Bcn Resol, una manera digital de combatre l'assetjament

La startup barcelonina opera com a canal de denúncies laborals i escolars

L'equip de BcnResol | Cedida L'equip de BcnResol | Cedida

Les noves tecnologies han obert moltes portes a la nova era digital. No és cap secret doncs, que àmbits tan comuns com l'educació o l'empresariat ja incorporen aquestes eines en la seva manera de treballar. Per bo o per dolent, les tecnologies s'han convertit en part de la nostra vida quotidiana i el mòbil, en una extensió del nostre braç. Tot i això, ens trobem davant d'un món relativament nou i poc explorat, on l'ètica i la legalitat encara tenen els marges molt difuminats. És per aquest motiu que moltes de les noves maneres de fer mal o degradar-nos entre persones es fan a través de les tecnologies, i això és una xifra d'infraccions que creix com més joves som. Bcn Resol és una startup que neix amb la necessitat de canviar aquestes conductes o si més no denunciar-les, utilitzant la tecnologia per a avisar i posar fi a allò que la mateixa tecnologia també ha fet possible.

Conductes com el bullying, l'assetjament sexual o inclòs els trastorns alimentaris han anat incrementant amb l'ajuda de la tecnologia i les xarxes socials. Avui dia és molt més senzill increpar a una persona darrera d'una pantalla, sense enfrontar-s'hi. Bcn Resol combat aquestes pràctiques en dos àmbits molt diferenciats, però a la vegada amb moltes similituds: dins les escoles i les empreses. "Nosaltres lluitem contra problemes analògics amb una base tecnològica", explica Josep Fígols, cofundador i director general de Bcn Resol. El directiu, juntament amb Maria Teixidor, Meritxell Bosch, Marta Méndez i Natàlia Flores, la col·laboració de Barcelona Activa i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) com a sòcia, van començar aquest projecte digital per aconseguir denunciar i convertir-se en "la primera solució" davant d'aquests conflictes.

Tot i que l'empresa es dedica al sector empresarial i educatiu va néixer amb una clara necessitat d'ajudar a les escoles i instituts, ja que el 2016 la seva primera iniciativa va ser B-Resol, una aplicació mòbil que els alumnes de les escoles podien utilitzar per denunciar casos de males conductes pròpies o dels seus companys: "Sempre hem pensat que la tecnologia no és ni bona ni dolenta sinó que tot depèn de com s'utilitzi", defensa el director general. Així doncs, els alumnes obtenen un espai segur on poder explicar allò que els passa o han vist que passi i automàticament es posen en contacte amb l'encarregat de gestionar aquests conflictes dins dels centres: "Cada client té el seu codi i els missatges s'envien de manera anònima o no -depenent de les preferències dels centres educatius- al responsable que ha d'activar els protocols", relata Fígols.

Fígols: "Sempre hem pensat que la tecnologia no és ni bona ni dolenta sinó que tot depèn de com s'utilitzi"

Les denúncies -anomenades clics per la companyia- tenen el mateix destinatari, però no sempre estan escrites per les mateixes persones que ho pateixen. Tal com explica el director general de Bcn Resol "el 85% dels clics vénen de les persones que veuen aquestes conductes". Actualment, l'empresa ja compte amb una cinquantena d'escoles subscrites en la seva llicència d'ús renovable anualment. A part, ja treballen amb cinc idiomes (català, castellà, anglès, francès i eusquera) i pròximament faran un salt internacional, obrint la seva primera col·laboració amb una escola francesa a Andorra: "El nostre objectiu és continuar creixent dins l'educació, però també fer-nos un lloc en el món de l'esport", diu Fígols.

Conflictes empresarials

La segona línia d'actuació de la companyia, anomenada Co-Resol, va encarada a les empreses i la gestió dels conflictes interns d'aquestes, com per exemple les pràctiques fraudulentes i l'assetjament laboral o sexual: "Per a les empreses és un canal ètic o de denúncies, però té un funcionament similar al B-Resol", explica el cofundador.

Fígols:  "Al final, posar fi a conductes fraudulentes o prejudicials pels treballadors també ajuda a millorar l'empresa"

D'aquesta manera, les empreses o organitzacions poden tenir en compte tots els conflictes interns que ocorren i donar les solucions adients per aturar-los el més abans possible: "Al final, posar fi a conductes fraudulentes o prejudicials pels treballadors també ajuda a millorar l'empresa", recorda Fígols.

Co-Resol entre en vigor l'any 2019, però és pionera d'unes pràctiques que a finals d'aquest any seran obligatòries dins la Unió Europea, ja que la implementació de canals segurs amb protecció cap als denunciants és una de les prioritats de la UE envers el futur de les empreses: "Creiem que aquesta segona línia serà molt eficaç quan els canals de denúncia comencin a ser una obligació per a les companyies", afirma el cofundador de Bcn Resol.

La protecció dels menors

Una de les grans preocupacions en l'àmbit educacional és la protecció dels menors, un públic molt clau dins de la companyia. Per això, fan d'aquest concepte una "prioritat", tal com defineix Fígols. El seu públic objectiu engloba especialment el cicle superior de primària i els dos primers cursos de secundària, una època on els canvis i la confusió dictaminen molts comportaments entre els preadolescents. Per tal de mantenir la voluntat de les famílies davant l'ús que fan els menors de la tecnologia, la companyia també té una pàgina web habilitada per tal de substituir i complementar l'aplicació mòbil: "Tot i ser una eina no additiva i mantenint sempre la regulació i encriptació dels missatges, també donem la possibilitat de participar a aquells menors que per decisió pròpia o familiar no tenen mòbil", remarca el director general.

Més info: Kidalos, el Netflix de les joguines

Bcn Resol es converteix en una eina avantguardista, capaç de detectar i solucionar conflictes en el seu estadi més inicial, abans de que es puguin arribar a convertir en un camí sense retorn. Tot i que les normatives encara no contemplen la obligatorietat de pràctiques com les de aquesta companyia, Bcn Resol es vol consolidar al mercat, perquè tal com recorda Josep Fígols: "Volem ajudar a tothom, però sobretot a aquells que abans de que alguna cosa sigui obligatòria, ja corren per millorar-ho".

Més informació
OneTap, la revolució digital de la cultura
Avui et destaquem
El més llegit