exposito és el CEO de Heyhoods

"M'agrada molt viatjar i he utilitzat molts cops plataformes col·laboratives on els usuaris, de manera completament altruista, et deixen dormir a casa seva o et conviden a un cafè i t'expliquen coses sobre el lloc on ets", diu Exposito, "quan viatges així i tens alguna incidència, són les persones d'aquesta comunitat qui t'ajuden". És gràcies a aquestes experiències que neix la idea de Heyhoods. Després de 10 anys utilitzant aquest tipus de plataformes, l'emprenedor es va convèncer d'intentar portar al terreny local aquesta voluntat d'ajuda mútua, absolutament desinteressada, que caracteritza, per exemple, els usuaris de Couch Surfing, una coneguda comunitat per a viatgers.

Exposito, el qual durant més de 10 anys ha exercit de director de màrqueting d’empreses com Just Eat, Media Markt o Verse i ha impartit classes al màster de màrqueting i comerç electrònic que ofereix The Valley, des del març centra tots els seus esforços en Heyhoods. És en aquest moment quan aconsegueix els suports necessaris per dur a terme el projecte, de la mà de Cristian Rodríguez, CEO de Byhours, i el fons d’inversió suís Baussan, els quals han aportat els primers 120.000 euros necessaris per desenvolupar l’aplicació i la tecnologia necessària i fer les primeres campanyes publicitàries per tal de donar-se a conèixer. 

"La resta d'aplicacions amb un format semblant es basen en un format de subscripció, però nosaltres considerem que per garantir que sigui una eina col·laborativa el servei ha de ser de franc", explica Exposito, que tampoc veu factible incorporar publicitat. Aleshores, com finançar-se? Doncs gràcies a la tecnologia que hi ha darrere Heyhoods, de la qual l'app només n'és un possible ús. 

El seu CEO afirma que, de mitjana, tres persones col·laboren quan hi ha un avís en l'aplicació 

"Trobem que el sistema pot ser molt útil, per exemple, per ajuntaments, festivals, veïnats, empreses... Nosaltres els donem la possibilitat de comprar la tecnologia que hem desenvolupat, d'aquí volem obtenir el gruix dels ingressos", diu Exposito.

Comunitats de heyhooders arreu

De cara a acabar l'any, volen arribar als 50.000 usuaris. De moment, l'aplicació, que tot just va sortir a l'agost, ja compta amb 5.000 usuaris, focalitzats, sobretot, a l'àrea de Barcelona, on s'han centrat el gruix de les accions publicitàries. Amb tot, Heyhood ja incorpora les funcionalitats necessàries per poder ser utilitzada arreu del món. Per tal de donar-se a conèixer i poder créixer ràpidament, Exposito té previst fer una ampliació de capital abans d'acabar l'any i captar nous socis.

Malgrat la dificultat de comptar usuaris actius, perquè només es manifesten davant d'alguna alerta, l'empresari assegura que de mitjana tres persones col·laboren quan hi ha un avís. Durant aquesta tardor, incorporaran una nova funcionalitat que la faci encara més atractiva, en permetre definir alertes que només arribin a grups creats pel mateix usuari.

Més informació
L’economia col·laborativa, la gran oportunitat laboral?
La revolució de l’economia col·laborativa
Byhours anhela el somni americà
Avui et destaquem
El més llegit