Una mirada professional a través de Google Glass

L'aplicació ProfEye, adaptada a les ulleres de Google, permetrà valorar les competències tècniques i transversals en l'entorn laboral

Avui dia hi ha dos problemes a la societat: "Per una banda, posar la dona per davant pot causar rebuig. Per l'altra, si no es fa, no es valoren les seves competències transversals". Dit d'una altra manera, "vivim en una realitat desenfocada on s'infravaloren les capacitats de la dona". Així de contundent es mostra Francesca Gabetti, co-creadora de ProfEye, una aplicació de Google Glass i smartphones per augmentar la presència de la dona i la diversitat en l'entorn laboral.

Com es soluciona? Amb un sol gest, el de posar-se unes ulleres: "Perquè permeten mirar a una persona en la seva globalitat, no només les competències tècniques que especifica el currículum".

Potenciar les habilitats transversals
ProfEye es basa en una plataforma online on els usuaris creen el seu perfil. En ell, es recullen les característiques personals a través de tres sistemes: amb uns tests d'autoevaluació, amb la recolecció de dades de les xarxes socials i amb l'opinió de persones del propi entorn de treball. Creuant aquestes vies, es poden obtenir fitxes completes, sorgides de l'anàlisi de les competències tècniques –adquirides amb l'experiència professional- i de les transversals –pròpies de cadascú, com la responsabilitat, empatia o habilitats comunicatives.

Precisament aquestes últimes són les menys valorades en una entrevista de feina i, alhora, "on millor nota treuen les dones", apunta Gabetti. Però no es veuen, "perquè seguim sense mirar les persones en la seva totalitat i només ens crentrem en la trajectòria professional". Aquesta és la visió distorsionada que les ulleres poden solucionar.

Un exemple de mala pràctica és LinkedIn. "Una xarxa que ha de passar a ser cosa del passat", opina la co-fundadora de ProfEye, "perquè només es basa en el currículum".

Eliminar les barreres amb un sol gest
Posar-se les ulleres és el següent pas. Mitjançant el reconeixement facial, les Google Glass accedeixen al perfil de l'usuari a qui tenim davant i ens mostren, al costat del seu rostre, les característiques tècniques i transversals que el defineixen. En el cas de que buscar feina, podem comparar el nostre perfil amb el que demana l'empresa. El 40% dels requisits de l'oferta, però, han de ser habilitats personals per evitar que tornin a quedar en segon terme.

A més, ProfEye pot ser útil per conèixer-nos a nosaltres mateixos: "Al fer els tests d'autoevaluació, podrem identificar quines són les nostres mancances". Caldrà actualitzar la base de dades de manera periòdica, pel que tota millora personal i formativa quedarà plasmada al perfil. Accedir a les dades, però, requerirà el consentiment de l'usuari per preservar la privacitat de les dades.

Ara per ara, el projecte es troba en una fase embrionària: "Tenim la segona demo, on hem fet millores i hem afegit un barem que marca entre 0 i 100 quina és la idoneitat d'un candidat davant el perfil mitjà de l'empresa o de l'equip de treball". El proper pas es situa en crear la plataforma i en trobar finançament per crear un prototip. De moment, compten amb el suport de Google, un partner que els obrirà "moltes portes".

Millorar els resultats a través de la diversitat
La diversitat enriqueix i ProfEye ho pot demostrar. Francesca Gabetti ha gestionat el concepte de l'aplicació al llarg de tot el procés de creació, mentre que els altres fundadors, Ray García i Sebastián Romero, han dissenyat la futura la plataforma i la part gràfica. "Tot ho hem fet nosaltres, no hem necessitat ajuda externa. Això és gràcies a tenir perfils tant diferenciats".

Diversitat entre la plantilla, la clau de l'èxit. Segons Gabetti, aquest és un dels elements que optimitzen els resultats d'una empresa. Per això, ProfEye ha de ser una eina perquè homes i dones estiguin satisfets amb la seva aportació a la feina.

L'impuls del programa Imagine i Silicon Valley
Dotze professionals, quatre projectes i un mes a Silicon Valley. Això és Imagine, un programa creat per l'emprenedor Xavier Verdaguer que busca "fomentar la creativitat i transformar persones per millorar el talent", explica.

Aquesta és l'experiència que van viure Gabetti, García i Romero, i el mateix motor que ha creat ProfEye. Un projecte, pel fundador de la plataforma, "espectacular" i que demostra la possibilitat d'innovar quan es treballa en grup amb persones totalment desconegudes, de diferent edat, àmbit i nacionalitat. Això sí, sempre amb mentors experts provinents de Barcelona, d'empreses capdavanteres a Nord-amèrica i de la Universitat de Standford.

El resultat no podia ser millor: "La Cambra de Comerç de Barcelona juntament amb l'Observatori Dona, Empresa i Economia, que són els que van fer l'encàrrec de treballar en l'àmbit, estan encantats. I, a més, Google hi està interessat. Què més es pot demanar?". La Universitat de Barcelona és un altre col·laborador de la iniciativa.
Avui et destaquem
El més llegit