Joyners, l'aplicació de 'Las Chicas de oro'

La start-up de residències col·laboratives aposta ara per una aplicació de cuidadors on demand

"Existeix una gran insatisfacció per part de la gent gran respecte a les residències", explica Oriol de Pablo, impulsor juntament amb la seva parella, Mireia Llort, de Joyners. Aquest és un projecte d'economia col·laborativa que posa en contacte persones grans que volen compartir pis i que, a més de donar-los un cop de mà per trobar una llar adequada, els ofereix serveis complementaris com ara neteja, cuina o cures.

"La meva mare em va advertir que si alguna vegada la portava a una residència, em desheretaria", explica de Pablo. D'aquesta amenaça en va sorgir el projecte: "Per alleugerir la caiguda dels ingressos de la jubilació, va proposar a dues amigues anar a viure juntes per compartir despeses ". La mare de l'emprenedor estava invocant l'esperit de Las Chicas de Oro i "aquesta era una opció que podia ser vàlida per a altra gent".

De Pablo apunta que la gran majoria d'emprenedors es dediquen a fer coses per a joves. Ell i la seva parella es van proposar emprendre per un segment que realment és un repte pel país. Mentre l'esperança de vida va a l'alça i les pensions van a la baixa, les residències públiques estan saturades –només a Catalunya hi ha una llista d'espera de 17.000 persones (uns quatre anys)-. Per rematar-ho, la pensió mitjana són 1.000 euros i la mensualitat d'una residència és de 1.865 euros. "Aquí hi havia alguna cosa que no encaixava", per això es van proposar conjugar aquesta situació amb elements que estan canviant el món: la tecnologia, l'economia col·laborativa i posar-los al servei del país.

Al gener del 2015 van posar les residències col·laboratives al mercat i el projecte ja camina sol, per molt que l'opció de gent gran compartint pis com si fossin estudiants xoqui al principi, "en uns anys serà normal com a alternativa d'envelliment".

Cures, acompanyament i companyia a la carta
Paral·lelament a aquest projecte n'ha sorgit un de derivat: els cuidadors on demand. Les residències col·laboratives de Joyners passen a anomenar-se Club Joyners i a partir d'ara la nova aplicació de cuidadors a domicili –a la carta i on demand- passa a ser l'activitat en què De Pablo i el seu equip posen tots els esforços i il·lusió.

De Pablo detalla que amb aquest nou projecte volen solucionar molts dels problemes que el sector presenta: es tracta d'una aplicació per demanar cuidadors per hores, de manera recurrent o puntualment: "En una hora ens comprometem a què un cuidador és al domicili on s'indiqui".

En el pilot, els serveis que ofereixen són "els de tota la vida": acompanyament, cures, assistència personal, menús, encàrrecs i compres, transport i recordatori de medicaments, entre d'altres.

De Pablo té molt clar que la innovació ha de resoldre problemes antics i precisament un dels problemes d'aquest sector és "l'esclavitud", així com "la invisibilitat de l'excel·lència" i "l'economia submergida".

Per tal de solucionar aquests problemes, Joyners insisteix en el fet que "treballarem completament en blanc, com és normal, perquè el treballador no mereix treballar en negre, per un tema d'assegurances, també". Joyners té una assegurança de fins a 600.000 euros que cobreix l'empresa i els cuidadors en l'exercici de la seva professió.

"El cuidador pot acceptar o rebutjar una feina quan vulgui i això ens ha permès accedir a un exèrcit de cuidadors molt qualificats alhora que ens ha permès resoldre el segon problema: podem optimitzar el mercat", diu de Pablo.

Per resoldre el segon problema, Joyners està contactant treballadors molt qualificats i paguen per sobre del preu de mercat, amb la possibilitat de treballar a jornada completa o reduïda. L'exigència en aquest sentit és tan alta que de Pablo assegura que "en una setmana hem entrevistat 60 persones i només n'han afiliat dues a la seva xarxa de cuidadors", per tal d'assegurar la màxima qualitat.

Com un avi fa servir l'app?
La decisió d'una solució de benestar per a la gent de la tercera edat normalment no recau sobre el demandant, sinó que, segons expliquen des de Joyners, recau en els fills o els néts. Per aquest motiu la comunicació de l'empresa va dirigida no directament als avis i àvies.

De totes maneres, des de l'start-up se n'estan adonant que cada cop més els usuaris finals estan accedint als seus serveis. "Això passa perquè la digitalització està arribant a les persones més grans i els que ara es jubilen ja fa anys que estan immersos en la digitalització", apunta de Pablo i, a més "cada cop volen ser més independents".

Quan un usuari vol accedir als serveis de Joyners, es realitza una anàlisi de les necessitats del client: "Un dels nostres treballadors fa una visita a l'usuari i es realitza una entrevista". Així s'aprenen les necessitats de l'usuari i s'adjudiquen un cuidador recurrent i un de puntual de reforç en cas que el primer no tingui disponibilitat, així també es manté un vincle de confiança.

Un mercat en expansió
El llançament de l'aplicació s'ha fet coincidint amb el Mobile World Congress. De fet, Joyners participa en el 4YFN amb un stand de Barcelona Activa. L'empresa va néixer amb un projecte final de l'MBA a Iese que feia de Pablo l'any 2013. Amb una inversió inicial de 30.000 euros i el suport de Marc Vidal i Risto Mejide, el projecte va començar a fer les seves primeres passes el gener del 2015, quan la start-up va entrar a Connector.

El pilot de Joyners comença amb una fundació i una xarxa de 25 cuidadors amb la intenció d'entrar en un mercat de 2.500 milions d'euros a l'Estat –amb 1.000 milions en negre- concentrat sobretot a les grans ciutats. A més, el mercat potencial a què aquesta empresa pot arribar creix exponencialment: en 15 anys hi haurà 11 milions més de persones majors de 65 anys.
Avui et destaquem
El més llegit