Cafler, la revolució de tenir un cotxe

La iniciativa de Ricard Guillem i Íñigo Diego aspira a esdevenir el player central en una transformació integral del transport privat, compartit i corporatiu

Els cofundadors de Cafler, Ricard Guillem i Iñigo Diego | Cedida Els cofundadors de Cafler, Ricard Guillem i Iñigo Diego | Cedida

Moure'ns per les ciutats, i entre elles, és un dels processos que més s'ha mantingut en les darreres dècades, i el canvi que s'hi preveu és proporcional a la seva llarga estabilitat. En un país com Catalunya, en un Estat com l'espanyol, on la indústria de l'automòbil pren la rellevància que té al PIB industrial, l'efecte dels canvis que està patint la mobilitat privada es fa sentir especialment. Guanya sentit, així, que una empresa amb la voluntat de liderar aquesta revolució –com Amazon va liderar la del comerç electrònic o Netflix la del consum de continguts sota demanda– hagi nascut al país. L'emprenedor darrere de la idea de Cafler, el jove Ricard Guillem, aporta una visió que va aparellada amb l'ambició d'un creixement sense un sostre clar. "Totes les empreses que han revolucionat sectors sencers han esdevingut gegants", precisament com les de Bezos o Hastings. "Creiem que podem canviar la manera en què s'opera al món de l'automoció", declara.

La solució que presenta Cafler, com reconeix el mateix Guillem, no és de ciència-ficció. En els primers moments del desenvolupament de la companyia, l'emprenedor observa un buit en la gestió del vehicle privat –un, a més, que els usuaris no podien esperar emplenar–. Amb un arbre genealògic arrelat a l'automoció, el cofundador i president executiu de la companyia observa que, en un món on el temps és escàs i les obligacions tendeixen a expandir-se, passar la ITV del cotxe era "un mal de cap brutal" per als conductors. En origen, Cafler comença com un servei de pilots sota demanda que fan totes les gestions i activitats necessàries quan es té un vehicle: siguin tràmits administratius, qüestions operacionals o prestar-lo a un familiar quan el necessita. La missió era –i es manté– "fer la vida més fàcil als conductors".

Guillem: "Oferim qualsevol gestió per al vehicle. Dius on el vols portar, un conductor arriba i t'ho fa"

És, de fet, un inversor, Dídac Lee, qui comparteix el potencial de Guillem i troba que la idea necessita fer-se sòlida. "Em presenta Íñigo Diego –cofundador i avui CEO de l'emergent– algú amb molta experiència en el sector de l'automoció" que immediatament s'incorpora al projecte. El 2021 neix el Cafler que opera avui dia, amb una "visió molt més ampla i global". El concepte clau, al centre de la proposta de valor de l'emergent, és el de mobilitat delegada: treure del dia a dia del conductor totes aquelles tasques que no aporten valor afegit al transport –tot allò marginal però necessari per moure's pel món en un vehicle privat–. Un cop més, no és futurista. "Oferim qualsevol gestió per al vehicle. Dius on el vols portar, un conductor arriba i t'ho fa". Senzill i escalable, el model de Cafler posa ponts a un ecosistema fragmentari, sense espais comuns. La transformació d'altres sectors a què feia referència Guillem sempre ha anat acompanyada de la tendència a una centralització de serveis que en faciliti l'accés, i l'automoció no és diferent.

El sector acull amb els braços oberts, a més, l'oportunitat d'unir en un sol espai serveis que operen per separat, però amb clares sinergies. "Les empreses reaccionen molt bé", confirma Diego, en tant que no només Cafler facilita i fa menys problemàtic l'accés als seus serveis, sinó que hi afegeix valor mitjançant el contacte amb d'altres que també són d'interès per a qualsevol amb un cotxe. Mitjançant un model de partnerships, la startup també porta el cotxe al mecànic –col·laborant amb el taller– o a rentar –de la mà del mateix túnel–. "Nosaltres aportem la tecnologia per oferir una plataforma a les empreses, i els hi apropem als clients. Mitjançant Cafler les empreses poden oferir als conductors una sèrie de serveis" diferents però complementaris al seu core.

