Un 'marketplace' català per a botigues 'pop-up'

PopPlaces és la primera empresa que ofereix a l'estat espanyol el lloguer per dies de locals i amb l'objectiu de crear un vincle emocional entre la marca i el client

Les botigues pop-up estan de moda. Ho avalen les xifres, només cal veure l'últim estudi del consum a Espanya de l'Observatori Cetelem: el 2012 un 37% dels enquestats que coneixien aquestes botigues assegurava haver-ne visitat alguna, un número que va créixer fins al 41% en el 2013. És a dir, un nínxol d'oportunitats de negoci que Karen Prats i David Pérez van saber aprofitar amb PopCorner i que ara tornen a explotar amb PopPlaces. Què els avala? "Que un 15% dels espais comercials que hi ha a l'estat espanyol es troben buits", explica la fundadora del projecte, "pel que l'objectiu principal és dinamitzar i canviar el model tradicional de comercialització de locals, fent-lo més flexible i no permanent".

Es tracta d'una idea que ja ha assaborit l'èxit amb casos com el d'Apper here al Regne Unit i Storefront als Estats Units; i que ara PopPlaces trasllada a Espanya com el primer marketplace online de lloguer per dies, setmanes i mesos. Un apunt destacat: abans de la presentació i inauguració del negoci, l'equip ja comptava amb deu clients interessats en els seus serveis a Barcelona i Madrid.

De PopCorner a PopPlaces
Pop Corner és el germà gran de la nova línia de negoci de Karen Prats i David Pérez. Els dos emprenedors van engegar aquesta plataforma el 2012 amb l'objectiu de promocionar les botigues pop-up i crear una comunitat de popcorners (clients potencials) amants de la nova filosofia i moda nord-americana dels comerços efímers. I aquí és on, segons Prats, amb el temps han vist un nou forat: "A les empreses el que de veritat els costa és trobar la seva pròpia localització. Després d'investigar i veure que ja hi havia dues iniciatives de marketplace a l'estranger, va ser l'hora d'engegar el projecte i provar sort amb l'acceleradora Conector".

Ells van ser un dels sis escollits d'entre les 122 propostes rebudes, un dels afortunats que des del passat desembre i fins al maig de 2014 han comptat amb l'experiència de sis mentors, entre ells els emprenedors Carlos Blanco i Marc Vidal.

Un impuls més que vital per poder tirar endavant PopPlaces i obtenir el suport del fons públic Enisa i d'una primera ronda de finançament que, juntament amb la inversió dels fundadors, ha sumat un capital inicial de més de 120.000 euros.

Connectar emocionalment amb el client
El mecanisme l'engega el propietari d'un local penjant un anunci al web. Allà dóna detalls com els metres quadrats, aforament, requisits, preu o zona on es troba a la ciutat. També cal categoritzar-lo com a popular, chic, cool, clandestí, excepcional o emprenedor, un petit plus d'informació que complementa "la part emocional i la funcional, creant un feeling adequat per a la marca i cobrint les necessitats que té en aquell moment", explica Prats.

L'emprenedora intenta remarcar així la idea de què un local és més que uns elements quantitatius, sinó que també transmet unes sensacions. De fet, assegura que és aquí on rau l'èxit de les pop-up, perquè és un "model enfocat a poder connectar directament amb el consumidor". Des del seu punt de vista, es tracta d'un concepte que també pot ajudar a allargar la vida d'un local i a fer entendre que un mateix espai pot tenir diverses aplicacions.

En paral·lel, PopPlaces dóna resposta al que Prats considera la limitació més clara de l'e-commerce: "No es pot tocar, ni degustar, ni olorar, i això permet ensenyar els seus productes al carrer". Les botigues online i les de moda es perfilen com els usuaris habituals en la cerca d'espais. Pel que fa al preu, Karen situa els 60 euros/dia com a xifra mitjana, tenint en compte que un lloguer oscil·la entre els 30 euros i els 6.000 euros diaris en funció del local i la zona.

L'aval de Catalana Occident
PopPlaces funciona a través d'un model de comissió mitjançant el qual es queda un 20% de la transacció entre el demandant i l'oferent. Un 5% prové del primer, mentre que el 15% va a càrrec del qui anuncia el seu espai. Dins aquest últim percentatge hi ha inclosa una assegurança obligatòria per cobrir qualsevol desperfecte que pugui ocasionar el llogater. 

El que fa que sigui una pòlissa pionera és que s'ha convertit en la primera en tot Espanya que ofereix una cobertura per dies. "És un servei pactat des de zero amb ella mateixa, Plus Ultra Servei de Catalana Occident, a qui va ser necessari demostrar que la idea era bona per aconseguir la seva confiança", puntualitza Karen Prats.

Projeccions de futur optimistes
"Europa, a finals del 2015". A PopPlaces tenen clar que el territori espanyol és un objectiu a curt termini que els ha de portar cap a la internacionalització, començant pel sud del continent. Llatinoamèrica també està en el punt de mira, però amb un marge ampli de temps fins al 2017.

Ara per ara, competència directa no en tenen, ho serà en el procés d'expansió a l'estranger. No obstant això, Prats confia en el projecte: "Som el marketplace més fort perquè portem tot el procés de comercialització amb el pagament i l'assegurança, un detall que les plataformes europees no ofereixen. Per això, l'ambició més gran és estar a tot el món".

La segona línia de creixement que tenen al cap es dirigeix cap a la consolidació d'un servei alternatiu de cross-selling (venda creuada). Aquest consistiria a oferir elements com càtering, hostesses o música pels esdeveniments que els llogaters organitzin en els locals.

Les xifres de PopPlaces
Els números poden ballar, res és definitiu. Malgrat ser-ne conscients, situen al voltant de 700 les transaccions que haurien de tancar el present any, amb una mitjana de 7 dies per contracte. Seguint aquests càlculs, la facturació estimada pel 2014 és de 2 milions d'euros. Una quantitat que, sumada a una nova ronda de finançament, ha de ser el que els permeti emprendre la futura internacionalització i ampliar el petit equip de nou persones que fa possible PopPlaces.

Avui et destaquem
El més llegit