Blueberry, el "monòlit que carrega"

DFC, històrica empresa vallesana dedicada a solucions industrials i de telecomunicacions, penetra al mercat de la mobilitat elèctrica amb un acord amb la portuguesa i-charging

La solució de càrrega per vehicles elèctrics de DFC i i-charging, blueberry | Cedida La solució de càrrega per vehicles elèctrics de DFC i i-charging, blueberry | Cedida

A l'Estat Espanyol "només el 2,4% dels nous vehicles són elèctrics, i la resta són de combustió; quan a la resta d'Europa la tendència està gairebé invertida". José Miguel de Fulgencio, CEO de DFC, una veterana empresa establerta a Barberà del Vallès experta en solucions industrials i de telecomunicacions, veu un clar nínxol de mercat, una evolució poc menys que inevitable en el parc mòbil espanyol. L'electrificació és una tendència que ja ha començat a implantar-se, i que "és qüestió de temps" que es generalitzi, segons afirma el directiu. "Si el ciutadà veu que tothom es compra un vehicle elèctric, ell també ho farà. Qui es passi a l'elèctric no tornarà a la combustió".

El principal impediment, ara per ara, per a una transició sistemàtica i significativa del parc mòbil de l'Estat cap a la dominància dels models elèctrics és que, segons De Fulgencio, tenir un cotxe elèctric encara no és pràctic del tot. Això es concreta, principalment, en les escasses, si no absents, infraestructures de suport al vehicle elèctric que es poden trobar en vies interurbanes i trajectes de llarg recorregut. L'Estat, segons el CEO de DFC, ha anat històricament a la cua de la transició cap al vehicle elèctric, i ara, veient les noves necessitats que presenta la indústria de l'automòbil, està implementant la transició a correcuita. "Anàvem tard, i ara ens ha agafat la pressa per invertir en el vehicle elèctric"; però no en l'altra banda, que és la infraestructura que permet al cotxe elèctric moure's amb llibertat. "Fins que no hi hagi una xarxa important d'infraestructures, no es compraran cotxes elèctrics".

De Fulgencio: "Fins que no hi hagi una xarxa important d'infraestructures, no es compraran cotxes elèctrics"

Aquí entra la nova proposta de negoci que DFC desenvolupa en col·laboració amb la petita emergent portuguesa i-charging: el carregador d'alta velocitat blueberry. Es tracta d'una estació de càrrega de potència variable, des dels 50 als 600 kW – una tecnologia molt mal·leable, segons De Fulgencio, ja que es pot adaptar a les necessitats del client. Si una estació de càrrega, explica, està pensada per cobrir trajectes més curts, es pot quedar en la potència de càrrega base del 5 kw, mentre que una que necessiti més capacitat pot invertir en instal·lar més bateries a cada monolit per augmentar les seves possibilitats de recàrrega. "Els 50 kW caben en ciutat", afirma De Fulgencio, mentre que els 600 s'aplicarien més a estacions a autovies o autopistes.

Blueberry, a més, està adaptat no només al mercat del vehicle electrificat tal com funciona actualment sinó també a les properes iteracions del cotxe elèctric. "Els cotxes que hi ha actualment al mercat – raona De Fulgencio – no tenen capacitat per portar al màxim els nostres carregadors". Fins i tot els cotxes d'alta gama ténen suficient amb una fracció de la potència de blueberry, tot i que el CEO reconeix que "comencen a demanar més capacitat", però les possibilitats tècniques d'ampliació de la càrrega que ofereix la solució de DFC i i-charging la converteixen en una inversió a llarg termini pel que fa a infraestructures de mobilitat.

Un carregador OLED

"La pantalla de 32 polzades és un gran afegit per les ciutats". Els monolits de càrrega blueberry ofereixen, a més dels endolls homologats de gran potència necessaris per al carregador, un display on el client o propietari, depenent del model d'adquisició del carregador, pot reproduir publicitat, promocions, informació de servei o qualsevol altre material que consideri oportú. Segons De Fulgencio, el producte significa un gran pas, en aquest sentit, en la integració de les necessitats en mobilitat. "Abans portaves una càmera i un telèfon mòbil, ara el telèfon fa grans fotos. Abans necessitaves benzineres i pantalles d'anunci, i ara ja no". "blueberry és un monolit informatiu que, a més, carrega", conclou De Fulgencio.

De Fulgencio: "Abans portaves una càmera i un telèfon mòbil, ara el telèfon fa grans fotos. Abans necessitaves benzineres i pantalles, i amb blueberry ja no"

La proposta de carregador de DFC i i-charging, a més, compta amb avantatges de disseny, afirma De Fulgencio, que el fan més comercialitzable, ergonòmic i adaptable a les vies d'accés i de servei on es puguin instal·lar que altres productes similars. El cable retràctil de prop de cinc metres de longitud, amb connector homologat, es pot introduir dins el monòlit un cop s'acaba la càrrega, solucionant així els riscos de trencament o feta malbé d'altres propostes, que deixen els endolls fora de la instal·lació. "Amb altres solucions no te'n refies d'endollar el teu vehicle. Són coses que s'han de pensar, i els primers instal·ladors de carregadors no hi han pensat", alerta el CEO.

Els NGEU i el futur

"L'accés als fons europeus és necessari per a innovar en el sector, però hi ha molta burocràcia", lamenta De Fulgencio. L'acceleració de l'adaptació de les infraestructures de mobilitat al vehicle elèctric, especialment d'aquells projectes empresarials més incipients – no és el cas de DFC, que ha començat a instal·lar els primers blueberry aquest mateix mes – no serà tan ràpida com les inversions en nous models de cotxes. "Tots els inicis ho tenen, això: si ara pots instal·lar 10 carregadors al mes, l'any vinent en posaras 30, i després 100", augura el directiu.

De Fulgencio: "És una innovació constant: blueberry no ens garanteix el mercat per una dècada, hem d'innovar dia a dia"

Actualment, el projecte de DFC i i-charging se centra en els mercats espanyol i andorrà – un entorn amb "moltes possibilitats" - segons De Fulgencio. La detecció de les necessitats i l'oportunitat de mercat es va fer inicialment pensant en l'entorn de l'Estat, tot i que no descarten una implementació a més gran escala una vegada el negoci s'estabilitzi, tot i que amb models diferents del que estan impulsant ara. "Projectem expansions a Europa, fins i tot a la resta del món, però de forma més puntual: per espais concrets, o potser per esdeveniments", projecta un conseller delegat que creu en les possibilitats de creixement de la iniciativa.

La implementació a l'Estat, així, comença amb bon peu. De Fulgencio ha detectat, afirma, una molt bona predisposició de les benzineres i estacions de servei tradicionals, que "comencen a veure que no els queda una altra" que adaptar-se a la nova realitat de la mobilitat elèctrica. La competitivitat del producte, a més, és un fort de blueberry a ulls del CEO de DFC. "El preu del nostre carregador és pràcticament el mateix que el de la resta del mercat, però la nostra estació és molt més variada". Tot i aquest avantatge competitiu, De Fulgencio no pensa quedar-se en aqueta primera versió del monòlit. "És una innovació constant: blueberry no ens garanteix el mercat per una dècada, hem d'innovar dia a dia".

Més informació
Per a qui fem els carrers?
Carregadors sense fils i cadenats intel·ligents, els 'gadgets' del futur
Avui et destaquem
El més llegit