Ampliació de serveis

Una de les fites més pròximes per a la companyia serà, de fet, la d'oferir als clients un entorn digital centralitzat i a l'abast de qualsevol potencial usuari. "La passa immediata per al producte és una aplicació mòbil". La concreció completa de la visió dels fundadors de Cafler necessita, segons Guillermo, "que cada servei estigui a un o dos clics de distància". Una plataforma unitària al dispositiu, a més, impulsaria encara més una de les claus de l'expansió del servei, les dades. "Tenir la informació del que necessita el consumidor ens ofereix una oportunitat millor que la de ningú per oferir productes i serveis a millor preu; sabrem exactament el que cada usuari necessita", argumenta Diego. El volum d'usuaris i l'optimització gràcies a una millor gestió de la informació dels conductors són les claus, així, perquè l'oferta de Cafler sigui no només més còmoda i accessible que les gestions tradicionals, sinó també més barata. Com en el model d'e-Commerce, raona Guillermo, "una gran demanda en línia que reuneixi tota la cadena de valor fa que el preu sigui millor que offline".

L'equip de Cafler | Cedida
L'equip de Cafler | Cedida

 

"El nostre model encaixa perfectament amb els canvis en la mobilitat. No hi veiem el límit", celebra Diego, que identifica una gran escalabilitat en el fet que la plataforma pot operar amb serveis, empreses i fins i tot vehicles molt diversos. "Ja treballem en el carsharing, som un partner perfecte per tenir els vehicles en bones condicions". També aspiren a esdevenir players rellevants en l'electrificació del parc mòbil, fins i tot en els processos de compra de vehicles elèctrics, amb un servei de préstecs temporals perquè el consumidor els pugui provar i acostumar-se a la transició. "Les marques necessiten que la gent testi els cotxes, però no en tenen per prestar-los a tothom. Amb la nostra plataforma podem donar aquesta opció", projecta el cofundador.

A banda d'una línia de serveis més ampla, Cafler pretén també créixer en el seu abast geogràfic. Ara mateix opera a 25 ciutats de l'Estat espanyol; principalment a les àrees metropolitanes de Madrid i Barcelona, però també a urbs com València, Castelló, Vila-real, Sevilla, Màlaga o Bilbao, a banda de París i Londres. El més immediat, segons Diego, és consolidar el negoci a Europa, per més endavant, amb nou finançament i una cadena de valor sostenible i sòlida a tot el continent, aterrar als Estats Units. "Si no ets als EUA difícilment ho aconseguiràs –comenta el cofundador–, però primer hem de demostrar que podem desenvolupar-nos en les principals capitals europees". Després de dues rondes de finançament, una primera d'uns 800.000 euros i una segona que va arribar als cinc milions d'euros, la tercera captació de capital, ja de fase avançada i amb muntants substancialment més elevats, serà la clau per a la seva expansió internacional, especialment el salt transatlàntic.

La clau, el talent

"En el nostre dia a dia parlem amb clients i inversors que veuen molt clar el potencial de la companyia", celebra Guillermo, que considera que "conceptualment, tot està encaixant molt bé". Ara bé, el repte mai ha estat una visió que ha estat present a l'emergent des dels seus inicis, sinó una execució a l'alçada de les expectatives. I per això, és essencial el millor personal. "Ara el tema és formar un gran equip, amb bons recursos perquè executin el pla". El cofundador s'afegeix a la tendència de pensament que apunta que l'atracció de talent en l'actualitat, per a una nova generació que opera amb altres coordenades, depèn més d'una sensació de formar part d'un projecte amb què es comparteixen visió i valors que de qüestions –encara rellevants, però no úniques– estrictament econòmiques. En aquest sentit, la possibilitat de "crear un concepte des de zero" que ofereix Cafler és un atractiu molt important, afegit a les aportacions a la mobilitat en termes de digitalització i sostenibilitat que acompanyen el seu model de negoci.

Més info: Cafler tanca una ronda de 800.000 euros per llançar la seva plataforma

El full de ruta, amb tot, s'està implementant. Segons Íñigo, de fet, el ritme de creixement es troba estable al voltant d'un 40% mensual –"cada 40% és més gran que l'anterior"– i els challenges clau estan cada cop més a prop. Si bé els resultats acompanyen, l'avenç més important és el d'una estratègia que manté la seva ambició radical. "Pel que fa a la visió, tenim una bona oportunitat de revolucionar sencera una indústria enorme", conclou Guillermo, que reitera, de fet, les bones previsions. "Sobre el paper, som molt optimistes amb el potencial de Cafler".

Més informació
Quan el 5G agafa el volant
El que va de la propietat a la mobilitat
L'automòbil es refugia d'una "tempesta perfecta"
Avui et destaquem
El més llegit