Notebloc, la llibreta intel·ligent

Una start-up catalana crea una llibreta vinculada a una app que escaneja els apunts i permet compartir-los a través de les xarxes socials i Internet

Per molt que la tecnologia estigui desbancant les eines analògiques, més del 90% dels universitaris encara prefereix prendre apunts sobre paper. Aquest és el resultat d'una enquesta elaborada per la start-up Notebloc, de la qual també se'n desprèn que la "hibridació entre prendre notes a mà i els mètodes digital –com prendre fotografies dels power points- és la tendència", assegura Maria Trullàs.

Trullàs i Bente Malmberg són les fundadores del projecte, que consisteix a oferir llibretes de manera gratuïta a les universitats catalanes i els seus estudiants. La particularitat d'aquests blocs de notes és que inclou ofertes i descomptes i que els alumnes poden escanejar els apunts amb una app per compartir-los amb els seus companys.

L'empresa porta en marxa dos anys i ja compta amb una xarxa de quasi 160.000 estudiants de diverses universitats de Catalunya.

Una llibreta tecnològica
Les pàgines de les llibretes tenen dues particularitats. Per una banda, les pàgines són de 80 grams – la majoria són de 70 grams- i de color gris amb la quadrícula blanca, "un tipus de quadrícula molt habitual al Regne Unit perquè és còmode, es veu bé el text i si fas una fotocòpia, treu el fons i et quedes amb el text. A Espanya no hi ha ningú més que faci el paper gris", detalla Malmberg.

L'altre element que la fa destacar és que cadascun dels vèrtexs té un marcador en forma de quadrat que varia en funció de si és la pàgina esquerra o la dreta de la llibreta.

Aquests elements són els que faciliten que l'app desenvolupada per Notebloc escanegi, mitjançant una foto, els apunts. "L'aplicació detecta el full encara que es prengui la imatge amb perspectiva", subratlla Trullàs, "el gris i el blanc permeten treure tota l'afectació de llum i deixar després la fotografia sense fons, com si l'original fos blanc". Gràcies a aquest procediment, els estudiants poden compartir o imprimir els apunts i evitar que surtin amb alguna deficiència.

La imatge tant pot ser guardada a la carpeta de documents de l'usuari com ser enviada per WhatsApp, e-mail, Facebook o qualsevol plataforma que es tingui instal·lada el telèfon mòbil. Així, l'intercanvi d'apunts es fa "com s'ha fet tota la vida", remarca Trullàs recordant els seus anys d'universitat, ja que, per molts apunts que hi hagi a Internet, sempre s'acaben demanant "a la gent de confiança".

Treball de final d'estudis
Notebloc és el resultat del treball de final dels estudis en empresarials de Malmberg. El seu contacte amb Trullàs va ser una mica "casual". Segons explica a VIA Empresa, el professor que tutoritzava el projecte li va recomanar que parlés amb ella, qui no va dubtar en sumar-s'hi en veure el pla de negoci.

Inicialment, l'objectiu era regalar llibretes amb patrocini de marques, però després van veure que la cosa no acabava de funcionar. Per a Malmberg, el pas important s'ha fet aquest curs 2015-2016, tercer setembre que enfronta aquesta start-up: "Aquest any tenim una llibreta amb un valor afegit. Això ens ha permès passar dels 18.000 estudiants als quals vam arribar el 2013 a assolir gairebé 160.000 aquest 2015".

Qui va inspirar aquest gran salt és el dissenyador Ricard Bosch. Les creadores de Notebloc van veure un dibuix a Instagram fet en una de les seves primeres llibretes i els va agradar, per això s'hi van posar en contacte. "En Ricard ens va dir que aquesta quadrícula li anava bé per dibuixar", afegeix Malmberg, qui recorda que aquests professionals després passen els treballs a Photoshop per retocar-los i que llavors sí que poden resultar molestos aquests quadres que abans eren útils. Ara, amb les noves pàgines i l'app, escanejar la imatge i exportar-la a l'ordinador o el mòbil és molt més fàcil.

La base del negoci
Fins ara, l'empresa s'ha sostingut pels ingressos obtinguts a partir de la publicitat. La primera marca que va confiar en Notebloc va ser Levi's, el que els va ajudar a convertir-se en un gran aparador per totes aquelles empreses que tenen els joves com el target principal.

Nostrum és una de les empreses que es publicita a les llibretes. Notebloc.

Cada universitat pot personalitzar la tapa de la llibreta. Hi apareix el nom i logo, com si es tractés de la clàssica carpeta corporativa que llueixen any rere any els universitaris. Per això, les empreses també tenen la capacitat d'escollir en quines llibretes volen aparèixer, "no és el mateix la UPC que la URL, ni una carrera de lletres davant una de ciències", posa com a exemple Trullàs.

Quan van buscar els primers patrocinadors, la co-fundadora recorda que anaven amb una llibreta amb espais en blanc on posava "Aquí anirà la teva publicitat". Per això, assegura que la inversió inicial ha sigut "més en temps que en diners, ja que no havíem de desenvolupar un producte o una tecnologia concreta". Després de dos anys en marxa, Trullàs referma que obtenen prou ingressos per a cobrir els costos i quantifica en 150.000 euros la facturació que esperen assolir aquest any amb aquesta línia de negoci.

Buscar nous horitzons
"No podem comparar-nos amb MiquelRius, les nostres llibretes no són competitives en preus, però l'app ens ha permès aportar alguna cosa diferent i volem aprofitar el fet que els estudiants ens busquen per vendre el producte a les botigues", explica Trullàs, qui justifica així que el retail sigui un dels objectius que es marquen a curt termini.

En aquest sentit, Malmberg deixa clar que no poden optar a retallar costos enviant la producció a la Xina, on diu que es fan gran part de les llibretes. "Nosaltres no ho podem fer per tema de temps i transport", afegeix. El seu paper gris és de la catalana Torras Papel, mentre que l'enquadernació es fa a Madrid.

Pel que fa a diversificar, també han posat els ulls sobre la distribució B2B: "La llibreta dóna un plus d'innovació i, a més, porta un logo. És ideal perquè els treballadors vagin amb blocs de notes corporatius, per treballar el branding".

Mentre amplien horitzons amb productes, paral·lelament plantegen l'expansió a Madrid. Trullàs creu que el salt es farà el pròxim curs 2016-2017 i que això els ajudarà a créixer exponencialment.
Avui et destaquem
El més llegit