Internet i turisme, els socis perfectes

La influència de les opinions dels usuaris s'ha convertit en una poderosa eina de decisió a l'hora d'escollir la destinació turística per les vacances

Qui no ha fet cerca per Internet de l'oferta turística d'una ciutat? I qui no ha consultat mai les opinions dels usuaris respecte a un hotel? De fet, cada cop és més difícil fer la tria d'una destinació sense haver efectuat abans el que ja es coneix com googlejar i haver consultat, com a mínim, tres o quatre blogs i webs especialitzades en viatges. No se sap qui ho escriu, però pel simple fet de tenir un espai ben organitzat, coherent i amb un contingut de qualitat ja se li dóna prou potestat per a convertir-lo en un influencer.

Un d'aquests nous protagonistes sorgits amb la digitalització és Roser Goula (@rosergoula), premiada pel portal Escapada Rural pel seu blog Siempreviaggiando al Primer Congrés Europeu de Turisme Rural (COETUR) el passat mes de maig a Sant Fruitós del Bages (Barcelona). Tot i que recorda que les recomanacions han sigut importants sempre, reconeix que Internet han permès augmentar la difusió d'una opinió i fer-la pública.

Les xarxes socials, per la seva banda, també han guanyat un paper important. Segons un recull d'estudis elaborat per MDG Advertising, el 52% dels usuaris les utilitza com a font d'inspiració per a les vacances. La partida la guanyen Facebook i TripAdvisor, essent aquest segon un portal on més del 30% dels turistes deixa un comentari sobre el lloc on s'ha allotjat o menjat.

Davant el canvi de paradigme en el consum turístic, la pregunta a formular-se és: fins a quin punt són les plataformes i xarxes socials una bona eina pel turisme?

Una afició útil per a la comunitat
"Alguns estudis diuen que un 40% dels compradors a Internet són influenciats per les opinions de la xarxa. En el turisme, el percentatge crec que és molt més gran". Goula en parla des de la seva experiència, tant com a consumidora d'informació, com en el paper de creadora de continguts. I precisament pel fet de saber què demanda un usuari quan rastreja la xarxa, ha aconseguit posicionar-se com un dels bloggers de referència.

"Al web hi ha molta informació, massa i tot!", exclama, i per això considera que els blogs han anat adquirint un rol cada cop més important. "Jo no puc conèixer tot els hotels de la Costa Brava, però et puc explicar la meva experiència quan m'hi vaig allotjar en un, i és el que faig", afegeix.

Tot comença com una afició i amb les ganes de compartir, però el poder de l'opinió ha guanyat pes i el treball que fan els influencers comença a anar més enllà. Alguns ja consideren aquesta activitat la seva feina, però, segons Goula, no és fàcil: "Per a mi és molt satisfactori veure que algú segueix fil per randa els meus consells i planifica l'escapada segons el que dic. De fet, és el que em fa continuar parlant dels viatges que faig. Ara bé, és diferent quan m'escriuen demanant que els planifiqui un cap de setmana sencer. Algun cop m'he plantejat cobrar per fer plans turístics a mida, però poca gent està disposada a pagar-los".

Una bona opinió, un pas més a prop de l'èxit

"Ens hem tornat molt selectius i les nostres expectatives són cada dia més altes perquè la informació digital ens permet llegir i conèixer molt bé un producte abans d'utilitzar-lo", opina l'autora del blog Siempreviaggiando, qui recorda que "tots som prescriptors".

Llavors, són un aliat les xarxes pel que fa a la reputació d'un local? "Sens dubte", respon l'experta, "les bones opinions ajuden a fer créixer un negoci en el sentit que generen confiança en els consumidors potencials". No obstant això, matisa que per a tenir aquest efecte primer és necessari un producte bo: "Amb una qualitat garantida i una promoció digital adient, tothom parlarà de tu".

A qui les xarxes li han jugat una molt bona passada és la casa rural Morades de l'Unicorn de Púbol (Girona). Als Premis Escapada Rural del COETUR es va reconèixer aquest allotjament, i a la seva propietària, Olga Castells, per ser el més recomanat a través de les xarxes socials. Un guardó que agraeix especialment als usuaris, ja que no dubta en afirmar que ella no ha fet res per obtenir-lo.

