'Black Friday', ofertes a l'americana

Els petits comerços de Barcelona competeixen amb les grans botigues celebrant la cita importada dels EUA on s'ofereixen nombrosos descomptes per arrencar la campanya de Nadal

Encara no s'ha tancat el novembre i ja s'accelera la cursa del consum. I en aquest cas ho fa amb estil eminentment nord-americà. Aquest divendres arriba als comerços catalans la celebració del Black Friday (Divendres Negre, perquè els comptes corrents dels venedors passen del vermell al negre). És un costum importat dels Estats Units –tradicionalment celebrat entorn del dia d'Acció de Gràcies- on la jornada sol ser el dia de més vendes de l'any en aquell país. I tot i que algunes grans marques ja fa alguns anys que estan celebrant aquest "divendres especial", com Media Markt o El Corte Inglés, altres ja s'han avançat (Fnac va celebrar-ho divendres 21 de novembre). Amb aquest escenari, arrenca la cursa per conquerir el client.

Aquest any també s'ha creat una plataforma local. S'anomena Black Friday Barcelona i a ella s'han adherit petits comerços de la ciutat comtal. Altra entitat local que ho celebra és Sant Cugat Comerç a més d'una vintena d'establiments del municipi del Vallès. La versió barcelonina dissenyada per l'agència de comunicació Cromek System compta amb el suport de Pimec Comerç i el seu president, Alejandro Goñi, explica a VIAempresa la il·lusió dipositada en aquesta iniciativa des dels comerços locals barcelonins. Goñi afirma que, a l'espera de veure el resultat, "tenim molta fe, sobretot perquè arribem a un públic, als barris, on les grans superfícies no hi arriben. També nosaltres volem també participar d'aquesta il·lusió i participació i estem convençuts que serà bo allà on s'implanti", apunta. La plataforma, amb web i aplicació mòbil pròpia, ha rodat fins i tot un flash mob per cridar l'atenció del públic/consumidor.

A l'espera de les últimes confirmacions, són més de 160 establiments els que s'han adherit, la majoria del districte de Nou Barris. Com que no hi ha una rebaixa establida ni un límit o màxim per descomptar en les vendes, Goñi considera que el que és important és que les petites botigues sàpiguen transmetre la idea d'aquest dia de promocions. "Hem de saber entendre què és aquest dia, que és un dia de "més que rebaixes", és una bogeria, ens hem tornat bojos!... Aquest és el concepte que el client ha d'entendre quan entri –que els grans saben fer més bé que nosaltres-, perquè això és el que impulsa a la gent a anar-hi", argumenta aquest propietari de peixateries que, pel tipus de negoci que gestiona, no s'hi sumarà a la iniciativa.

Ser més creatius, una altra opció
Per al professor de màrqueting d'Esade Gerard Costa, la principal raó és que fins fa uns pocs anys "les promocions abans de Nadal estaven reglades, amb una normativa que no permetia utilitzar la paraula 'rebaixes' fins al 7 de gener i el consum creixia constantment, motiu pel qual la prioritat no eren les promocions prèvies". Amb l'objectiu de dinamitzar les vendes s'importa la tradició nord-americana, però també cal saber que l'escenari cultural no és el mateix. És el que defensa Núria Beltran, directora gerent de l'Escola Superior de Comerç i Distribució (ESCODI), per a qui la celebració del Black Friday és una oportunitat que ha de convidar-nos a ser més creatius. "És un intent d'animar les vendes, i en quant a accions qualsevol idea és benvinguda, però aquesta és una idea tan importada, que allà té sentit i tenen un motiu per comprar, però aquí no té cap sentit i no està arrelat", defensa Beltran. 

Un altre aspecte a tenir present que destaca l'experta és la importància de gestionar els marges de les vendes. "Si tothom s'avança als descomptes, es redueixen els marges. I és un cercle viciós perquè una empresa que aprimi els marges, pot mantenir les seves estructures i això al final té la seva repercussió", afirma la directora gerent d'ESCODI. Beltran també apunta que iniciatives com aquesta han de servir com a ganxo pel consum, "però és important actuar en intel·ligència. No et quedis fora de la foto però pensa i planifica la teva estratègia", recomana.

La versió espanyola, ampliada 
Tal vegada la creativitat del comerç espanyol -demanda de Beltran- s'ha quedat només en la durada de la promoció. Si als Estats Units el Black Friday és un dia, aquí alguns establiments perllongaran les ofertes durant diverses jornades. Segons Costa, "a Espanya no existeix el dia de vacances d'Acció de Gràcies, i per això s'ha adaptat com un cap de setmana llarg", reflexiona el docent qui opina que, tal com abans no es feien rebaixes abans de Nadal, ara a poc a poc "les grans cadenes van trencant i provant coses noves".

És el cas de El Corte Inglés, que des d'aquest dijous i fins diumenge celebra -per segon any consecutiu- l'esdeveniment comercial. Els grans magatzems volen anticipar les compres de Nadal dels seus clients i llancen descomptes de fins al 40% en tot tipus de productes que també es podran adquirir en l'e-commerce de la companyia.



Però, va ser Media Markt la pionera a Espanya important aquest consum en 2012 i aquesta setmana bombardeja els espectadors de televisió amb espots que anuncien la campanya. Agressivitat que també s'evidencia en la durada: és una altra de les empreses que amplien el Black Friday i que durant quatre dies ofereix descomptes. Segons apunta l'empresa, l'objectiu és incentivar el consum i facilitar les compres nadalenques, anticipant-se un mes abans evitant aglomeracions. El director de màrqueting de Media Markt, Walter Schmidt , explica que "des que vam llençar el Black Friday a Espanya per primera vegada ara fa tres anys, els consumidors han acceptat molt bé aquesta iniciativa".

Aquestes no són les úniques. Altres grans firmes, com l'operadora de telefonia Vodafone, Worten, Carrefour, Decathlon, Rakuten, H&M i Mango, entre altres, també participen. 

L'e-commerce, al capdavant
Inditex, per exemple, també ha escollit sumar-se només en la seva versió online i solament en un dels seus negocis, doncs l'única marca que ha publicitat descomptes és Oysho, que aquest divendres rebaixarà tota la col·lecció en un 20% en la seva botiga online.

Però sense dubte, Amazon és la referència. La gran botiga electrònica ha interioritzat el Black Friday i de la seva iniciativa tiren moltes altres e-commerce actuals. La web ha anunciat que oferirà 25 noves ofertes cada hora -des de les 10 hores del matí d'aquest divendres- perquè els seus clients puguin començar les seves compres nadalenques estalviant. "Després de l'èxit de l'any passat, Amazon ha decidit oferir descomptes no només l'últim divendres de novembre, sinó durant tota la setmana", ha apuntat la companyia que lidera el nord-americà Jeff Bezos en un comunicat.

La companyia també seguirà l'estratègia de perllongar aquest període de promocions fins dilluns 1 de desembre, quan tindrà lloc el Cyber Monday, el dia que les ofertes es traslladen només a Internet i que funciona des de 2005. Una altra oportunitat que no es vol deixar passar. I és que si més de 140 milions de nord-americans gastaren vora 60 bilions de dòlars en el Black Friday de 2013, durant l'últim Cyber Monday es va vendre per valor de 2.290 milions de dòlars. Fer caixa és l'objectiu, tal com està avui dia el consum.

Avui et destaquem
El més llegit