Place to Plug, la targeta universal del vehicle elèctric

La startup catalana crea una plataforma que permet als conductors carregar el seu cotxe sense necessitat de gestionar l’accés als punts dels diversos operadors

Equip fundador de Place to Plug | Cedida Equip fundador de Place to Plug | Cedida

Cada cop que el conductor d’un vehicle elèctric surt de la seva ciutat i es troba amb la necessitat de carregar-lo, s’ha d’assegurar tenir la targeta que li ho permeti fer perquè no funcionen amb monedes ni crèdit bancari, sinó amb tecnologia RFID. En Josep Cester ha viscut això de primera mà des que va comprar-se el seu cotxe, cap a principis del 2015, i no va parar de donar-hi voltes fins que va trobar una solució. La seva proposta és Place to Plug, la startup que va crear a l’estiu d’aquell mateix i que aquests dies es presenta a Barcelona amb l'Smart Mobility Congress.

El projecte buscava donar resposta al fet que, si el conductor surt de viatge o acostuma a passar per més d’una població en el trajecte diari, ha de portar a sobre moltes targetes, el que pot acabar sent feixuc i una trava més perquè els automòbils eficients es consolidin. 

En aquest sentit, la startup, que dirigeix Cester amb un equip de nou persones, és d'una plataforma que posa en contacte els conductors de vehicles elèctrics amb els punts de càrrega, però sense targetes pel mig. És a dir, que no cal anar a cada ajuntament ni a cada operador demanant l’accés per poder activar el punt de càrrega cada cop que es vol usar.

"El conductor que necessita carregar el seu cotxe pot escollir un dels punts adherits sense haver de preocupar-se per l’operador"

A més a més, Cester volia concebre l’eina com un espai col·laboratiu, on els propietaris de punts de càrrega –que acostumen a ser també qui tenen vehicles elèctrics- i espais públics poguessin registrar-s’hi i oferir informació de la localització i el seu estat. “Gràcies a tota aquesta idea, el conductor que necessita carregar el seu cotxe pot escollir un dels punts adherits a Place to Plug sense haver de preocupar-se per l’operador i també pot triar l’endoll d’un particular”, detalla el CEO.

Els hotels i restaurants també poden sumar-s’hi encara que no comptin amb punts de càrrega especials. “Un endoll normal serveix”, afirma Cester, “el conductor només ha de ser conscient que trigarà més hores a tenir la bateria al 100%”. 

Com que l’aplicació també ofereix informació de l’estat dels punts de càrrega, un usuari pot reservar un espai abans d’utilitzar-lo o saber si està ocupat per estalviar-se el viatge i buscar-ne un altre.

Un segment poc explotat

El mètode de monetització es basa en la subscripció anual dels conductors a la plataforma i en el pagament de comissions cada cop que es vol fer una reserva. Són canals segurs i que, fins al moment, els ha servit per començar a facturar els primers ingressos derivats de l’activitat dels seus prop de 500 usuaris.

En la fase de prototipatge i creixement van comptar amb el suport de l’acceleradora InnoEnergy, amb qui encara treballem per consolidar el model.

"No era fàcil trobar un inversor perquè el vehicle elèctric a Espanya encara no s’ha enlairat"

La startup també va participar el passat 2016 en un Fòrum d’Inversió d’Acció, on va trobar el seu inversor principal. “Hi vam anar en un moment en què buscàvem finançament. No era fàcil, perquè el vehicle elèctric a Espanya encara no s’ha enlairat, per això ens costava trobar persones interessades”, comenta el fundador.

També han tancat una ronda de finançament amb Crowdcube de 125.000 euros, una quantitat que han destinat a la comercialització del producte. I malgrat que han començat amb el mercat espanyol, i més concretament a Reus, Tona, La Garriga i Granollers, el seu objectiu és operar a tota Europa a finals del 2017. “Alguns estudis optimistes diuen que a Espanya hi ha 20.000 vehicles elèctrics, però la realitat és que n’hi ha menys”, apunta, “prop de la meitat corresponen a flotes o vehicles d’empreses, i com que el nostre target és el particular, nosaltres tenim com a molt 10.000 clients potencials al mercat nacional, una xifra massa baixa”.

Tal com afirma Cester, la seva sortida a Espanya ha format part de la fase de proves, un període de canviar la plataforma, reforçar-la i corregir errors per arribar a escala europea amb una eina forta i capaç de competir amb altres solucions ja existents.

D’aquí a finals d’any, l’objectiu és arribar a un mínim de 25 ciutats del continent europeu, sumar prop de 30.000 punts de càrrega i assolir els 8.000 usuaris únics. Com a ciutat gran, ja han tancat un acord amb Barcelona, el que el CEO creu que els pot ajudar. També estan ja en contacte amb diverses ciutats de Noruega i Holanda, on malgrat que els usuaris encara no poden usar els seus punts, sí que poden consultar l’estat de les instal·lacions i rebre informació sobre ells a través de l’aplicació.

Més informació
El nou Tesla Model 3 arriba al carrer
Seat es prepara per endollar-se
Sharge, com aprofitar tots els endolls
"El cotxe elèctric és com un 'smartphone' amb quatre rodes"
Avui et destaquem
El més llegit