Per a Castells, el secret d'aquesta bona reputació online prové del tracte que ofereixen als seus clients: "Nosaltres no escollim els hostes, però sí que intervenim en el que fan ells quan estan dins la casa. Aquí hi ha el resultat el truc, en l'atenció que els donem i fer que marxin amb un bon record i contents".

Malgrat interactuar poc amb els clients en l'entorn digital, la propietària de la casa sí procura estar al dia amb els comentaris. "A les xarxes ens expliquen la seva experiència i el seu afecte cap a nosaltres", explica encara ara amb sorpresa, "però no podem oblidar el boca-orella de tota la vida, el que ens ha ajudat, sobre tot, a donar-nos a conèixer".

La crítica negativa també influeix
Alhora que s'escriuen comentaris que animen a adquirir un producte o visitar un espai, es dóna també l'efecte contrari. És més, les queixes tenen encara més repercussió que les lloances. Davant aquesta situació, Roser Goula recomana respondre de manera analítica, el que significa que s'ha d'estudiar a fons la crítica, esbrinar si és justificat i per què ha passat, i donar-hi solució per obtenir després respostes positives.

Tanmateix, a vegades, com és el cas de les Morades de l'Unicorn, amb "mitja dotzena de comentaris dolents i més de 200 encoratjant a visitar-la", segons la propietària, és inevitable que la competència faci juguesques deixant opinions falses o hi hagi algun detall que desagradi a un hoste i ho expliqui.

La cara negra de tot l'entramat digital rau en el gran nombre d'empreses que encara no han fet el salt necessari per estar a la xarxa de manera voluntària. No parlem de TripAdvisor i altres portals on els usuaris poden crear fitxes de locals i incloure informació mínima, sinó de pàgines pròpies dels negocis i comptes de Twitter i Facebook on saber de què parla el consumidor. "Les xarxes i blogs són una gran eina d'enquesta i una gran font d'informació per saber en quin lloc es troba la nostra marca, pel que cal escoltar i conèixer la comunitat d'internautes per millorar", alliçona l'especialista.

Catalunya es promociona a escala internacional amb Vimeo i Facebook
L'Agència Catalana de Turisme s'ha sumat a les tendències i des del 2009 que engega una campanya cada estiu per atraure nous visitants.

Pel període de vacances del 2014, l'escollit ha estat Vimeo amb el programa Catalunya Experience, on cinc influencers internacionals han visitat la ciutat de Barcelona i diversos indrets de les quatre províncies de la comunitat catalana. "L'objectiu era generar continguts d'alta qualitat i frescos, fets per usuaris i que s'allunyessin dels vídeos institucionals", explica el director de màrqueting operacional, Miquel Alabern. Fins al moment, cadascun dels cinc vídeos ronda les 8.000 reproduccions, "i la majoria internacionals", apunta.

Fita assolida, es podria considerar, ja que el target principal al qual l'agència de turisme es vol adreçar és el mercat francès, anglès i alemany: "Són regions tradicionals amb els que volen continuar relacionant-nos i que han demostrat que segueixen creixent".

El Facebook és una altra de les eines que estan aplicant en la captació de turistes. "Aquest any hem obert una pàgina adaptada a cadascun dels mercats emissors més prioritaris sota el paraigua de Catalunya Experience", detalla l'encarregat de màrqueting, "la idea és difondre missatges en l'idioma local i amb continguts adaptats als seus interessos".

Tot i focalitzar gran part dels recursos i esforços en els formats digitals, Alabern insta a no deixar de costat els mitjans tradicionals. Per a ell, es tracta d'elements complementaris que cal combinar: "Els vídeos són útils en la fase d'inspiració, igual que Instagram o la televisió, però els blogs inclouen també la planificació". "Que el màrqueting d'avui dia sigui global no vol dir que una estratègia no inclogui els canals de tota la vida, perquè la competència pot ser-hi i això et pot fer perdre punts", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit